Päevatoimetaja:
Liina Laks

Lääne ettevõtjate vene rulett Putini Venemaal

Copy
Inimesed kõnnivad iseteeninduskioski lähedal, mis reklaamib Big Hiti burgerit, uut alternatiivi Big Macile kiirtoidurestorani ketis Vkusno & tochka, mis on McDonald'si järeltulijabränd Venemaal. Moskva, 1. märts 2023.
Inimesed kõnnivad iseteeninduskioski lähedal, mis reklaamib Big Hiti burgerit, uut alternatiivi Big Macile kiirtoidurestorani ketis Vkusno & tochka, mis on McDonald'si järeltulijabränd Venemaal. Moskva, 1. märts 2023. Foto: Reuters/ScanPix

Lääne ettevõtjad, kes lahkusid Venemaalt kohe pärast sissetungi Ukrainasse, kandsid suuri kahjusid. Kaks aastat hiljem on selge, et see on parim, mis selles olukorras juhtuda võis. Üle poolte välismaistest ettevõtjatest jäid aga Venemaale edasi.

Lääne suured korporatsioonid, nagu McDonald’s, Ikea, Nike ja Coca-Cola, seisid Ukraina sõja alguses keerulise valiku ees. Alguses olid paljud, sealhulgas McDonald’s, kõhkleval seisukohal, lootes, et sõda saab kiire lõpu. Kuid kui meediakajastused muutusid järjest kriitilisemaks ja sotsiaalmeedias hakkasid levima üleskutsed boikoteerida ettevõtteid, kes Venemaal edasi tegutsesid, sai selgeks, et jäämine tähendaks suurt mainekahju ja tõenäoliselt ka klientide kaotust.

2022. aasta märtsi alguses otsustas McDonald’s sulgeda kõik oma restoranid Ukrainas, kuid jätkas tegevust Venemaal. See tõi kaasa ulatusliku avaliku kriitika ja üleskutsed McDonald’si boikoteerimiseks, nagu kirjutas Bloomberg. Lõpuks, kui McDonald’s teatas, et sulgeb ka oma Venemaa restoranid, levis riigis paanika – inimesed seisid pikkades järjekordades, kartes, et see on viimane kord, kui nad saavad McDonald’sist süüa osta.

Tagasi üles