Päevatoimetaja:
Sander Silm
Saada vihje

Pimestav kevadpäike ja heitlik ilm: neli soovitust, et vältida liiklusõnnetust

Copy
Pilt on illustratiivne.
Pilt on illustratiivne. Foto: Brett Sayles / Pexels

Kevadine päike toob küll inimestele rõõmu, kuid võib liikluses pimestada, mistõttu on õnnetused kerged tulema. Märtsikuus on õnnetusjuhtumid kergemad juhtuma ja väga mitme avarii põhjustajaks võib pidada just pimestavat kevadpäikest.

Transpordiameti statistika järgi hakkab igal aastal märtsis järsult kasvama liiklusõnnetuste arv. Näiteks juhtus möödunud aasta veebruaris Eestis 80 ning märtsis 97 vigastanuga õnnetust. Varasematel aastatel on olnud märgata sarnast trendi.

«Kõige pimestavam on päike just varahommikul ning õhtul, mil see on horisondi lähedal,» kommenteeris Gjensidige kindlustusseltsi Eesti filiaali juht Raido Kirsiste. Kindlustusjuhtumite statistika aga näitab, et enamasti on liiklusõnnetuse põhjuseks see, et päikesest pimestatud juht ei jõua õigel ajal pidurdada. «Harvemal juhul sõidavad päikesest pimestatud juhid vastassuunavööndisse või ei märka möödasõitu sooritades vastutulevat autot, mistõttu on kokkupõrge praktiliselt vältimatu,» lisas ta.

Siin on kindlustuseksperdi neli soovitust, kuidas vältida liiklusohtlikke olukordi, kui kevadpäike taevas eredalt särab.

1. Hoia päikeseprillid autos

Päikeseprillid võiksid autos olla tegelikult aasta ringi, sest mõnikord võib ka talvisel ajal päike end ootamatult näidata. Kevade saabudes on päike aga tihedam külaline, mil just tööpäeva lõpus on päike pimestavalt madalal, ning siis on head ning kvaliteetsed päikeseprillid lausa hädavajalikud. Võimalusel tuleks eelistada kindlasti hea UV-kaitsega prille, mis vähendavad silmade väsimist pikemal sõidul.

2. Kontrolli ja hoolda oma autoklaase

Sarnaselt prilliklaasidega tuleks hoolt kanda ka oma autoklaaside eest. Autoklaase tuleks puhastada nii seest kui väljast, sest talvega kogunenud niiskus ja tolm teevad nägemise hägusamaks. Lisaks kogunenud tolmule võib kevadine päike esile tuua ka talve jooksul klaasile tekkinud kriimud ning täkked, mis hakkavad vaatevälja segama. Võimalusel tuleks esiklaasi täkked parandada või vajadusel asendada esiklaas uuega. Selline väike asi nagu õigete vahenditega autoklaasi pesemine nii seest kui väljast võib mõnikord päästa tõsisemast liiklusõnnetusest.

Pööra tähelepanu ka sõiduki klaasipuhastitele, mis on talvistes karmides oludes tööd teinud, et need oleksid valmis kevadisteks vihmadeks. Kui klaasipuhastajad jätavad esiklaasi puhastades jooni, on aeg need vahetada, sest vigane klaasipuhastaja rikub ka esiklaasi pinda ja tekitab nähtavuses probleeme.

3. Arvesta heitlike ilmaoludega

Kuigi päeval paistab päike ja tunne on kevadine, siis päikese loojudes võib temperatuur langeda alla nulli ning teedele tekkida kiilasjää. Sellega peaks arvestama, sõites nii linnas kui maanteel. Isegi kui stardid pärastlõunal sooja päikesepaistega Tallinnast, võivad teed Tartusse jõudes juba jääs olla. Kevade tulekuga suurenevad ka seda tüüpi õnnetused, kus juht muutub hajameelseks, ei arvesta adekvaatselt ilmastiku- ja liiklusolusid või ei märka teist sõidukit, kuna päike pimestab.

4. Kohanda oma sõidustiili ja vali õige sõiduasend

Kevadpäike võib su vaatevälja hetkega muuta, näiteks siis, kui tuled tunnelist või varjust välja või sõidad metsaservast lagedale alale. Seepärast tuleks olla eriti tähelepanelik teelõikudel, kus valgustingimused äkitselt muutuvad. Kui tead, et päike paistab madalalt silma, kohanda istmeasendit ja rooli kõrgust nii, et päikesesirmist oleks maksimaalne abi. Samuti tasub hoida varuga pikivahet, sest pimestatud olekus võib reageerimisaeg olla pikem. Sõidu ajal tuleks vältida ka nutiseadmete või muude tähelepanu hajutavate asjadega tegelemist – iga sekund võib osutuda kriitiliseks.

Lisaks peab Kirsiste sõnul kevadel arvestama liikluses rohkem ka jalakäijate ja ratturitega. «Tänavail on juba esimesed kevadekuulutajad, mootorratturid. Panen autojuhtidele südamele eriti tähelepanelik olla, sest pärast pikka talve võib olla meelest läinud, et ka mootorrattad või -rollerid liikluses osalevad. Neid võib olla liikluses raske märgata, tavalistest ratastest rääkimata.»

Tagasi üles