/nginx/o/2025/05/23/16864663t1hca13.jpg)
Kui mõttesse tulevad elektriautod, on paljude jaoks esimene pähe hüppav bränd Tesla – USA autotööstuse üks kaasaegseid lipulaevasid. Esimesed Tesla brändiga kaunistatud mudelid (luksuslik Roadster ja sedaan Model S) rabasid autoentusiaste oma tehnoloogiast pungil sisuga ning 2014. aastal maailmale esitletud isejuhtimissüsteem Autopilot tõstis Teslade populaarsuse enneolematult kõrgele.
Teslad on ka eestlaste seas kõvasti kõneainet pakkuv teema ning üllataval kombel proovivad isegi hasartmänguportaalid endale Teslade abil tähelepanu tõmmata. Informatiivse netikasiinosid võrdleva veebisaidi online-casino tiim on sattunud Eestis litsentseeritud hasartmänguportaali, mille lojaalsusprogrammi Kuninga-taseme peaauhind on Tesla (ehkki portaal ei täpsusta, millise mudeli ja aastakäiguga on tegemist).
Teslat kimbutavad erinevad hädad
2020. aastad pole Tesla jaoks olnud just roosilised – ehkki mudelid S, X, 3 ja Y on endiselt elektriautodest huvitatud inimeste seas kõrges hinnas, on värskemate autode vilets koostekvaliteet ja ettevõtte juhi Elon Muski brändijuhtimine langetanud elektriautode superstaari maine madalamaks kui kunagi varem ja sel põhjusel ei tõtta ei eestlased ega teised eurooplased enam sama varmalt kui varem Teslasid ostma.
Kuna iga klient ootab tippklassi auto tippklassi hinna eest soetamisel korralikku ja mitte kohe käes lagunema hakkavat masinat, suunavad koosteprobleemid, varuosade vilets kättesaadavus ja Euroopas ka madal teeninduspunktide arv auto-ostjate tähelepanu teiste elektriautode suunas. Üks suuremaks elektriautode tootjaks tõusnud Hiina ettevõte BYD müüb oma autosid nüüd ka Eestis ning BYD-huvi korral tasub sul sammud seada 30. mail toimuvale BYD elektriautode tutvumispäevale Tallinnas aadressil Paldiski mnt 108.
Madalamad müüginumbrid pea igal turul
BYD on ülemaailmsel autoturul Tesla juba seljatanud ning raporteerib 2024. aasta käibeks 107 miljardit dollarit. Teslal on 2024. käibena vastu panna u 98 miljardit – oodatust madalam number, mis on suuresti tingitud ostuhuvi raugemisega. Tõtt öelda on Teslade müüginumbrid Euroopa suurematel autoturgudel vabalanguses. Reutersi andmetel on 2024. ja 2025. aasta võrdluses müüdud Teslade arv vähenenud:
Portugalis 33%
Šveitsis 50%
Prantsusmaal 59%
Taanis 67%
Hollandis 74%
Rootsis 81%
Müüginumbrite langust ei raporteeri sugugi iga riik, elektriauto-entusiastid Norra ja Itaalia müüsid eelmise aastaga võrreldes Teslasid arvuliselt vastavalt 12% ja 29% enam. Siiski on laias laastus müügitrend negatiivne.
Lisaks ostmisest hoidumisele näitavad eurooplased ja isegi ameeriklased oma Tesla-põlgust protestide, demonstratsioonide korraldamise ja Prantsusmaal isegi Teslade põlema panemisega.
Üks 98-aastane Teise maailmasõja veteran näitas oma vastumeelsust maikuu alguses eriti unikaalsel moel – eakas aga krapsakas mees sõitis Teslast üle maailmasõja-aegse M4 Sherman tankiga. Interneti kihama pannud teo taga seisab tabava nimega Suurbritannia aktivistigrupp Led by Donkeys, kes soovis vägitükiga näidata, et Muski fašismitoetusele ollakse Euroopas kõvasti vastu.
Sõnakas ja sõjakas Musk
Üks põhilisi põhjuseid, miks hinnatud elektriautod on nüüd põlu all, on ettevõtte tegevjuhi Elon Muski lähedane läbisaamine praeguse USA presidendiga ja avalik ekstremistide toetamine. Provokatiivsed X-postitused ja raha-annetused erinevate suurriikide poliitilistele parteidele on tõmmanud kõvasti avalikkuse (negatiivset) tähelepanu ja Musk on muutunud Tesla fanboy-de silmis tegelaseks, kellega ei soovita end seostada.
Julgemad Tesla-juhid kaunistavad masinaid kleepsudega nagu “I bought this before Elon went crazy” (ostsin auto enne kui Elon ära pööras), et vältida olukorda, kus Tesla-vastased võtavad suvalise ettejuhtuva auto oma meelepaha väljendamise märklauaks – nagu juhtus Prantsusmaal.
Siiski on lootust, et Tesla maine hakkab paranema, kuna Musk teatas 2025. aasta esimese kvartaliaruande avaldamise järel otsuse pühendada Tesla juhtimisele rohkem aega ja energiat – 2024. aasta I kvartaliga võrreldes 71% langenud kasum on piisavalt kõva motivaator, et ettevõtte juhtimisse rohkem energiat panna ja edasist mainekahju vähendada.