Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Volkswagen kavandab tehaste sulgemist Saksamaal (1)

Copy
Volkswageni tehas Kasselis.
Volkswageni tehas Kasselis. Foto: Foto: Uwe Zucchi

Euroopa suurim autotootja Volkswagen kavatseb sulgeda Saksamaal kolm tehast, koondada kümneid tuhandeid töötajaid ning teha suuri palgakärpeid.

Tegu on esimese Saksamaal asuvate tehaste sulgemisega ettevõtte 87-aastases ajaloos.

Juhtkond nõuab kõigi töötajate palga vähendamist kümme protsenti ja palga külmutamist järgmiseks kaheks aastaks. Kui palju töötajaid täpselt koondatakse, pole veel selge.

Volkswageni pretsedenditu ümberstruktureerimine toob ilmselt kaasa lahingu juhtkonna, sealsete võimsate ametiühingute ning poliitikute vahel. Volkswagenil on Saksamaal 300 000 töötajat.

Volkswageni töötajate nõukogu esimees Danielo Cavallo, kes esmaspäeval Wolfsburgi tehase töötajatele juhtkonna kavatsustest teada andis, ütles ka, et ettevõtte juhtkonnal on kaks päeva oma plaanide tagasivõtmiseks, vihjates võimalikele streikidele.

Ka Saksamaa suurima ametiühingu IG Metalli esindaja hoiatas, et kulude kokkuhoid võib kaasa tuua tohutu vastupanu, millesarnast pole võimalik ette kujutada. «Kui VW oma düstoopilise plaani kolmapäeval kinnitab, siis peab nõukogu omakorda eeldama meiepoolseid tagajärgi,» ütles Reutersile IG Metalli esindav läbirääkija Thorsten Gröger.

«Me teenime oma autode müügist praegu liiga vähe raha,» ütles grupi VW brändi juht Thomas Schäfer pressiteate vahendusel. «Samal ajal kasvavad meie kulutused energiale, materjalidele ja personalile. Pikemaajaliselt see ei tööta.» Ta lisas, et mitme Saksamaal asuva tehase töö on konkureerivate autotootjate omast kallim.

Poliitikud näitavad näpuga Volkswageni juhtkonna varasematele otsustele, mis olevat praeguse kriisini viinud. Saksa valitsuse pressiesindaja ütles, et kantsler Olaf Scholz on veendunud, et ettevõtte juhtkonna minevikus tehtud võimalikud valeotsused ei tohi kahjustada töötajaid.

Samal seisukohal on ka Schol­zi juhitavate sotsiaaldemokraatide parlamendigrupp. «Selle eest, et juhtkond teeb valesid otsuseid, ei tohi töötajaid lüüa,» sõnas erakonna majanduspoliitika esindaja Verena Hubertz.

Selle üle, et Volkswagen võib mõne Saksamaal asuva tehase sulgeda, spekuleeriti juba paari nädala eest, kuid siis räägiti pigem ühe tehase sulgemisest.

«Plaanid ületavad kaugelt turgude ootusi,» ütles investeerimispanga Stifel analüütik Daniel Schwarz uudisteagentuurile Reuters. «Arvan, et see peegeldab ebasoodsate tegurite unikaalset kombinatsiooni: Hiina konkurents, Euroopas nõudluse kahanemine eriti elektriautode järele ning üha rangemad regulatsioonid.»

Volkswagen ametiühingute esindajate mainitud arve läbirääkimiste konfidentsiaalsusele viidates ei kommenteerinud. Pressiteate vahendusel ütles ettevõte aga, et restruktureerimine on vajalik, sest alates 2020. aastast on Euroopa autoturg kahanenud kahe miljoni sõiduki võrra. Turg on stagneerunud ning lähitulevikus pole selle taastumist oodata.

Volkswageni turuosa Euroopas on umbes veerand, mis tähendab, et ettevõte müüb 500 000 sõidukit vähem. «Volkswagen on ettevõtte ajaloo otsustavas punktis. Olukord on tõsine ning läbirääkimispartnerite vastutus tohutu,» kirjutas ettevõte pressiteates.

«Ilma kõikehõlmavate meetmeteta konkurentsivõime taastamiseks ei saa me olulisi tulevikuinvesteeringuid lubada,» lisas pressiteates ettevõtte personalijuht Gunnar Kilian.

Märksõnad

Tagasi üles