Töötajate motiveerimine ja väärtustamine on oluline osa tööülesannetest, ent täpselt nagu liiga vähene tagasiside võib tekitada töötajates tunde, et neist ei hoolita, võib sama tunde tekitada ka sisutühjade kiidusõnade kasutamine.
Töötaja kiitmine ei saa olla muuseas õhku visatud repliik
Elisa suhtekorralduse valdkonna juht Marika Raiski ütleb, et kiitmine on oluline tööriist, millega juht saab oma töötajaid tunnustada ja luua positiivset õhkkonda. Eriti olulise tähtsusega on see väga keeruka tööspetsiifikaga ametites – näiteks IT või avalikud suhted –, kus eksimused võivad olla kulukad. Siiski on oluline meeles pidada, et konstruktiivsel tagasisidel ja lihtsalt möödaminnes öeldud komplimentidel on oluline vahe. Üks aitab inimesi motiveerida, teine devalveerib iga järgnevat komplimenti.
Tõeline kiitus ei ole pelgalt formaalsus, vaid see on seotud konkreetse tegevuse või tulemusega. Ainuüksi «väga hea töö» ütleb vähe ega anna inimesele aimu, mida ta täpselt hästi tegi.
Niisamuti tasub meeles pidada, et inimesed õpivad kiirelt teisi tundma ja ka tagasisideskaala on midagi, mida hästi tajutakse. Kui juht näiteks ütleb iga tegevuse kohta «väga super», siis õige peab saab töötaja aru, et see ei tähenda midagi muud kui seda, et asi ei läinud väga halvasti.
Detailid on olulised
Kiitus on kõige mõjusam, kui see on seotud detailidega. Töötajad hindavad enim just neid elemente, mis neilt pingutust nõudsid ja mille puhul nad pidid kas loovust, tehnilisi oskusi või kogemust kasutama. Kui juht suudab tuua välja need üksikasjad, mis sellest konkreetsest ülesandest hea töö tegid ja mida töötaja ehk ise tähelegi ei pannud, on sellel kiitusel hoopis suurem ja sügavam mõju.
Näiteks projektide puhul, kus töötajatel tuleb teha enam koostööd teiste tiimide või eri osakondadega, võib kiitus olla seotud nii koostööoskuse, ajaplaneerimise kui ka innovaatilise lähenemisega. Kõige olulisem on meeles pidada, et kiitus peab olema välja teenitud. Kui kiitus järgneb millelegi igapäevasele, valitseb suur risk, et sellised kiitused ei tähenda varsti enam midagi.
Hea tagasiside ei tähenda vaid töötajate kiitmist. Töötajad hindavad juhilt saadavat ausat ja otsekohest tagasisidet. Isegi kui see tähendab mõnikord kuulmist, et midagi oleks saanud teha paremini.
Inimestele meeldib areneda ja kasvada ja kuigi kiitus on õigete arengusuundade tugevdamiseks üks hea tööriist, ei tasu karta ka mõistlikult rääkida sellest, mida saaks teha paremini. Oluline on leida tasakaal.