Päevatoimetaja:
Erkki Erilaid

Ekspert annab nõu, kuidas ostmisel märgata kasutatud auto varjatud vigu

Copy
Kasutatud autode müük. Pilt on illustratiivne.
Kasutatud autode müük. Pilt on illustratiivne. Foto: Raigo Pajula / Postimees

Kasutatud autode turg on täis varjatud puudustega sõidukeid ja ebaausad müüjad varjavad neid sageli, et müüa autosid kõrgema hinnaga.

CarVerticali autoekspert Matas Buzelis annab kasulikke näpunäiteid, mida kasutatud autode ostmisel silmas pidada:

1. Värvikihid võivad varjata õnnetusest põhjustatud kahjustusi

Roostetanud auto keredetaile saab parandada ja üle värvida, et sõidukile värskem välimus anda. Kui kerel on palju roostet või auto on avariiline ning ebakvaliteetselt parandatud, võib värv aja jooksul pragunema hakata.

Sellise auto ostmise vältimiseks peaksid ostjad mõõtma värvi paksust spetsiaalse mõõteriistaga, et tuvastada ülevärvitud kohad. Värvitoonide visuaalsed erinevused või pinna karedus võivad samuti viidata hiljutistele remonditöödele.

2. Hoiatustuled võidakse välja lülitada

Kaasaegsed autod annavad armatuurlaual kohe märku mootori, käigukasti või muudest riketest. Ebaausad müüjad võivad auto hoiatustuled ajutiselt või alaliselt välja lülitada.

«Kuigi auto võib ülevaatuse ajal näida ideaalses korras, võivad hiljem süttida hoiatustuled. Petturid lülitavad mootori kontrolltule sageli välja, mis võib viidata mootoriprobleemidele. Üldjuhul peaks «Check engine» tuli ilmuma auto käivitamise ajal ja pärast seda kaduma,» ütleb Buzelis. Kui seda ei juhtu, siis on hoiatustuli tõenäoliselt välja lülitatud.

Asjatundlikud ostjad saavad OBD II skanneriga kontrollida auto arvutisse salvestatud veakoode. Samuti on soovitatav küsida müüjalt hooldusdokumente, et näha hiljutisi remonditöid.

3. Vaata, kas rehvid on ebaühtlaselt kulunud

Rasked õnnetused võivad kahjustada mitte ainult auto kerepaneele, vaid ka selle raami. Sageli parandatakse autot ainult väliselt, varjates kere struktuurikahjustusi. Sellise autoga sõitmine võib olla ohtlik ning sellise sõiduki parandamine on kallis.

Selle vältimiseks on oluline kontrollida auto ajalugu, mis näitab varasemate kahjustuste ulatust. Buzelis soovitab teeninduskeskuses kontrollida ka rataste joondust – ebaühtlaselt kulunud rehvid võivad viidata raami kahjustustele.

4. Müüja koostatud ajalooaruanne ei pruugi olla usaldusväärne

Tuleks olla äärmiselt skeptiline müüjate suhtes, kes esitavad auto ülevaatuse ajal väljatrükitud sõiduki ajaloo aruande, sest seda saab lihtsasti võltsida.

Soovitatav on auto ajalugu ise kontrollida, et vältida halbu üllatusi. Samuti tuleks kontrollida, et sõiduki VIN-koodid on erinevatel autodetailidel samad.

Varastatud või halvas seisukorras auto müümiseks võivad ebaausad müüjad kasutada teise identse auto VIN-koodi, mis on tehniliselt paremas korras. Kuigi seda tüüpi pettused on haruldased, peaksid ostjad siiski sellega arvestama.

Poolas tuli hiljuti päevavalgele lugu sellest, kuidas nende digiminister avastas, et tema Peugeot 5008-l on Prantsusmaal kloon. Nähtavasti oli poliitik ostnud varastatud auto, mis oli registreeritud teise sõiduki VIN-koodiga.

Kuigi VIN-koodi kloonimist on raske tuvastada, on soovitatav kontrollida sõiduki ajalugu, mis võib aidata leida teisi sama VIN-koodiga autosid.

5. Värvikaitsekile võib varjata kere halba seisukorda

Viimastel aastatel on autojuhtide seas populaarsust kogunud värvikaitsekiled ja vinüülkatted, kuna need aitavad varjata roostet, ebatasasusi pinnal ja erinevusi värvitoonides. See on odavam alternatiiv värvimisele ning kaitseb ka keret väikeste kriimustuste eest.

Kui auto on kilega kaetud, siis on raske hinnata kere tegelikku seisukorda. Müüjalt tuleks uurida, mis põhjusel autot kiletati ja nõuda arveid, mis kinnitavad tööde teostamist.

6. Puhas mootor ei tähenda tingimata hästi hooldatud autot

Müüjad puhastavad mootorit tihtipeale selleks, et varjata õlilekkeid, mustust ja korrosiooni. Paksud õlilisandid võivad varjata mootorimüra ja spetsiaalsed tihendusmaterjalid võivad ajutiselt lekkeid varjata. Kuigi mootor näib olevat puhas, võib pärast ostu mitmesuguseid probleeme esile kerkida.

«Mehaaniliste vigade tuvastamiseks tuleks viia auto pikemale proovisõidule ja seda erinevates tingimustes testida. Seejärel saab mehaanik mootorit põhjalikumalt kontrollida ja hinnata, kas sellel on varjutud vigu,» soovitab Buzelis.

7. Auto uuendatud välimus võib ostjat eksitada

Uued rehvid, salongi värske puhastus ja kvaliteetne vahakate kerel jätavad mulje hästi hooldatud autost. Paraku võib laitmatu välimus varjata puudusi.

Ehkki iga müüja soovib, et tema sõiduk näeks potentsiaalsete ostjate meelitamiseks korralik välja, siis petturite seas on levinud taktika veenda autojuhte, et autot ei ole mõtet kontrollida, kuna see näeb veatu välja.

8. Võltsitud läbisõit tõstab auto väärtust

Muudetud läbisõiduga auto võib olla selle reaalsest väärtusest kallim. Lisaks  muutub auto hoolduse planeerimine keeruliseks, kui selle tegelik läbisõit ei ole teada.

Selleks et vältida võltsitud odomeetri näitudega autot, tuleks hoolikalt auto hooldusdokumente ja selle ajalugu kontrollida. Märgid kulunud sisustusest, näiteks kulunud rooliratas, pedaalid või istmepolster võivad samuti viidata suuremale läbisõidule, kui müüja väidab.

Tagasi üles