Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Ekspert selgitab, kuidas auto talveks valmis panna

Copy
Pilt on illustratiivne.
Pilt on illustratiivne. Foto: Mailiis Ollino / Postimees

Eestis tuleb talv alati ootamatult ning ilmselt ei ole kaugel ka see hommik, kus ootamatult maha sadanud lumi või teedele saabunud libedus tekitab liikluses kaose. Seega on tark tegu auto talveks ette valmistada.

Mobire Eesti teenindusjuht Gert Vatt tõi välja olulisemad aspektid, mida bensiini-, diisel- ja elektrimootoriga autode puhul külmale ajale vastu minnes tähele panna.

Õige kütus, töökorras aku ja tahmafiltrid

Bensiinimootor on talvistes tingimustes üldiselt kõige töökindlam, kuid on siiski mõned tähelepanekud, mis aitavad ka kõige kargemal hommikutel tõrgeteta teele asuda.

  • Tangi alati kvaliteetset kütust ja vaheta kütusefiltrit vastavalt tootja hooldusprogrammile.
  • Jälgi, et aku oleks piisavalt laetud. Peamine põhjus, miks külmadel hommikutel auto ei käivitu, on madal aku laetuse tase.

Neil, kellel on tööauto ning sõidukile on paigaldatud jälgimisseade, soovitas Vatt paluda see talvehooajaks seadistada madala energiatarbimise režiimile. See hoiab ära ootamatu aku tühjenemise, kuna GPS-seadmed võivad aku tühjaks laadida juba 3–4-päevase seismise järel, eriti väikese igapäevase läbisõidu korral. Diiselmootoriga autod on külma suhtes tundlikumad kui bensiinimootoriga autod, seetõttu on eriti oluline, et autojuht oleks teadlik sõiduki talvistest eripäradest.

  • Tangi talvist diislikütust kohe, kui temperatuur hakkab langema, et vältida suvise kütuse hangumist. 
  • Diiselmootor vajab suuremat käivitusvoolu kui bensiinimootor, seega on aku laetuse tase väga oluline. Jälgi, et auto saaks piisavalt sõita.

Tänapäevastel bensiini- ja diiselmootoriga sõidukitel on sageli tahmafiltrid, mille täituvust talvel mõjutavad pikemad tühikäigud ja suurenenud külmkäivituste arv. Kui märkad, et sõiduk sooritab tahmafiltri puhastust, võimalda protsessil lõpuni kulgeda. Tavaliselt viitab sellele kas märgutuli armatuuril, kõrgenenud tühikäigu pöörded või jahutusventilaatori käivitumine. Mõnel juhul ei ole Vati sõnul näha märgutuld, kuid tegevusest võib aru saada ka kergest kärsahaisust.

Elektriauto omanike ajaplaneerimise meistriklass

Elektriautodel on talvine sõiduulatus väiksem kui suvel ja laadimiskiirus aeglustub külma ilmaga. Seega soovitab Vatt elektriauto omanikel talveperioodil sõite paremini planeerida.

  • Soojenda salongi enne sõitu, kui auto on veel laadimisjuhtme küljes. See aitab säilitada aku energiat sõidu tarbeks.
  • Külma aku korral võib laadimisaeg olla pikem. Marsruudi ja laadimiste planeerimisel võta arvesse talviseid olusid, mis võivad mõjutada laadimiskiirust ja seega kogu reisi kestust.

Olenemata sellest, kas tegemist on bensiini-, diisel- või elektrimootoriga sõidukiga, on vajalik hooaegade vahetusel kontrollida, et auto oleks töökorras ja vajadusel remontida või vahetada osad, mis on külma suhtes tundlikumad. Samuti tuleb arvestada sõiduki talviste erivajadustega ja valida kas õige kütus või arvestada pikema laadimisajaga.

Ja mõistagi tasub suverehvid talverehvide vastu vahetada juba enne, kui esimesed öökülmad ja lumi saabuvad. 

Tagasi üles