Eksperdid hoiatavad, et vägivaldsed kokkupõrked Somaalia piraatide ja kaubalaevade relvastatud kaitsjate vahel võivad sageneda, kuna mõned laevandusfirmad on piiranud aluste liikumiskiirust ohtlikes vetes – hoidmaks kokku kütust
Piraatide eest kihutamine laevadele kulukas
Laevandusettevõtted panustavad turvalisuse osas pigem relvastatud valvele kui kiirusele, kuna üksainus päev madalama kiirusega sõitu võib praeguste hindade juures säästa kütuselt 50 000 dollarit – ja selle rahaga saab maksta valvurite eest terveks teekonnaks.
Kiirusepiirangud on vastuolus ametlike soovitustega, et laevad sõidaksid kõige riskantsemates piirkondades maksimumkiirusega.
Piraatidel ei ole kunagi õnnestunud kaaperdada alust, mis sõidab kiirusega 18 sõlme või enam. Konteinerlaevad ja teised kiiremad alused on traditsiooniliselt läbinud riskantse distantsi kuni 2500 kilomeetrit Somaalia rannikust kiirustel kuni 24 sõlme.
Saksa suurlaevaomaniku Rickmers Holdingu tegevjuht Ron Widdows ütles, et mitmed merenduses tegutsevad turvafirmad on pöördunud nende poole ettepanekuga värvata nende valvurid ja sõita aeglasemalt.
Rickmersi praegune turvafirma on olnud kiiruste kärpimise vastu, kuna piraadid ründavad aeglaseid laevu sagedamini, lisas Widdows.
Kuid ta selgitas, et paljud konteinerlaevade firmad «kaotavad kõvasti raha» ning et kõrged kütusehinnad, ülepakkumine ja nõudluse aeglane kasv on paljud kahjumisse lükanud.
«Nad on valmis praktiliselt kõigeks, et vaid kulusid kärpida,» ütles Widdows. «Kui seda teed minnakse, siis tulevahetuste tõenäosus kindlasti kasvab.»
Merendusohutuse liidu SAMI direktori Peter Cooki sõnutsi olid laevandusfirmade «piraatide eest kihutamisest» tulenevad lisakulud 2011. aastal kokku 2,7 miljardit dollarit.
Küll aga on Cook kiiruste piiramise vastu.
«Ma mõistan neid,» ütles ta. «Aga ma ei ole sellega nõus.»
Ühe vaatleja sõnutsi näib laevade sõidukiirus kõnealuses piirkonnas olevat langenud.
Copyright The Financial Times Limited 2012