Kõigepealt küsin, mis tunne on olla pisiriigi valitsusjuht sellistes suurtes riikide ühendustes nagu Euroopa rahaliit ja Euroopa Liit
Esindada väikest riiki eurotsoonis ja Euroopa Liidus ei ole just kõige mugavam töö.
Aga meie, luksemburglased – nagu ka teie, eestlased –, vähemalt teame, kui väikesed me oleme. Erinevused Eesti, Luksemburgi ja Saksamaa vahel on väiksemad kui erinevused Saksamaa, Prantsusmaa, Suurbritannia, Itaalia, USA, India ja Hiina vahel. Meie teame, kui väikesed me oleme, aga nemad hindavad oma suurust üle.
Edasi peame rääkima Euroopa võlakriisist. Mulle tundub, et see on praegu kõige halvemas faasis.
Ma ei usu, et me oleme praegu nn võlakriisi kõige hullemas faasis. Tõsi, Kreeka valmistab meile suurt muret. Turud, vaatlejad, valitsused, parlamentide liikmed ja avalik arvamus on keskendunud Kreekale, aga me oleme ükskõik milliseks sündmuseks paremini valmistunud, kui olime kaks aastat tagasi.
Nüüd on meil vastastikused lepped Kreekaga, me oleme loonud EFSFi, oleme loomas ESMi, mis tuleks mõne nädala jooksul ratifitseerida. Me valmistame ette fiskaallepingut, mille eesmärk on kindlustada avaliku sektori parem eelarvedistsipliin. Me oleme pannud kokku hiiglasliku tulemüüri, ehkki anglosaksi riikides arvatakse, et see on liiga nõrk.
Seetõttu oleme paremini valmistunud ükskõik milliseks dramaatiliseks sündmuseks, aga ma ei usu, et see ka juhtub. Kõige hullem oli kriisi päris algus, kui meil ei olnud selle vastu mitte ühtegi relva. Nüüd on meil vajalik arsenal olemas.
Te siis ei usu, et Kreeka lahkub eurotsoonist?
Ma ei viidanud otseselt Kreekale, sest Kreeka on väga spetsiifiliste probleemidega väga spetsiifiline juhtum. Ma arvan, et nendel, kes kaitsevad Kreeka eraldumist ega soovi, et Kreeka oleks euroliidu liige, pole õigus, sest Kreeka viib paegu ellu suurt hulka reforme. Kreeka on vähendanud, ma ütleksin, dramaatiliselt, eelarvedefitsiiti, mis muidugi ei tähenda, et Kreekal enam probleeme ei oleks.
Meie põhieelduseks on Kreeka jäämine euroliitu. Kõik sõltub muidugi valimistulemustest. Kui moodustub valitsus, kes soovib jääda eurogrupi liikmeks, aga ei soovi ellu viia kokkulepitud programmi, saab meil olema täiesti erinev universum. Me peame valimistulemused ära ootama, aga juhul kui Kreeka uus valitsus ei kavatse lubatud tegevusi ellu viia, ei saa me pakkuda neile vajalikke solidaarsusmehhanisme, me ei saa Kreekat finantseerida sellises mahus, nagu nad vajaksid.
Siit on sobilik tulla ka Eesti juurde. Te ilmselt teate, et meie õiguskantsler vaidlustas ESMi paragrahvi 4.4 riigikohtus. Juhul kui riigikohus kuulutab ESMi põhiseadusvastaseks, oleks ilmselt ainsaks väljapääsuks läbirääkimised uuesti avada. Kas see on mõeldav?
Ma ei soovi Eesti rahvale ega Eesti konstitutsioonikohtule loengut pidada, sest see poleks minu arvates aktsepteeritav. Aga ma soovin öelda, et paragrahv 4.4 puudutab väga erandlikke tingimusi. Kogemuste põhjal, mis meil on aeg-ajalt varem olnud, võib arvata, et ka tulevikus võime seista silmitsi olukorraga, kus väga kriitiline seis tekib üleöö. Sellisel juhul pole võimalik tegutseda nii, et tagatud on täielik konsensus. Seetõttu pidimegi panema lepingusse selle punkti, võttes arvesse ka erinevate riikide põhiseaduslikke argumente.
On vajalik, et teatud tingimustel saaks otsuseid vastu võtta väga kvalifitseeritud ülekaaluga, sest kui me blokeerime oma ainsa mehhanismi, pakkudes konsensuslikkust kõikidel juhtudel, see mehhanism lihtsalt ei tööta.
Me peame tõestama välismaailmale ja finantsturgudele, et oleme suutelised tegutsema ka eriolukorras. Lepingu üle tervikuna ega selle ühe paragrahvi üle läbirääkimisi taasavada ei saa. Tegemist on väga pragmaatilise punktiga.