Skip to footer
Päevatoimetaja:
Liina Laks
Saada vihje

Uuring selgitas välja, mis on idufirmadel suurim väljakutse välismaale laienedes

PayPal

PayPali ja Startup HUB Poola korraldatud uuringust, mis kaardistas varajases staadiumis idufirmade väljakutseid rahvusvahelisel laienemisel, selgus, et Eesti kasvuettevõtted peavad suurimaks murekohaks piiratud turunduseelarvet.

Uuringus selgitati välja, millised on varajases staadiumis idufirmade ülemaailmsed ambitsioonid ja väljakutsed. Keskenduti Poolale kui Kesk- ja Ida-Euroopa suurimale turule ning Eestile, Lätile ja Leedule, mis on tuntud oma idufirmade kogukondade poolest.

Eesti idufirmade asutajad peavad rahvusvahelist laienemist esmatähtsaks, juba toodangut müüvatest küsitletud Eesti ettevõtetest tegutseb piiriüleselt 89 protsenti. Ülejäänud 11 protsenti, mis tegutsevad siseriiklikult, plaanivad lähiaastatel samuti laieneda rahvusvahelisele turule.

Piiriülese müügiga seoses tõi suurima väljakutsena Eestis 65 protsenti vastanutest esile piiratud turunduseelarve. Sellele järgneb uute klientide meelitamise või piiratud kliendibaasiga toimetuleku raskus, mida märkis 40 protsenti vastanutest. 35 protsenti pidas probleemiks kohanemist kohalike klientide vajaduste ja nõudmistega.

Küsitluse kohaselt on regulatiivsed probleemid peamine mure neile idufirmadele, kes juba tegelevad rahvusvahelise müügiga. Laienemist kaaluvad idufirmad on rohkem mures maksetega seotud küsimuste pärast.

«Paljud idufirmade asutajad otsivad tuge välistelt äripartneritelt, kes aitavad neil toime tulla ja oma äri kasvatada.»

«Piiriülese ettevõtte juhtimine nõuab eriteadmisi paljudes valdkondades, sealhulgas kohalike tarbijate eelistusi, logistikat ja haldusküsimusi, nagu maksesüsteemid või maksud. Piiratud ressursside ja paljude asjadega, mille eest tuleb hoolitseda, ei ole kõige tähtsamale keskendumine lihtne. Seetõttu otsivad paljud idufirmade asutajad tuge välistelt äripartneritelt, kes aitavad neil toime tulla ja oma äri kasvatada,» märkis PayPali Kesk- ja Ida-Euroopa ning Iisraeli peadirektor Efi Dahan.

Ettevõtte korraldatud hiljutine uuring näitab, et üle 50 protsendi varajases staadiumis juba rahvusvaheliselt tegutsevatest ettevõtetest teevad koostööd väliste makseteenuse pakkujatega. «See arv on 10 protsendipunkti madalam nende ettevõtete seas, kes ei ole veel globaalset laienemist alustanud. See võib viidata sellele, et maksete haldamine on sageli suurem väljakutse, kui idufirmad esialgu eeldavad,» tõdes Dahan.

Populaarseimad müügisuunad küsitletud idufirmade seas on nii USA, Saksamaa, Ühendkuningriik kui ka lähimad naaberriigid. Näiteks Poola ja Läti idufirmade levinuim müügikoht on Saksamaa, mida märkis vastavalt 47 protsenti ja 45 protsenti kohalikest ettevõtetest. Leedu ettevõtete peamised välismaised müügikohad on USA ja Suurbritannia – peaaegu iga teine kohalik rahvusvaheliselt tegutsev idufirma müüb oma tooteid või teenuseid ühte neist riikidest.

Eestis on kõige populaarsem piiriülene müügisuund 47 protsendiga Soome. Erinevalt teiste turgude idufirmadest ei kuulu USA kui sihtturg Eesti idufirmade esikolmiku hulka. Peale Soome pakuvad enamik kohalikke idufirmasid oma kaupu või teenuseid Suurbritanniasse ja Poolasse, vastavalt 41 ja 35 protsenti.

Uuringu viis PayPal läbi koostöös sihtasutusega Startup HUB Poland tänavu aprillis-mais ning küsitleti 110 varajases faasis Poola, Eesti, Läti ja Leedu idufirmat.

Kommentaarid
Tagasi üles