Skip to footer
Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel
Saada vihje

Modera uus võlakirjaemissioon: kasvustrateegiad ja finantsnäitajad, mida investorid peaksid teadma

Raido Toonekurg, Modera tegevjuht, rääkis, et klient tahab osaleda valimisprotsessis ja tõi lõbusa näite: «Eestis on hall autovärv väga populaarne. Miks? Diiler tellis lattu 20 halli autot ja nii olidki kõigil autod hallid.»

Modera, Eesti autotööstuse tarkvaralahenduste pakkuja, valmistub võlakirjade emissiooniks, et kaasata kapitali laienemiseks ja innovatsiooniprojektide rahastamiseks. Kiire kasv, kindel finantsseis ja ambitsioonikad tulevikuplaanid teevad Modera atraktiivseks investeeringuks, kuid sellega kaasnevad ka teatud riskid.

Modera on spetsialiseerunud tarkvaralahenduste pakkumisele autotööstuses, keskendudes müügi- ja haldustarkvara arendamisele. Ettevõtte SaaS (Software as a Service ehk tarkvara-kui-teenus) mudel võimaldab autode edasimüüjatel ja maaletoojatel hallata kogu müügiprotsessi digitaalselt, alates kliendi päringust kuni lõpliku tehinguni.

Modera tegevjuht Raido Toonekurg kirjeldas ettevõtte ärimudelit järgnevalt: «Kui lähete Amservi kodulehele autot ostma ja esitate soovi proovisõiduks või konkreetse auto ostmiseks, suunatakse teie päring otse meie süsteemi. Meie süsteem, mida kasutavad müügimehed, on integreeritud maaletooja, tehase ladude ja muude asjakohaste süsteemidega. Tänu sellele saame kliendile vastuse edastada juba 5 kuni 10 minuti jooksul.» Toonekure sõnul tuleb Modera tulu just päringutelt ja platvormi kasutamise kuutasudelt.

2023. aasta lõpuks oli Modera platvormi kaudu müüdud autode väärtus kokku üle 2 miljardi euro. See saavutati peamiselt tänu koostööle suuremate autotootjatega, nagu Nissan, kes müüb kõik oma uued sõidukid Rootsis Modera platvormi kaudu.

«Vajadus meie platvormi järele tekib sellest, et kui seni on autoostu vahendanud erinevad diilerid, siis autotehased tahavad liikuda sinna, et müüvad autod otse tehasest kliendile ja diilerid jäetakse vahelt välja,» märkis Toonekurg.

Rohepööre, Hiina ja elektriautod toovad uusi väljakutseid

Autotööstuse muutustes mängivad rolli Hiina tootjate esiletõus ja elektriautode turu kasv. Hiina tootjate konkurentsivõime kasv on sundinud Euroopa tootjaid oma strateegiaid ümber hindama. Samas ei pruugi elektriautode müük kasvada nii kiiresti, kui esialgu eeldati, kuna «mitmed suured tootjad, nagu Mercedes ja Audi, on hakanud taganema oma varasematest plaanidest lõpetada sisepõlemismootoriga autode tootmine aastaks 2035,» selgitas Toonekurg.

Eestis kehtestatud automaks ja sellega seotud regulatsioonid võivad samuti mõjutada autoturu arengut. Uued maksureeglid, mis jõustuvad juba järgmisel aastal, võivad suurendada tarbijate kulusid ja vähendada automüügitehingute arvu, mis omakorda võib mõjutada Modera platvormi kasutamist ja seega ka ettevõtte tulusid.

«Rohepööre tuleb suure hooga, kuid praktikas on näha, et klientuur ei kipu kaasa minema,» rääkis Toonekurg, viidates suurte autotootjate, nagu Mercedes ja Audi, otsusele jätkata sisepõlemismootoriga autode tootmist. Hiina autotööstuse kasv ja Euroopa turu regulatsioonid pakuvad Moderale väljakutseid, kuid ka võimalusi, eriti arvestades elektriautode levikut ja digitaliseerimise vajadust.

Tööjõud on võõrsil soodsam

Modera peab tegelema ka tööjõukulude ja maksudega seotud väljakutsetega, eriti arvestades plaani laieneda uutele turgudele, nagu Soome ja Norra. Toonekurg märkis, et palgafondimaks võib suurendada survet ettevõtte kasumimarginaalidele, eriti kui tööjõu vajadus suureneb. Eestis on palkadelt makstav maksukoormus kõrge, mis sunnib ettevõtet otsima tööjõudu ka väljaspool Eesti piire.

«Talendipank on seal (Euroopas – toim) suurem, teenusepakkujad on profid ja kui neil on riigis maksud ka madalamad, siis võtame sealt,» selgitas Toonekurg.

Konkurents ja strateegiline laienemine

Modera innovatsioonivõimekus ja koostöö strateegiliste partneritega, nagu Nissan ja Santander, annavad ettevõttele tugeva positsiooni autotööstuse digitaliseerimisel. Agent sales model'i ja integreeritud müügiplatvormide arendamine on märkimisväärsed sammud, mis võivad tulevikus tuua ettevõttele olulise konkurentsieelise.

Samas on konkurents autotööstuse tarkvaralahenduste turul intensiivne. Rahvusvahelised suured tegijad, nagu Salesforce ja Carwow, on tugevad konkurendid, kes sunnivad Modera pidevalt oma tooteid ja teenuseid arendama. Euroopa turul on suured tegijad Motor K, mis on noteeritud Amsterdami turul, ja Next Lane Prantsusmaalt. See tähendab, et ettevõte peab jätkuvalt investeerima innovatsiooni, et säilitada oma positsioon turul.

Lisaks Rootsile on Modera seadnud sihiks laienemise Soome ja Norra turgudele, mida finantseeritakse osaliselt kavandatava võlakirjade emissiooniga. Need turud on valitud nende suure potentsiaali ja Modera tooteportfelli sobivuse tõttu. Kapitali kasutamine on suunatud eelkõige tootearendusse ja uute liidestuste väljatöötamisse, mis aitaks laiendada ettevõtte turu ulatust.

Lisaks soovitakse võlakirjade emissioonist saadud rahadega Nissani jaoks arendatud pricing tool viia teistele turgudele. Küsimuse «kas Euroopa turgudele?» vastuse jättis Modera esindaja lahtiseks.

Võlakohustused ja riskide juhtimine

Modera finantsstruktuur sisaldab mõõdukaid võlakohustusi, sealhulgas pangalaene ja KredExi laenu, kogusummas 586 411 eurot. Ettevõtte laenukoormus on juhitaval tasemel ja laenude intressimäärad on suhteliselt madalad, mis aitab kaasa finantsstabiilsusele.

Kuigi Modera on demonstreerinud võimet kasvada ja kohaneda, seisab ettevõte silmitsi mitmete väljakutsetega, sealhulgas majanduslike kõikumistega, mis võivad mõjutada klientide investeerimisotsuseid. Võimalik majanduslangus võib piirata uute müügivõimaluste teket, mis on oluline kaalutlus investeeringute planeerimisel.

Finantsnäitajad ja suhtarvud, tuginedes 2023. majandusaasta aruandele

Müügitulu kasv: 2023. aastal oli Modera müügitulu 2 124 802 eurot, võrreldes 1 554 007 euroga 2022. aastal, mis tähendab 36,73% kasvu aastas.

EBITDA marginaal: 2023. aasta EBITDA oli -840 734 eurot, mis näitab, et kuigi ettevõte on suutnud kasvatada oma tulusid, on siiski tegemist kahjumiga EBITDA tasandil. 2022. aastal oli EBITDA -953 348 eurot, mis tähendab, et 2023. aastal on EBITDA kahjum vähenenud.

Kasumlikkus (netokasum): Aruandeaasta netokasum (kahjum) oli -95 107 eurot, mis on paranemine võrreldes eelmise aasta -525 891 euroga. See näitab, et kuigi ettevõte on endiselt kahjumis, on kahjumi suurus oluliselt vähenenud.

Põhivarad ja investeeringud: Põhivarade jääkväärtus 2023. aasta lõpus oli 13 300 eurot ja immateriaalsed põhivarad olid 5 513 744 eurot, mis näitab, et ettevõte on teinud märkimisväärseid investeeringuid immateriaalsetesse varadesse.

Rahavoog äritegevusest: 2023. aasta rahavood äritegevusest olid 922 588 eurot, mis on tugev paranemine võrreldes 2022. aasta 226 065 euroga. See näitab, et ettevõtte operatiivne tegevus genereerib rohkem raha.

Võlgade ja omakapitali suhe: Võlgade kogusumma 2023. aasta lõpus oli 1 250 994 eurot, samal ajal kui omakapital oli 5 560 707 eurot. See annab võlgade ja omakapitali suhtarvuks umbes 0,22, mis on üsna madal ja näitab head kapitali struktuuri.

Likviidsusnäitajad: Raha ja raha ekvivalendid 2023. aasta lõpus olid 982 792 eurot, võrreldes 589 857 euroga 2022. aasta lõpus, mis näitab ettevõtte suuremat likviidsust.

Kommentaarid
Tagasi üles