/nginx/o/2025/04/17/16783639t1h2b04.jpg)
Autot ostes ei peaks tähelepanu pöörama ainult hinnale, vaid ka sõiduki omamisega kaasnevatele jooksvatele kuludele ja selle jääkväärtusele. Millised autod hoiavad oma hinda kõige paremini ning miks sellele üldse tähelepanu pöörata, selgitab Coop Panga liisingu äriliini juht Martin Ilves.
Ostu hetkel sarnases hinnaklassis autod võivad viie aasta pärast olla väga erinevate jääkväärtustega. Mida kõrgem on auto jääkväärtus liisinguperioodi lõpus, seda suurem on võit. «Esialgu odavana tunduv auto võib ajapikku minna hoopis tuhandeid eurosid rohkem maksma,» tõdeb Ilves.
Autot liisides määratakse sellele orienteeruv jääkväärtus viie kuni seitsme aasta pärast. Enamasti jääb see viie aasta möödudes 25–35 protsendi juurde ostuhinnast. Kui aga soetada endale auto, mis hoiab ajas oma väärtust paremini, saab selle liisinguettevõtte käest välja osta ning omal käel turul kõrgema hinnaga müüki panna.
«Kuna liisinguettevõtted hindavad reeglina autode jääkväärtust konservatiivsemalt, võib paljude autode tegelik väärtus liisinguperioodi lõpus olla tunduvalt suurem, kui kunagi lepingut sõlmides hinnatud sai. See tähendab liisingu võtjale märgatavat rahalist võitu,» sõnab Ilves.
Need autoomanikud, kes ise müüa ei soovi, saavad kasutada mõne automüüja vahendusteenust ning jääda endiselt omadega plussi. «Kuigi ise müümine võib nõuda natuke rohkem aega ja tegutsemist, saab teenitud raha kasutada järgmise auto sissemakseks ja vähendada sellega igakuiseid liisingumakseid,» toob ta välja.
Eelista uuemapoolset masinat, millele on turgu
Piiratuma eelarve juures tasub mõelda hoopis kasutatud auto ostmisele. «Salongist välja sõites kaotab auto esimese aastaga orienteeruvalt 15–20 protsenti oma väärtusest. Sealt edasi langeb auto hind keskmiselt 1–1,5 protsenti kuus. See tähendab, et viie aasta möödudes võib mõne automargi väärtus olla kahanenud kuni poole võrra,» räägib Ilves.
Näiteks on tark osta kolm kuni kuus aastat vana auto, kuna selle hind on juba märgatavalt langenud, kuid tehasegarantii kehtib endiselt ja ka paljud originaalosad töötavad veel aastaid.
«Kui soovid head hinna ja kvaliteedi suhet ning võimalikult väikest väärtuse kadu, tasub vaadata autosid, mis on esimese suurema hinnalanguse juba läbi teinud, aga tehniliselt veel igati vormis,» sõnab Coop Panga liisingu äriliini juht.
Kuigi arvestatav osa autosid võib esimeste aastatega kaotada koguni poole oma väärtusest, ei kehti see loogika iga sõidukimudeli kohta. Näiteks Toyota RAV4 on viimastel aastatel suutnud oma väärtust hoida keskmisest paremini. Kui 2020. aastal maksis uus Toyota RAV4 umbes 26 000 eurot, siis praeguseks on sama auto keskmine turuväärtus umbes 23 500 eurot ehk ainult 10 protsenti vähem kui uuest peast. Samas tuleb meeles pidada tarnekriisi mõju, mis 2022. aastal kergitas arvestatavalt autode hindu.
Ka 2015. aasta mudel, mille väärtus oli 2020. aastal kasutatuna 16 000 eurot, maksab 2025. aastal ligi 14 900 eurot ehk ainult 7 protsenti vähem. Kümne aastaga on RAV4 aga säilitanud koguni 60 protsenti oma väärtusest. «See näitab, et Toyota RAV4 puhul on tegemist autoga, mis on turul jätkuvalt nõutud ning hind peegeldab seda,» kinnitab Ilves.
Tuleviku ennustamine on keeruline, kuid ajalugu on tema sõnul näidanud, et teatud usaldusväärsed ja turul populaarsed brändid, nagu Toyota, Škoda ja Volkswagen, kipuvad olevat rohkem hinnas ja hoiavad oma väärtust paremini.
Lisavarustus ja värv jääkväärtust ei mõjuta, kuid kiirendavad müüki
Sageli arvatakse, et värvivalik või parem lisavarustus tõstavad auto väärtust järelturul, kuid tegelikkuses need märgatavat mõju ei anna. Küll aga tõstavad need auto likviidsust ehk kiirendavad müügiprotsessi. «Ostes maksad rohkem, kuid hiljem saad auto tõenäoliselt kiiremini maha müüdud,» tõdeb Ilves.
Paremini läheb kaubaks patriootlik värvivalik – eestlased eelistavad sinimustvalge skaalat ja ka klassikalisi metalliktoone. «Kui värv on populaarne uue auto ostjate seas, siis on see populaarne ka järelturul,» sõnab ta. Eksootilised värvitoonid võivad müügiaega pikendada ja halvemal juhul tähendada ka müügihinnas allatulekut.
Välimuse poole pealt mängib märgatavat rolli ka disainiuuendus ehk facelift. Kaks sama aasta autot võivad viie aasta pärast edasi müües olla väga erineva väärtusega, kui üks neist on aasta sees toimunud disainiuuendusega saanud värskema ilme.
Auto väärtuse kujunemisel mängivad olulist rolli ka läbitud kilomeetrid. Kuna madalama läbisõidu puhul võib eeldada väiksemat kulumist ja suuremat töökindlust, siis rusikareeglina tähendab madalam läbisõit suuremat nõudlust ning kõrgemat hinda. Eriti oluline on seda meeles pidada enne märgilisi numbrimuutusi. Näiteks võiks pigem alustada auto müügiga kui spidomeetri näit on 97 000 kilomeetrit, mitte üle 100 000.
Muidugi ei tasu mööda vaadata ka aastalõpu- ja mudelivahetuse eelsetest müükidest, kus uue auto võib saada märkimisväärse hinnasoodustusega. Kui soetada muidu 60 000 eurot maksev sõiduk 50 000 euro suuruse kampaaniahinnaga, tähendab see kohest hinnavõitu ning väiksemat väärtuse langust tulevikus.
Eestlased on brändiusku
Praktilise liikumisvahendi kõrval on auto sageli ka emotsionaalne otsus, mis peegeldab omaniku elustiili ja väärtushinnanguid. «Mõni valib BMW, sest see pakub rohkem mugavust ja dünaamilisust, aga ka brändi prestiiži. Teine eelistab Toyotat, sest teab, et see kestab ja selle väärtus püsib,» sõnab Ilves. Nii pole juhus, et Toyota on maailmas enim müüdud automark – nende kvaliteet ja töökindlus on ajas korduvalt tõestust leidnud.
Tasub aga arvestada, et inimeste eelistused võivad ajas muutuda ning autotööstus liigub sellega kaasa. Üks praeguse aja suurimaid trende on sarnane üle kogu maailma: üha rohkem ostetakse kõrgema põhjaga, praktilisi ja veidi mahukamaid autosid ehk linnamaastureid.
Klassikalised luukpärad, nagu näiteks Volkswagen Golf, kaovad tasapisi areenilt ja nende asemele tulevad kompaktsemad linnamaasturid, nagu Volkswagen T-Roc. «See omakorda mõjutab seda, mis autod on järgnevatel aastatel järelturul rohkem hinnas,» räägib Coop Liisingu juht.
Isegi kui näeme muutusi autoturul, siis end juba pika aja jooksul tõestanud mudelid jäävad veel aastateks hinda. Toyota RAV4 kõrval lähevad hästi kaubaks näiteks BMW X3 ning klassikalised Toyota Corolla ning Škoda Octavia. «Autod, mis on populaarsed praegu, on suure tõenäosusega atraktiivsed ka paari aasta pärast. Seega on nende järelturg aktiivsem ja hinnad ka stabiilsemad, leiab Ilves.
Eesti kapitalil põhinev Coop Pank on üks viiest Eestis tegutsevast universaalpangast. Pangal on 211 000 igapäevapanganduse klienti. Panga strateegiline omanik on kodumaine kaubanduskett Coop Eesti, mille müügivõrgustikku kuulub 320 kauplust.