Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Tõnis Oja: Facebook nagu Tallink

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Tõnis Oja.
Tõnis Oja. Foto: Liis Treimann

Suhtlusportaali Facebook aktsiate avalik esmaemissioon (IPO) ning kauplemise esimene päev meenutavad mulle siinset Tallinki börsileminekut kuus ja pool aastat tagasi. Eneselegi ootamatult leidsin kahe börsidebüüdi vahel mitmeid sarnasusi.

Esiteks, mõlemad börsileminekud olid väga oodatud. Maailma majandusväljaanded on Facebooki nimetanud kõigi aegade oodatuimaks IPOks. Kahjuks pole teada, kui palju investoreid Facebooki aktsiaid märkis, aga kõige eelduste kohaselt oli neid palju.

Ka Tallinki IPOt ootasid investorid kaua ning kui see 2005. aasta detsembris toimus, algas aktsiate järele tõeline tormijooks. Laevakompanii aktsiaid märkis üle 17 000 investori ja väärtpaberist kujunes tõeline rahvaaktsia.

Teiseks, kahe ettevõtte aktsiatega kauplemise esimesed päevad olid äravahetamiseni sarnased. Mõlema aktsia hind hüppas kauplemise esimestel minutitel 11 protsenti. Kauplemine oli äärmiselt aktiivne, moodustades suure osa kahe börsi (Tallinki aktsia Tallinna börsil ja Facebooki aktsia Nasdaqil) kauplemismahust. Kurioosumina lõpetasid mõlemad aktsiad esimese kauplemispäeva samasuguse tõusuga – Tallink 0,7 ning Facebook 0,63 protsenti. Kolmandaks, mõlema ettevõtte aktsiaid hakkasid müüma kohe ka varasemad aktsionärid.

Facebooki aktsiaid müüsid mitmed varased suurinvestorid juba emissiooni käigus ning on karta, et sügisel võib tulla suuremat sorti müügilaine, sest augustis lõpeb praeguste aktsionäride (peamiselt Facebooki töötajad) müügikeeld. Tallinki aktsiaid müüsid suured välismaised fondid kauplemise esimestest päevadest, sest millegipärast jäeti varasemate aktsionäride müügiembargo, mis tavaliselt ettevõtete börsileminekul seatakse, kehtestamata.

Neljas sarnasus on pigem isiklikku laadi – investeerimispankurite kriitika artiklite kohta, kus ma nimetasin IPO ebaõnnestunuks. Pankurite sõnul on mõlemad emissioonid õnnestunud, sest need märgiti täis ning esimesel kauplemispäeval jäi aktsia hind plussi.

Börsileminejate (emitentide) ja investeerimispankade seisukohalt võib see tõesti nii olla. Investorite seisukohalt see nii siiski ei ole.

Enamasti püüavad emissiooni korraldajad sättida aktsiate märkimishinna nii, et aktsiale jääks ka tõusuruumi. Tallinki aktsia odavnes aastaga veidi enam kui viiendiku võrra. Kui palju maksab Facebooki aktsia aasta pärast, on võimatu öelda. Praegu tundub mulle siiski, et pigem tuleks olla pessimistlik.

Märksõnad

Tagasi üles