Päevatoimetaja:
Angelina Täker
Saada vihje

Ekspert avaldab, mis on toidupoodide psühholoogia kauba paigutamisel (2)

Toidukorv. Pilt on illustratiivne.
Toidukorv. Pilt on illustratiivne. Foto: Madis Veltman / Postimees

Poes pole kaupade paigutuses midagi juhuse hooleks jäetud. Tooted on paika pandud inimeste sügavamaid soove ja aistinguid silmas pidades. Kui aga olla nendest võtetest teadlik, saab teha vähem uitoste ning olla osteldes säästlikum. Swedbanki finantshariduse valdkonnajuht Grete Koho toob välja nipid, kuidas inimesi poodides rohkem ostma ahvatletakse.

1. Värvilised puu- ja juurviljad

Kas oled mõelnud, miks on pärast poodi sisenemist kõige ees värvidest pakatav puu- ja juurviljalett, kus on kohe kõrval lai valik värvilisi ja lõhnavaid lilli? Puuvilju või lilli pole ju kõige loogilisem esimesena osta, sest neid ei kannata ostukorvi põhja laduda.

Põhjus, miks poekülastajaid tervitavad just puu- ja juurviljaletid, peitub selles, et ilusad värvid ja head lõhnad tekitavad mõnusa tunde ning uuringute tulemused ütlevad, et kui tunned end hästi, siis käid ka hoogsamalt raha välja.

2. Poes veedetav aeg

Kartulid, kurgid ja banaanid kärusse laotud, tahaksid järgmiseks seada sammud piima ja või järele, aga oh üllatust – piimatoodete lett asub kaupluse kõige tagumises nurgas. See tähendab, et sinna jõudmiseks tuleb läbida hulk muude toodetega täidetud riiulivahesid. Pika teekonna ülesanne on loomulikult panna sind poes rohkem aega veetma.

Aga asi pole pelgalt selles, et rohkem aega poes võrdub suuremad kulutused. Nimelt näitavad uuringute andmed, et otsustusvõime muutub poes veedetud ajas üha impulsiivsemaks ja emotsionaalsemaks. Katsete abil on kindlaks tehtud, et umbes-täpselt 23. minutil hakkavad ostjad otsuseid tehes kasutama seda osa ajust, mis tegeleb emotsioonidega. Pärast 40. minutit on aju juba nii väsinud, et lõpetab peaaegu täielikult ratsionaalsete otsuste tegemise. Just pikale veninud poetuuri ajal on impulsiivostud kõige varmamad tekkima.

3. Kauba koht riiulil

Kas teadsid, et tegelikult on ostuotsuste tegemise juures väga oluline roll ka sellel, millisel kõrgusel kaup riiuli peal asub? Pilk langeb riiuleid silmitsedes silmade kõrguselt pisut madalamale, kuhugi rindkere ja puusade vahelisele kõrgusele. Mis tähendab, et tooted, mis paiknevad sellel kõrgusel, satuvad lõpuks suurema tõenäosusega ostukärusse.

4. Riiulite otsad

Kui oled kõik ostunimekirjas olevad asjad üles leidnud ja hakkad kassa poole liikuma, ahvatlevad teel otsariiulitele paigutatud kaubad. On selgeks tehtud, et pole vahet, kas riiulite otstesse asetatud kaubad on alla hinnatud või mitte, igal juhul mõjuvad need ostjale erilise pakkumisena, millest on keeruline mööda minna.

5. Kassajärjekorra lõks

Kassas ootab veel viimane lõks. Kõik need nätsud ja kommipakid, mis järjekorras seistes ahvatlevalt piidlevad, asetsevad poe kõige magusamas kohas. Selleks hetkeks on aju väsinud ning on suur oht veel viimased, tihti plaanivälised ostud korvi pista.

Kuidas edaspidi toidupoes vähem kulutada?

  • Mine poodi täis kõhuga, et head lõhnad või ilusad värvid liialt meeli ei hullutaks.
  • Võimaluse korral külasta väiksemaid poode, kus ei saa üle paarikümne minuti kuluda. Nii tekib vähem ahvatlusi.
  • Kui tahad vähem osta, siis haara kõige väiksem käru või veel parem korv, sest siingi ütleb teadus, et mida suurem käru, seda suuremad kulutused. Kui tuled paari asja järele, ära üldse korvi võta. Siis tekib ahvatlusi nähes tunne, et pole neid ju kuhugi panna ning ei viitsi ka sissepääsu juurest korvi jahtima minna – ning jäävadki mõttetud ostud tegemata.
Kommentaarid (2)
Tagasi üles