Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Aprillis kallinesid enim liha ja kala

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Eger Ninn
Copy
Artikli foto
Foto: Arno Saar / Õhtuleht

Uuringufirma TNS Emor andmetel oli aprillikuus põhitoiduainete ostukorvi maksumuseks 67,60 eurot ühe inimese kohta, mis on 1,36 eurot (2,1 protsenti) rohkem kui märtsis, kusjuures enim kallinesid liha ja kala.


Võrreldes märtsiga on toidukorvi valitud toodetest aprillis enim kallinenud liha- ja kalatooted. Värske lõhe on kuuga kallinenud 2,6 protsenti. Lihatoodete kategoorias kallinesid broileriliha (5,5 protsenti), kodune hakkliha (5,2 protsenti), sealiha kondita (4,7 protsenti) ja kondita veiseliha (2,1 protsenti). M-suurusega kodumaiste munade hind tõusis aprillis 15,6 protsenti. Odavnenud on köögiviljatoodete hinnad.

Oluliselt on hind tõusnud ka viineritel, 9,1 protsendi ning õunal, 8,5 protsendi võrra. Kõige rohkem on odavnenud importtomat, hind on võrreldes märtsiga langenud 11,6 protsenti. Odavamaks on läinud ka banaan, 7,1 protsenti ning kartul, 6,9 protsenti. Vaata täpseid andmeid tabelist.

Metoodika kirjeldus

TNS Emori põhitoiduainete ostukorvi kuulub üle 50 nimetuse toiduaineid piima-, liha-, teravilja-, kalatoodete ning puu- ja köögiviljade kategooriast, lisaks kanamunad ja suhkur.

Toidukorvi koostamisel on lähtutud põhimõttest, et seal oleks esindatud põhilised tooterühmad sellise osakaaluga nagu need on SA leibkonnauuringu andmetel tarbimises.

Toiduainete jaehinnad kogutakse kümme korda aastas 26 kauplusest Eesti suuremates linnades ja kaks korda aastas (mais ja novembris) 45 kauplusest üle Eesti. Hinnavaatlust tehakse Eesti suuremates jaekettides (Selver, Maxima, ETK erinevad jaeketid, Rimi jaeketid, Grossi Toidukaubad jne). Kaupluste valimisse kuuluvate jaekettide summaarne turuosa ületab 90 protsenti esma- ja toidukaupade jaekäibest kaupluste sektoris. Erinevate ketipoodide proportsioonid valimis esindavad ligikaudselt nende turuosasid, mis annab aluse mõõdetava hinnataseme laiendamisele kogu Eestile.

Hinnavaatlused kauplustes viiakse läbi TNS Emori koolitatud vaatlejate poolt igal kuul 1.–10. kuupäevani. Pärast hindade fikseerimist toimub andmete järelkontroll ning andmete analüüs.

Üldjuhul fikseeritakse igas tooterühmas viie toote hind. Hinnavaatlejad märgivad üles igas tooterühmas kolme populaarsema toote hinnad ning ka madalaima ja kõrgeima hinna. Juhul kui mingis tooterühmas on vähem tooteid või kui populaarsema ja madalama hinnaga tooted kattuvad, siis vastavalt väheneb ka mõõdetavate toodete hulk.

Populaarsema toote valiku aluseks on TNS Emori eelnevatest uuringutest saadud informatsioon. Kui toode on poes soodushinnaga, mis kehtib kõigile ostjatele, siis fikseeritakse soodushind. Kui soodushind kehtib vaid kliendikaardiga, siis märgitakse üles tavahind. Pakendatud toodete puhul kogutakse enam levinud pakendiformaatide hinnad. Tooterühma keskmine hind arvutatakse kolme populaarsema toote hinna alusel.

Tagasi üles