Euroopa Liit kehtestas Hiinast imporditavatele elektriautodele kõrgemad tollimaksud, mis ulatuvad kuni 45 protsendini, suurendades seeläbi pingeid maailma suurimate eksportijate vahel. Uus määrus, mis kehtestab need tariifid, avaldatakse kolmapäeval ELi ametlikus väljaandes, mis tähendab, et need hakkavad kehtima pärast mitmeid kuid kestnud läbirääkimisi, Hiina vastumeetmete ähvardusi ja autotööstuse palveid vältida olukorra eskaleerumist, kirjutas Bloomberg.
EL kehtestab Hiina elektriautodele karmid tollimaksud – Peking lubab vastata! (3)
ELi tariifid varieeruvad vastavalt tootjale, ulatudes ligikaudu 8 protsendist veidi üle 35 protsendini, lisandudes juba kehtivale 10 protsendile. See on viimane samm Lääne ja Hiina vahelises kaubandustülis, mille keskmes on mure, et Hiina domineerib autoturul Ameerika ja Euroopa konkurentide arvelt.
Mõned Euroopa autotööstuse ettevõtted ei toeta tariife. Mercedes-Benz Group AG ja BMW AG on avaldanud vastuseisu, sest kardetakse, et see kaubandustüli kahjustab nende müüki Hiinas, kus nad juba praegu raskustega silmitsi seisavad. Volkswagen AG juhtkond on teatanud, et Euroopa suurim autotootja kaalub kolme tehase sulgemist Saksamaal.
Läbirääkimised on jäänud edutuks
Hiina on üks Euroopa Liidu suurimaid kaubanduspartnereid, kuid seni pole läbirääkimised alternatiivsete lahenduste leidmiseks edu toonud, hoolimata kahepoolsete läbirääkimiste jätkamisest pärast tariifide kehtestamist. Praegune olukord suurendab ohtu, et tekib vastumeetmete ahelreaktsioon, mis võib kahjustada kaubandussuhet, mille väärtus ulatus 2023. aastal 739 miljardi euroni.
Ühe võimaliku lahendusena on arutatud hinnakohustuste mehhanismi, mis võimaldaks reguleerida ekspordihindu ja -mahte, vältides seeläbi tariife, mida EL põhjendab Hiina tööstuslike subsiidiumitega. Seni pole Hiina siiski esitanud ettepanekuid, mis vastaksid ELi rangetele nõudmistele ja oleksid kooskõlas Maailma Kaubandusorganisatsiooni (WTO) reeglitega.
Hiina lubab mitmeid vastumeetmeid
Hiina on süüdistanud Euroopa Liitu jaga-ja-valitse-strateegia kasutamises ning hoiatanud tootjaid individuaalsete lepingute otsimise eest. Peking keskendub eelkõige SAIC Motor Corp.i tariifide üle läbirääkimisele, kuna riiklik autotootja on saanud kõrgeima maksustamismäära.
Lisaks on Hiina teatanud, et võib peatada investeeringud nendesse ELi liikmesriikidesse, kes tariife toetasid, ja vastuseks kehtestada oma tariifid Euroopa toodetele, sealhulgas piimatoodetele, sealihale ja brändile. Samuti võib Hiina tõsta suure mootorimahuga sõidukite tariife, mida 2018. aastal vähendati.
Kuigi Hiina ametnikud on olnud läbirääkimiste edenemise osas üsna vaoshoitud, on Peking hakanud juba rakendama teatud vastumeetmeid ning vihjanud meedia ja kaubandusorganisatsioonide kaudu võimalikele tulevastele sammudele. Hiina autotootjatel on olnud surve peatada laienemisplaanid Euroopas, samal ajal kui Hiina-EU kaubanduskoda on ajakirjanikele edastanud teateid kõneluste «tähtsusest».
Tähelepanu ka USA valimistel
Mõlemad pooled peavad peagi osa oma tähelepanust suunama ka Atlandi teisele poolele, kuna lähenevad USA valimised võivad tuua tagasi Donald Trumpi, kes on lubanud kehtestada tariife nii Euroopa Liidule kui ka Hiinale. Ekspertide sõnul võib Peking otsustada viivitada ELi tariifidele reageerimisega, kuni USA valimistulemused on selgunud.