Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Mida peab tegema autoliisinguga hätta sattunu?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Caro / Scanpix

Tarbija24.ee küsis kahest suuremast Eesti pangast, mida peab tegema inimene, kes on sattunud hätta auto liisingumaksetega.


Swedbanki autoliisingu tooteosakonna juht Risto Laur rääkis Tarbija24.ee'le, et kui inimesel on tekkinud makseraskused või on ette näha, et sissetulekud võivad väheneda, tuleb kohe ühendust võtta oma liisingufirmaga, sest niimoodi jääb rikkumata kliendi makseajalugu.

«Oluline on teadvustada endale olukorra tõsidust ning teha igakülgset koostööd liisingufirmaga. Meil on võimalik koheselt reageerida ning ennetada võimalikke võlgnevusi,» rääkis Laur. Olukorra lahendamiseks on tema sõnul kolm võimalust: maksepuhkus, lepingu pikendamine või sõiduki müük või vahetus odavama vastu.

Autoliisingu puhul on lepinguperioodi ajal võimalik võtta ühekordset maksepuhkust maksimaalselt 3 kuud. «Maksepuhukust võimaldame põhiosamaksetelt, intressi ning kindlustusmakseid peab klient endiselt tasuma,» rääkis Laur rõhutades, et maksepuhkus on siiski ajutine ja lühiajaline lahendus ning seda aega tuleks kasutada maksimaalselt näiteks uue töökoha või autole ostja leidmiseks.

Igakuise kohustuse vähendamiseks on võimalik ka liisingulepingut pikendada. Nii maksepuhkuse kui lepingu pikendamise osas mängib Lauri sõnul olulist rolli sõiduki turuhind ning auto soetamisel tehtud sissemakse suurus, millest omakorda sõltub liisingujääk.

«Kui eelpool mainitud võimalused ei ole lahenduseks, et kliendi finantsolukord laheneks, peaks siiski kaaluma auto vahetust odavama vastu või sõiduki müüki. Mõningatel juhtudel tasuks analüüsida ka oma tarbimisharjumusi ning mõneks ajaks autost loobuda,» rääkis Laur.

Müük kui lahendus

Auto müümiseks ei pea Lauri sõnul liisingufirmalt luba küsima - kui ostja on leitud, tuleb pöörduda liisingufirmasse, kus võimaliku ostjaga arutatakse juba lähemalt, kuidas lepingute ümbervormistamisega edasi minna.

«Liisingufirmal on võimalik pakkuda tehingu vormistamiseks erinevaid variante, kuid konkreetne pakkumine sõltub siiski kliendist ja tema valikutest. Kõige lihtsam viis on auto väljaostmine liisingust ilma liisingupoolse finantseerimiseta,» selgitas Laur. Lisaks on võimalik, et auto uus omanik jätkab sõiduki kasutamist liisingulepingu alusel.

«Kindlasti palume klientidel pöörata tähelepanu liisingulepingus sätestatud sõiduki jääkmaksumusele. Kliendid, kes soovivad vara müüa või vahetada, peaksid võrdlema lepingu jääkmaksumust sõiduki hetkelise turuväärtusega. Kui jääkmaksumus on oluliselt kõrgem kui turuväärtus, siis on soovitav vara realiseerimisega mitte kiirustada,» pani Laur inimestele südamele. 

Sellisel juhul soovitab ta pikendada liisingulepingut, et vältida müügikahju tasumise kohustust, näiteks aasta pärast võib aga jääkmaksumuse ja turuhinna vahe olla autoomaniku jaoks oluliselt soodsam kui praegu. 

Müügiplats võib päästa kindlustusmaksetest

Ka SEB kommunikatsioonijuht Silver Vohu ütles Tarbija24.ee'le, et probleemide ennetamisel või lahenduste leidmisel on oluline koht kliendi ning liisingu vahelisel koostööl. «Meie huvi ei ole kliendi käest autot iga hinnaga kätte saada, vaid aidata kliendil leida lahendusi võetud kohustuste korrektseks täitmiseks,» kinnitas ta.

Kõige esimese sammuna tuleks Vohu sõnul teavitada liisingufirmat tekkinud probleemist. Lisaks autole konkreetse ostja leidmisele pakkus Vohu ühe lahendusena välja, et klient sõlmib mõne automüügifirmaga auto komisjonimüügi lepingu ja teavitab sellest liisingufirmat.

«Auto pannakse müüki, klient tasub liisingumakseid, auto müüakse ning müügihinnast kaetakse liisingujääk. Müügikulud ja võimalik müügikahju jäävad liisinguvõtja kanda,» rääkis ta. Kuigi üldjuhul eeldatakse jääkväärtuse kohest tasumist, saab Vohu sõnul kokku leppida ka võlgnevuse tasumise maksegraafiku.

Automüügifirma leidmiseks võib abi või infot paluda ka liisingufirmast. «Kui automüügiplats on kindlustanud seal asuvad autod, siis on vastavasisulise kinnituse esitamisel liisingufirmale võimalik taotleda ka auto kaskokindlustuslepingu katkestamist, vähendamaks kliendi kulusid automüügi perioodil,» lisas Vohu.

Kui kliendil on võimalik pakkuda aktsepteeritavaid lisatagatisi ja liisingueseme jääk on turuväärtusega võrreldes madal, on panga kommunikatsioonijuhi sõnul mõeldav ka maksepuhkuse taotlemine. «Siin tuleb tähele panna, et maksepuhkuse korral liisingueseme jääkväärtus ei vähene, mistõttu on müügikahju saamise tõenäosus suurem,» lisas Vohu.

Tagasi üles