/nginx/o/2025/05/22/16863110t1h7299.jpg)
Vaatame kahe ettevõtte näitel, kuidas Eesti e-riigi kogemusi ja tehnoloogiaid Aafrikasse ekspordib. Cybernetica on ühe Eesti digiriigi peaarhitektina tegutsenud mitmes Aafrika riigis kokku üle kümne aasta. Digital Nation on tegutsenud Aafrikas üle kolme aasta, pakkudes digitaalse valitsemise nõustamisteenuseid mitmele valitsusele ja organisatsioonile üle kogu mandri.
Maikuu lõpus kogunevad Tallinnas Africa Business Forumile Eesti ning Aafrika riikide ettevõtjad ja riigiesindajad, et tugevdada ärisidemeid ja luua kontakte. «Tänavune konverents keskendub muu hulgas digitaliseerimise mõjule ja võimalustele Aafrikas. Meil on selles vallas juba päris häid näiteid,» sõnas Eesti suursaadik Keenias ja Lõuna-Aafrika Vabariigis Daniel Schaer.
Tema sõnul on Aafrika kõige kiiremini arenev maailmajagu ning potentsiaali äri teha jagub. «Eesti ei ole suurinvestor, vaid pakume ainulaadseid tehnoloogiaid ja kogemusi nende kasutusele võtmiseks. Meie väärtuspakkumine on see, et teame, kuidas asju tõhusamalt teha, ning sellele turgu jagub,» kinnitas Schaer.
Ta ütles, et lisaks Cyberneticale ja Digital Nationile tegutseb Aafrikas veel hulk Eesti ettevõtteid, nagu Bolt, Erply, Pipedrive ja Wise. «Digiriigi valdkonnas on väga edukas ka meie IT-ettevõte Nortal, kes on näiteks digitaliseerinud Botswana maksusüsteemi ning kolinud Nigeeria riikliku raamatupidamise paberitelt moodsasse infosüsteemi,» lisas Schaer.
«Oleme toetanud Côte d’Ivoire'i ja Namiibia valitsusi digistrateegiate ja praktiliste tegevuskavade kujundamisel ning praegu töötame Angola valitsusega,» ütles Digital Nationi teenuste valdkonna juht Helena Lepp.
Digital Nation on andnud nõu digitaalsete avalike teenuste ja platvormide haldamise kohta ning aidanud kujundada nendega seotud poliitikat ja protsesse Keenias, Rwandas, Tansaanias ja Egiptuses. Nad tegutsevad ka regionaalsel tasandil, sealhulgas hiljuti Smart Africa Trust Alliance'i juhtimismudeli väljatöötamisel, et toetada Aafrika muutmist ühtseks digitaalseks turuks aastaks 2030.
Kõigepealt eestvedamine, seejärel tehnoloogiad ja eelarve
Digital Nationi kogemuste põhjal on digitaalne üleminek mitte ainult Aafrikas, vaid kogu maailmas sageli valesti mõistetud kui puhtalt tehnoloogiline projekt. «Tegelikult ei ole see nii. Meie kogemuste kohaselt moodustab tehnoloogia vaid 20 protsenti ja ülejäänud 80 protsenti tuleneb juhtimisest, vastutusest ja mõtteviisist,» sõnas Lepp.
Tema sõnul ei ole riigi teenuste digitaliseerimine ühekordne projekt, vaid teekond. «Seepärast peame tihedat ühendust valitsustega, kes on meie partnerid. Aitame neil minna kaugemale – olgu selleks mõjusate digitaalsete teenuste käivitamine, juhtimise tugevdamine või reaalset väärtust loovate tehisintellekti kasutusvõimaluste tuvastamine,» selgitas Digital Nationi esindaja.
Mull või mõju
Iga riigi tee on erinev. See, mis toimib Eestis või Euroopas, ei ole lihtsalt kopeeritav. «Seepärast alustame alati kuulamisest ja keskendume kohapealsetele sidusrühmadele, et mõista konteksti, väljakutseid ja ambitsioone. Koos loome lahendusi, milles kohandame parimad tavad kohalike olude jaoks,» rääkis Lepp. Ta ütles, et tõeline mõju sünnib koostööst, mitte ettekirjutustest.
Tehnoloogiamaailm areneb kiiresti ning kuigi tehisintellekti populaarsus kasvab, on paljudel endiselt keeruline seda praktilistesse teenustesse üle kanda. «Siin tulebki mängu meie tehisintellekti kiirendi – praktiline teenus, mis aitab valitsustel leida üles kõige suurema mõjuga rakendusi ja panna need tulemuslikult tööle. Selleks teeme koostööd valitsustega, kes soovivad oma digitaalset taset tõsta, ja selles vallas on Aafrikas palju silmapaistvaid tegijaid,» ütles Lepp.
«Meie esimene koostöö Aafrikas oli Namiibiaga, kes on pikalt olnud Eesti jaoks oluline arengukoostööpartner. Oleme seal juurutanud oma andmevahetustehnoloogia UXP, mis on spetsiaalselt eksportturgude jaoks ehitatud edasiarendus Eesti jaoks loodud X-teest,» sõnas Cybernetica andmevahetuse toodete juht Taavi Toomere ning lisas, see võimaldab riigiasutustel omavahel turvaliselt infot vahetada ning seeläbi luua ja pakkuda inimestele senisest mugavamaid ja efektiivsemaid teenuseid.
Kohalikud partnerid aitavad kultuurisillast üle
Toomere sõnul on suurimad proovikive nii geograafiline kui ka kultuuriline kaugus. «Enamikel turgudel tegutseme koostöös kohalike partneritega. Nad aitavad meil orienteeruda võõras keele- ja kultuuriruumis ning aitavad läbi närida kohalikust bürokraatiast,» sõnas Cybernetica esindaja.
Nii Marokos kui Tuneesias on ta kokku puutunud ka huvitava keelelise aspektiga. «Ajaloolistel põhjustel kasutavad kohalikud nii äris kui riigisektoris palju prantsuse keelt. Samas ei tähenda see, et prantsuse keele oskaja saaks muretult kõigis vestlustes osaleda. Nimelt armastavad kohalikud kasutada segamini prantsuse keelt ja kohalikku araabia keele murret, mistõttu võib lause alata prantsuskeelsena, aga lõppeda hoopis araabiakeelsena,» selgitas Toomere.
Kohalikest omapäradest tõi ta välja ka Keenia mobiilimaksed. «Ülilevinud on M-PESA mobiilimakse, millega saab maksta igale tänavaäärsele puuviljamüüjale, taksojuhtidele, põhimõtteliselt kõigile,» sõnas Toomere.
Praegustest projektidest on veel suure potentsiaaliga koostööprojekt Tuneesia keskvalitsusega ning käimas või kaalumisel mitu erinevat jätkuprojekti olemasolevate klientidega. «Hea on näha, et meie tehnoloogiate ja asjatundmuse vastu on suurt huvi üles näidanud ka meie klientide naaberriigid, kes on märganud, kuidas edukas digiriigi juurutamine on toonud efektiivsuse kasvu ka teistes sektorites ja majanduses üldisemalt,» sõnas Toomere.
Nii Cybernetica kui ka Digital Nation jagavad oma kogemusi 27. mail Tallinnas toimuval Africa Business Forumil. Ürituse korraldab välisministeerium.