Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Uuring Eesti inimesed muretsevad üha enam hakkamasaamise pärast

Copy
Inimesed Prismas sisseoste tegemas. Pilt on illustreeriv.
Inimesed Prismas sisseoste tegemas. Pilt on illustreeriv. Foto: Tairo Lutter

Prisma tellitud uuringust selgub, et 37 protsenti inimestest arvab, et nende majanduslik olukord muutub kehvemaks. 35 protsenti uuringule vastanutest peavad valima, mida ostavad ja otsima soodustusi.

Prisma hanke- ja sortimendijuhi Kaimo Niitaru sõnul näitavad igapäevaostud hästi, kuidas hindavad inimesed oma toimetulekut: «Praegu on majanduslikult keeruline aeg, mistõttu kulutatakse palju väärtuslikku aega soodustuste otsimisele. Prisma uuringust selgus, et inimesed on nõus soodsa pakkumise nimel kulutama isegi kuni 30 minutit rohkem aega. Näeme, kui olulised ja otsitud on soodsad hinnad praegu klientidele, sest suurem elukallidus muudab keerulisemaks ka igapäevase toimetuleku. Prisma eesmärk on pakkuda soodsaimat ostukorvi, et inimesed saaksid hoida kokku aega erinevate poodide külastamise arvelt. Septembris kaasasime esmakordselt inimesed ka sooduspakkumiste valimisse ning lisasime soodushinna just neile toodetele, mida inimesed enim soovisid.»

Enamikul uuringule vastajatest (75%) kulub nädalas poest toidukaupade ostmisele hinnanguliselt kuni kaks tundi. 2/3 nendest, kes on hindade tõusu tõttu hakanud mõnes muus poes käima, on valmis kulutama kuni pool tundi tavapärasest kauem aega, et minna poodi, kus soovitud toodetele on parim hind. Keskmisest rohkem kulutavad toidukaupade ostmisele aega naised, 40+ vanuses inimesed ja suuremad pered.

Toimetuleku pärast muretsevad ka kõrgema sissetulekuga inimesed

Oma toimetulekut hindab heaks 29% ja halvaks 18% sihtrühmast. Esimese kvartaliga võrreldes on märgata kerget langustrendi keskmises hinnangus. Võrreldes eelmiste kvartalitega on keskmisest suuremas langustrendis eelkõige eestlaste, meeste, 30–39aastaste ja keskmise ning kõrgema sissetulekuga inimeste hinnang toimetulekule.

Võrreldes eelmise kvartaliga on märgatavalt rohkem neid, kes usuvad et olukord muutub halvemaks (+8 pp) ning vähem neid, kes usuvad et olukord paraneb (-6 pp). «Kui küsida inimeste käest tulevikuprognoosi, siis see ei ole täna enam kõige optimistlikum. Lausa 37% vastanutest arvab, et olukord muutub veel kehvemaks. Tulemust mõjutab ilmselt hooajavahetus ning kütteperioodi algus, kuid kindlasti ka erinevad riiklikud maksumuudatused. Eesti tarbijate ebakindlus on selgelt suurenenud,» selgitas Niitaru.

«Oleme viimaste aastate jooksul näinud inimeste ostukäitumises ostude hoolikat planeerimist ja ostukorvi maksumuse vähenemist, eelistatakse kategooria soodsamaid tooteid, milleks tihti on meie omabränditooted. Ka eestimaised tooteid eelistatakse pigem siis, kui need on hinnaklassi poolest sobivad,» lisas Niitaru.

Prisma tellitud uuringu korraldas Norstat Eesti ajavahemikul 10–23.09.2024 ning selles osales 700 vastajat vanuses 20–60 aastat.

Tagasi üles