Sel nädalal on must kuld kallinenud juba ligi seitse protsenti. Israeli võimalik kättemaks Iraani teisipäevase raketirünnaku eest võib analüütikute hinnangul tõsta nafta hinda aga koguni kuni 30 protsendi võrra.
HULLUD PROGNOOSID ⟩ Lähis-Ida kriisi laienemine tooks nafta hinna hüppelise tõusu
Kuigi nafta on juba niigi järsult kallinenud, arvavad eksperdid, et kauplejad pole veel täielikult hinda arvestanud ohtu, mis kaasneb sellega, kui Iraani naftarajatisi rünnatakse või kui Teheran blokeerib Hormuzi väina, peatades niiviisi tankerite liikumise. Iraan toodab päevas üle kolme miljoni barreli naftat, millest umbes 1,7 miljonit barrelit läheb ekspordiks.
2006. aastal, mil Iisrael alustas viimati maavägede pealetungi Liibanoni vastu, kallines nafta üle 30 protsendi, saavutades toonase rekordilise barrelihinna, 78 dollarit.
Tänase kriisi puhul kirjeldasid Clearview Energy Partnersi analüütikud Bloombergile kolme stsenaariumit. Nafta hind võib tõusta 7 dollarit barreli kohta, kui USA ja tema liitlased kehtestavad Iraanile majandussanktsioonid; 13 dollari võrra, kui Iisrael ründab Iraani energiataristut, ja suurim mõju on siis, kui katkevad kaubavood läbi Hormuzi väina, mis tõstaks nafta hinda 13–28 dollari võrra.
Hormuzi väin on kitsas veetee Pärsia lahe suudmes, mida läbib ligi 30 protsenti maailma naftakaubandusest. Väin on küllaltki madal, mis muudab laevad miinide suhtes haavatavaks, ja Iraani lähedus tähendab ka raketirünnakute ohtu.
«Kuigi Iisraelil on ilmselt sõjaliselt suurem eelis, võib Iraan kasutada oma geograafilist eelist,» ütles Singapuri IG Asia naftaekspert Yeap Jun Rong. «Sel juhul tõusevad naftahinnad hüppeliselt.»
Paraku mõjutasid Iraani massiivsed raketirünnakud Iisraelile juba ka kütusehinna liikumist Eestis. Näiteks kui reedel maksis Tallinnas Circle K tanklas bensiin 95 miles 1,579 eurot liiter, siis kolmapäeval juba 1,599 eurot. Diislikütuse hind tõusis 1,449 eurolt 1,479 eurole liitri kohta.
«Iraani raketirünnakud Iisraelile tõstsid maailmaturul toornafta hinda, kuid praegune väljavaade globaalse majanduse kasvu osas viitab pigem nafta ja naftatoodete nõudluse vähenemisele,» ütles Circle K mootorikütuste hinnastamisjuht Indrek Sassi. «Selle põhjuseks on nii Hiina tööstustoodangu aktiivsuse järsk langus septembris kui ka Saksamaa tööstustoodangu näitajate negatiivne areng ja riigi tööstustoodete eksporditellimuste kukkumine viimase 30 aasta kõige madalamale tasemele.»
Sassi sõnul oodatakse tänaselt OPEC+ kohtumiselt kinnitust, et jätkatakse senise tootmisplaaniga, mis tähendaks toodangumahu suurendamist 180 000 barreli võrra päevas alates detsembrist. Lisaks võib pikemas perspektiivis globaalsele turule naftat juurde tuua Liibüas toimuv, kus augusti lõpus aset leidnud sündmuste tõttu olid naftatootmine ja tarned takistatud. Erkki Erilaid