Oma igakuiste kulude vähendamiseks võtavad Eesti inimesed esmalt ette sooduspakkumiste tähelepanelikumalt jälgimise ning seejärel suupistetest ja maiustustest loobumise, näitab Citadele küsitlus.
Elukallidus lööb ⟩ Eestlased otsivad usinamalt võimalusi kulude vähendamiseks kui meie lõunanaabrid (2)
Väljas söömisest on juba varem paljud loobunud. Citadele küsitlusest ilmnes, et lätlased ja leedukad ei tunne, et nad peaksid nii palju oma kulusid kokku tõmbama kui Eesti inimesed.
«Kuigi suuremast hinnatõusu perioodist oleme nüüdseks välja tulnud, on endiselt Eestis kõrge elukallidus ning numbrid hinnasiltidel on jätkuvalt tõusmas. Statistikaameti andmetel on eelmise aasta novembriga võrreldes kaubad 2,5 protsenti ja teenused 5,6 protsenti kallimad,» märkis Citadele Baltikumi jaepanganduse juht Edward Rebane.
Citadele uuris Baltikumi elanikelt, mida nad teevad oma igakuiste kulude vähendamiseks, ning selgus, et kõige enam otsivad kokkuhoiukohti just eestlased ja vastanutest lausa 79 protsenti märkis, et eelkõige jälgivad nad selleks pingsamalt sooduspakkumisi.
Kokkuhoiukohtadest järgmisele kohale tuli 51 protsendiga püüdlus osta ainult põhitoidukaupu ja kulutada vähem suupistetele ja maiustele. 45 protsenti Eesti inimestest märkis, et teeb rohkem ise süüa ning sööb harvem väljas või tellib toitu koju, 41 protsenti ostab odavamaid alternatiive tavapärastele toodetele ning 11 protsenti vastas, et ostab vähem värsket toidukaupa.
«Siinkohal on oluline välja tuua, et Citadele on sarnast küsitlust teinud ka varem ning tulemusi võrreldes võib järeldada, et päris paljud Eesti inimesed on juba varem oma kulutusi kokku tõmmanud, kuid on nüüd sunnitud neid veel tegema,» märkis Rebane. «Näiteks aasta tagasi, kui suured kulud hakkasid inimeste rahakotti alles pitsitama, märgiti peamiseks kokkuhoiukohaks just väljas söömist. Ilmselt on praeguseks päris paljud selle juba ära teinud ning nüüd tuleb uusi kohti kokkuhoiuks otsida, näiteks oma toidukorvis osast toodetest loobumine.»
Eesti, Läti ja Leedu küsitluse tulemusi võrreldes selgub, et kui üldjoontes on prioriteedid kulutuste kokkuhoiu kohtades sarnased, siis kokkuvõttes on eestlaste seas rohkem neid, kes tunnevad vajadust üldse oma igakuiseid väljaminekuid vähendada. Näiteks kui eestlastest vastas 79 protsenti, et nad jälgivad terasemalt sooduspakkumisi, siis leedukatest märkis sarnaselt 65 protsenti ning lätlastest 67 protsenti inimestest.
Citadele küsis uuringus lisaks eraldi toidukaupade kulude kohta ning sellest selgus, et lausa 61 protsenti Eesti inimestest tunneb selgelt kulude kasvu ja on olnud sunnitud seetõttu oma toiduoste suuremal või vähemal määral piirama.
Citadele panga tellitud ja uuringufirma Norstat Baltikumi ülene küsitlus viidi läbi käesoleva aasta oktoobris. Igas riigis küsitleti 1000 inimest vanusevahemikus 18–74.