«Kõikide komponentide juures, mis kütuse hinda mõjutavad, on väikese Eesti puhul alati kõige olulisemaks globaalsed majandusarengud, mille tuules meie peame liikuma. Lisaks on Eesti eripära see, et meil puudub riigis kohalik rafineerimistehas, mis tähendab, et kogu oma kütuse peame importima ja ladustama. See paneb meid veelgi rohkem sõltuma maailmas toimuvatest arengutest,» selgitas Circle K mootorikütuse hinnastamisjuht Indrek Sassi. Mis siis on viimasel ajal kõige rohkem kütuste hinda mõjutanud?
Hiina aeglustuv majandus ja suur elektritarbimine
Viimase paari kuu jooksul on maailma kütusehindu mõjutanud eriti Hiina majanduse areng. Hiina, mis on USA järel teine maailma suurim nafta tarbija, on kogenud majanduskasvu aeglustumist, mis on vähendanud nõudlust naftatoodete järele. Veelgi enam, Hiinas on alternatiivse energiatarbimise, eriti elektri, osakaal märkimisväärselt suurenenud, mis on veelgi vähendanud nafta nõudlust.
Lisaks on USAs lõppenud suvine bensiini tarbimise kõrghooaeg, mis on samuti vähendanud globaalset nõudlust. Samal ajal on aga USA oma naftatoodangut suurendanud. Kõik need muutused on kasvatanud globaalseid kütuse laovarusid ning aidanud sellega kaasa hindade langusele.
Geopoliitilised pinged ja tarneahela probleemid
Juba mõnda aega on hindade kasvu poolel olulist rolli mänginud geopoliitiline olukord Lähis-Idas. Iisraeli ja Hezbollahi konflikti eskaleerumine, Liibüa idaosa naftaväljade sulgemine ja ekspordi peatamine augusti lõpus tekitas turul ebakindlust, naftaväljade taasavamise teade septembri algul langes kokku spekulatsioonidega, et OPEC+ tõstab oktoobris tootmismahte. Neile uudistele järgnenud naftahinna kiire langus pani aga OPEC+ arutama tootmispiirangute pikendamise üle, mille peale võttis naftahind kohe suuna jälle üles. Geopoliitilised pinged on kütusehindade puhul alati tähtsad mõjutajad, kuna need võivad häirida globaalset logistikatarneahelat ja põhjustada tarneraskusi.