:format(webp)/nginx/o/2025/03/20/16724183t1h43f5.jpg)
Elon Muski sotsiaalmeediaplatvorm X kaasas pea miljard dollarit aktsiakapitali, kergitades ettevõtte väärtuse 44 miljardi dollarini ehk väärtuseni, millega maailma jõukaim inimene ettevõtte (toonase nimega Twitter) 2022. aastal ära ostis.
Mitme allika sõnul võttis rahakaasamisest osa ka Elon Musk ise, kirjutab Bloomberg. Ettevõte kaalub osa sellest summast kasutada võlakoormuse vähendamiseks, lisas üks allikas.
Financial Timesi sõnul plaanivad investorid nüüd, kus Xi väärtus on suurem, järelturul oma osalusi müüa. Majanduslehe sõnul plaanib Musk ise müüa kahe miljardi dollari väärtuses.
Lisaks Muskile on Xi aktsionärid tuntud riskikapitalist Andreessen Horowitz, investeerimisfondid Sequoia Capital, 8VC, Goanna Capital ja Fidelity Investments.
Pärast Twitteri, mille ta hiljem nimetas ümber Xiks, ülevõtmist tunnistas Elon Musk, et maksis sotsiaalmeediaettevõtte eest ilmselt üle.
Kohe pärast seda, kui Musk Twitteri üle võttis, hakkas sotsiaalmeediaettevõtte väärtus kiiresti kahanema. Ta vallandas kolm neljandikku ettevõtte töötajatest, lõpetas sotsiaalmeediakanali mõõduka poliitika ning kasutas Xi oma isiklikuks megafoniks propageerimaks üha ekstremistlikumaks muutunud poliitilisi vaateid.
Kõige selle tulemusena hakkasid populaarsest sotsiaalmeediaplatvormist lahkuma nii kasutajad kui ka reklaamiostjatest ettevõtted.
Maailma üks suuremaid varahaldusettevõtteid Fidelity Investments hindas eelmise aasta sügisel, et võrreldes ülevõtmiseelse ajaga oli Xi väärtus eelmise aasta sügiseks kahanenud 80 protsenti. Investeerimisfondi hinnangul oli väärtuseks vaid 9,4 miljardit dollarit.
Xi väärtuse taastumisel on mitu põhjust. Esiteks, ilmselt on ettevõtte reklaamitulud taastunud Muski-eelsele tasemele.
Financial Timesiga rääkinud allikate sõnul oli ettevõtte eelmise aasta maksueelne kasum 1,2 miljardit dollarit, mis on samal tasemel 2022. aasta kasumiga. Samal ajal ühe allika sõnul oli tulemust tugevasti korrigeeritud.
Siiski toimub reklaamiraha liikumine kahes suunas. Ühelt poolt kartsid reklaamiagentuurid sotsiaalmeedias levivaid peaaegu antisemiitlikke ja rassistlikke postitusi, mistõttu tõmbasid tugevasti reklaamimahtusid tagasi.
Eelmise aasta augustis süüdistas Musk suuri reklaamiagentuure ja ettevõtteid massiivses reklaamiboikotis, nimetades seda ebaseaduslikuks.
«Me püüdlesime kaks aastat rahu, aga nüüd on sõda,» säutsus Musk toona.
Samas mõned ettevõtted, nagu Amazon, mille asutaja Jeff Bezos on viimastel kuudel hakanud Muskiga sõbrustama, on suurendanud oma reklaamikulusid Xis.
Uudisteportaal Yahoo kirjutab, et Xi kasvav väärtus tuleneb ilmselt ka sellest, et Musk andis eelmisel aastal 25 protsenti tema tehisaru arendava ettevõtte xAI aktsiatest Xi investoritele. Sellest ajast on xAI väärtus aga kasvanud 45 miljardi dollarini, mis on ilmselt suurendanud investorite usaldust Xi.