Kuigi Eestis kirikuturundusest sellise nimega ei räägita, kasutatakse siiski turunduskommunikatsiooni vahendeid. Eelpool nimetatud Oleviste koguduse näide on hea üritusturunduse ja PR- kohta. Ka kirikus peetavad kontserdisarjad on näide kiriku üritusturundusest.
Püüdes rääkida kirikuturundusest kui mittetulundusliku turunduse ühest näitest, soovitaksin siingi alustada mõõdetavate sihtide seadmisest. Kuigi sageli peetakse eesmärgiks vaid päästetud, ristitud ja kogudusega liitunud usklike arvu, on oluline mõista, et usukuulutus on palju enam pikaajalisel usaldusel ja eeskujudel baseeruv turundusliik.
Seni, kuni vaimulikud vaidlevad, kas kiriku ukselävi peaks olema madal või kõrge, näen mina selget ohtu selles, et üha külmemaks muutuvad kirikud ei mõju atraktiivsena noorematele inimestele. Kui ei soovita muuta liturgiat kiriku sees, võiks muuta kommunikatsiooni väljapool kirikut. Ja päris kindlasti tuleks kirikul leida huvitavaid ja veenvaid eeskujusid nii noortele kui keskealistele. Ainult nii on reaalselt võimalik tuua inimesi kirikusse, kasvatada rahalist panust ning renoveerida kultuuripühamuid.
Kindlasti on Eestiski olemas mitmeid turunduslikult taiplikke ja oma tõekspidamiste levitamisest huvitatud vaimulikke. Siiski meenub mulle kõige eredamalt Halliste Püha Anna Kiriku taastaja Kalev Raave. Endise kommunistliku partei funktsionääri ja kolhoosiesimehena tõi ta kristliku kiriku juurde tulles kaasa kõik oma kogemused inimeste organiseerimiseks ideede ümber.
Ta läks õppima usuteadust, sai veel vanas eas kirikuõpetajaks ja kaasas Halliste kiriku taastamisse väga palju raha. Tema tellitud Jüri Arraku Suur-Tõllu stiilis maalitud hiigel-Jeesuse pildiga altar sai lausa turismimagnetiks. Kahjuks pole kaheksa aasta eest meie hulgast lahkunud Raavele leidunud väärilist asendajat vähemasti turundusvallas ning Raave tulekuga kümnekordistunud koguduse liikmete arv on taas kokku kuivanud.
Aegamööda on kirikule siginenud ka konkurente: vaeseid toidavad ka ettevõtted, UNICEF ja sotsiaalametid; tasuta jõulupidusid tehakse igale maitsele; ususõnumit saab vaadata telesaadetest; südameoperatsioonide läbiviimiseks kogutakse raha läbi meediakampaaniate; prügikoristustki tehakse ilma kiriku näpuviibutuseta.
Miks aga siis ikkagi peaks inimene külma kirikusse tulema ja sinna regulaarselt annetama, kui usk on ennekõike südame asi? Just selle välja selgitamine, mida on kirikul pakkuda tänapäeva inimeste vajaduste ja soovide rahuldamiseks, ongi minu arvates kiriku tänane turunduslik väljakutse.