Päevatoimetaja:
Sander Silm

Rahandusministeerium: taastuvenergia praegused toetused on riigiabi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tuulik tuhaväljal.
Tuulik tuhaväljal. Foto: Eesti Energia

Rahandusministeeriumi hinnangul on praegu makstavad toetused taastuvenergiast ja tõhusa koostootmise režiimil toodetud elektrile käsitletavad riigiabina.

«Oleme endiselt arvamusel, et kehtivad taastuvenergia ja tõhusa koostootmise režiimil toodetud elektrienergia toetusskeemid on riigiabi,» märkis rahandusministeerium kirjas. Ministeeriumi hinnangul on täidetud kõik neli tingimust, mille täitmisel toetus kvalifitseerub riigiabiks: toetusi antakse riigi vahenditest, toetused on valikulised, need annavad abi saajale majandusliku eelise ning moonutavad või võivad potentsiaalselt moonutada konkurentsi ja mõjutada liikmesriikidevahelist kaubandust.

Vastavalt kehtivale elektrituruseadusele toetatakse taastuvenergia tootmist tegevusabi andmise vormis. Sellist abi võib pidada lubatud riigiabiks vaid juhul, kui liikmesriik on Euroopa Komisjonile esitanud riigiabi andmise loa taotluse ehk riigiabi teatise ja komisjon on teinud selle kohta lubava otsuse, märkis rahandusministeerium.

Selleks, et komisjon saaks teha lubava otsuse, peavad toetused vastama riigiabi andmise teatud tingimustele. Need on sätestatud keskkonnakaitseks antavat riigiabi käsitlevates ühenduse suunistes.

Suuniste kohaselt võib tegevusabi taastuvenergia tootmiseks katta taastuvenergia tootmiskulude ja turuhinna vahe, arvesse võib võtta ka taastuvenergiajaama tavalist kapitalitasuvust. Abi võib anda vaid seni, kuni taastuvenergiajaam on raamatupidamiseeskirjade kohaselt täielikult amortiseerunud, selgitas rahandusministeerium. Kui taastuvenergiajaamale on antud ka investeerimisabi, tuleb see tootmiskuludest lahutada. Lisaks peavad olema täidetud ka keskkonnakaitseabi suuniste muud tingimused, sealhulgas peab abi olema ergutava mõjuga ja proportsionaalne.

Rahandusministeerium nõustus majandusministeeriumi seisukohaga, et abi peetakse proportsionaalseks vaid juhul, kui sama tulemust ei ole võimalik saavutada abi vähemal määral andmisega. Sõltumata sellest, kas praegune toetusskeem on proportsionaalne või toimub taastuvenergia tootjate ülekompenseerimine, on rahandusministeerium seisukohal, et toetused ei võta arvesse tootmiskulude ja turuhinna vahet, mistõttu ei vasta skeem suunistele.

«Nagu oma kirjas viitate, on konkurentsiamet koostanud taastuvenergiatoetust saavate ettevõtjate tasuvusanalüüsi ja leidnud, et taastuvenergia tootjate kasumlikkus on liiga kõrge. Kuna konkurentsiameti analüüs pärineb aastast 2010 ja meile teadaolevalt toimub analüüsi täiendamine uusimate andmete põhjal, saame oma arvamuse taastuvenergia tootjate liiga kõrge kasumlikkuse (sealhulgas ka võimaliku ülekompenseerimise) kohta lõplikult kujundada pärast täiendatud analüüsiga tutvumist,» märkis rahandusministeerium kirjas.

Majandusministeerium on ette valmistanud taastuvenergia toetuste skeemi muudatused ja valitsus on neid arutanud, kuid heaks eelnõu ei kiitnud. Majandusministeeriumi kava on pälvinud kriitikat keskkonnaministeeriumilt, mis on soovitanud toetada taastuvenergia tootmist investeerimistoetuse kaudu.

Tagasi üles