Harilikult seostatakse logistikat tarbekaubavedudega, kuid logistikamaailmas tuleb sageli ette väljakutseid, kus tuleb rinda pista eriskummaliste kaupadega – alates tohutu suurtest kunstiteostest kuni delikaatsete bioloogiliste materjalideni. Balti Logistika operatsioonide juht Greete Orgusaar räägib, milliste iseäralike kaupade vedu on Eestis ette tulnud.
Kaelkirjakutopis ja jäätisetort: milliseid veidraid kaupu on Eesti logistikafirmad laia maailma vedanud?
Viiemeetrised kaelkirjakutopised
Kaelkirjakut pole lihtne transportida, isegi kui tegu pole elus loomaga. Orgusaare sõnul oli viimaste aastate üks huvitavamaid erivedusid viiemeetrised kaelkirjakutopised, mida oli vaja transportida Aafrikast Eestisse.
Kaelkirjakute- ja gasellitopiste transport nõudis spetsiaalseid mahukaid konteinereid, mis tähendas lisaks põhjalikule planeerimisele ka täiendavaid tolliformaalsusi, lubade taotlemist ja ettevaatlikku käsitsemist, et tagada teekonnal topiste säilimine. «Kõik topised jõudsid kenasti kohale ja need on leidnud koha oma uues kodus,» sõnas ta.
Lennuk lennuki sees
Kui tavaliselt veab lennuk kaupu ja inimesi, siis on ette tulnud juhtumeid, kus lennukit ennast tuleb sihtkohta lennutada teise lennukiga. Orgusaare sõnul on lennuki transportimine olnud üks suuremaid väljakutseid.
«Lennuk on mitukümmend meetrit pikk ja selleks, et seda teise lennukiga transportida, tuleb see võtta algosadeks. Iga komponent tuleb teise lennukisse ära mahutada, sihtkohta transportida ja seal ka maha laadida. Kui vahel tundub, et lennujaamas tuleb lennule pääsemist pikalt oodata, siis see pole võrreldavgi aja ja vaevaga, mis läheb säärase töö peale. Aga tehtud see sai,» lausus ta.
Õhusõidukitest rääkides tõi ta ühe silmapaistva tööna välja ka helikopteri labade tarne Eestisse. Ka selleks kasutati õhutransporti, kus lennukisse tuli mahutada suured ja pikad labad, mis lendasid esmalt Amsterdami ja sealt edasi toodi maanteed pidi Eestisse.
Vaalavaatlusmaja
Balti Logistika kõige mahukam erivedu on olnud vaalavaatlusmaja transportimine Islandile. Maja vedamiseks kasutati erilaeva ja vedu nõudis põhjalikku detailide paikapanemist.
«Islandi karmid ilmastikuolud muutsid kogu protsessi keerukamaks, kuid samas ka äärmiselt põnevaks,» märkis Orgusaar ja lisas, et sellised erilised veod annavad hea õppetunni nii meeskonnale kui ka kogu sektorile laiemalt.
Jäätisetordid Eestist USAsse
Kuigi jäätise transportimine teise maailma otsa tundub peaaegu võimatu, siis otsustas üks Eesti ettevõte hakata Eestis toodetud torte USAsse müüma ja neil tuli leida viis, kuidas see väljakutse lahendada.
Selleks et jäätis pikal lennul ära ei sulaks, kasutati kuivjääd, mis aitas pikkade tundide vältel tagada õige temperatuuri. Kuna tegu oli toiduainega, oli oluline tagada kogu transpordiahela vastavus karmidele reeglitele. «Aga lõpuks jõudsid jäätisetordid ühes tükis USA poelettidele ja kui kuuldut uskuda, siis läksid need seal ka väga hästi kaubaks,» tõdes Orgusaar.
Bambusest malelauad Tuneesiast
Tuneesiast telliti bambusest malelauad, mille sihtkohaks oli USA ja tellijaks Eesti klient. «Tegu on kaubaga, mis nõuab kaitset nii niiskuse kui ka kahjustuste eest, mistõttu pidime transpordi planeerimisel erilist tähelepanu pöörama temperatuurikontrollile ja korrektsele pakendamisele,» lausus operatsioonide juht.
Orgusaare sõnul on aastate jooksul transporditud veel näiteks tuulikulabasid Paldiskisse, radioaktiivseid materjale, päästepaati, mootorrattaid, suursaatkondade mööblit ja paljut muud.
Kuigi erilisemate kaupade vedu käib sama loogika alusel kui kõikidel muudel saadetistel, siis nõuavad erisaadetised rohkem eeltööd. «Erivedude puhul on iga detail kriitilise tähtsusega – alates pakendamisest kuni vajaliku temperatuuri hoidmiseni. Protsessi raskendavad rahvusvahelised eeskirjad ja erilubade nõuded. Edu võti peitub põhjalikus planeerimises, kiires kohanemisvõimes ja sujuvas koostöös kõigi osapoolte vahel,» selgitas ta.