Äri Eesti moodi: hätta jäänud klient jäi ka 4000 eurost ilma (4)

Aimur-Jaan Keskel
, majandusajakirjanik
Uuendatud 2. juuli 2024, 13:17
Copy
Automootor.
Automootor. Foto: Sille Annuk

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet pani autolammutuse ja -remondiga tegeleva CarWay OÜ musta nimekirja, sest praaki teinud ettevõte ei hüvitanud kliendile tekitatud kahju. Kunde aga on ikka rahast ilma.

Postimees kirjutas eelmise aasta detsembris, kuidas noormees nimega Markus viis CarWay ­töökotta mootoririkkega BMW. Autole pandi uus mootor, kuid vähem kui aasta pärast läks seegi katki. Markus viis auto taas samasse töökotta, kus seda hoiti kolm kuud ja seejärel küsiti kliendilt üle 3400 euro remondiraha, mille autoomanik ka ära maksis, et auto vähemalt kätte saada, ehkki ta teadis, et remont pole tehtud.

Kui raha makstud ja auto käes, pidasid Markus ja CarWay OÜ maha pika vaidluse, kuid omavahel kokkuleppele ei saanud. Teineteist süüdistati raha väljapressimises. Markus väitis, et nii suur remondiarve tuli talle üllatusena ja töökoda ei selgitanud talle, mida tema autoga remondi ajal tehti. Lisaks olevat teda sunnitud enne auto kättesaamist kirjutama avaldust, millega ta loobus edasistest pretensioonidest. CarWay omanik Siim Ost väitis vastu, et Markus pole autol õigel ajal õli ära vahetanud ning seega ei ole autot nõuetekohaselt hooldatud.

Markus tegi kaebuse tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet​ile (TTJA). Ta lisas kaebusele hulga dokumente, mille seas on näiteks pangaülekannet tõestav maksekorraldus ning CarWayga peetud kirjavahetus ja telefonikõne salvestus.

TTJA uuris asja ja tegi suve alguses otsuse Markuse kasuks. Otsuse järgi tuleb töökojal maksta Markusele 4431,13 eurot, kuna nende töökoda käitus ebakorrektselt, andes kliendile üle auto, millel olid olulised puudused. Summa on suurem, kui Markus CarWayle maksis, sest sellele on lisatud ka raha, mille Markus maksis teisele autoremonditöökojale, et tema auto viimaks korda saaks.

TTJA komisjoni otsuses on kirjas, et CarWay esindaja põhjendused ei ole usutavad. «Kaupleja väide, et tarbija on kahjustuse ise põhjustanud, jättes mootoris õli vahetamata, ei ole kooskõlas asja materjalidega, tõendatud ega eluliselt usutav,» seisab otsuses.

CarWay teatas aga TTJA-le, et õlivahetus ei ole fikseeritud auto andmesüsteemis ning nullimata jäeti vastav loendur.

Komisjon siiski CarWay väitega ei nõustunud. Otsuses on kirjas, et õlivahetuse tegemata jätmist ei ole töökoda tõendanud, CarWay viidatud andmesüsteem näitab vaid, et õlivahetust pole nii-öelda kirja pandud.

TTJA avas komisjoni otsuse tekstis ka vahejuhtumit, kus CarWay keeldus Markusele autot tagastamast enne, kui arve on tasutud ja Markus on kirjutanud avalduse, millega loobub edasistest pretensioonidest.

TTJA kinnitas, et töökojal on õigus autot summa tasumiseni kinni pidada, kuid pretensioonidest loobumise avaldus pole õiguslikult siduv. See tähendab, et seaduse järgi on Markusel õigus kaebusi esitada kuni kaks aastat pärast tööde tegemist.​

CarWay ei täitnud aga ­TTJA otsust Markusele raha ­tagasi maksta. Nimelt on TTJA otsuste täitmine vabatahtlik. 30 päeva jooksul otsuse täitmata jätnud ettevõtted lisatakse ­TTJA kodulehel musta nimekirja, kuid sinna jääb märk maha kuni aastaks.

Eelmisel suvel algatas justiitsministeerium seadusemuudatuse, mis lubaks TTJA otsuseid mittetäitvad kauplejad kohtusse kaevata. Praegu amet seda teha ei saa ning kohtusse saab pöörduda vaid kannatanu ise. Seadusemuudatus on alates sügisest riigikogu menetluses ja ootab oma järjekorda.

Musta nimekirja lähemalt uurides selgub, et CarWay kohta on TTJA teinud veel kaks taunivat otsust sarnastel juhtumitel: amet on ettevõtet kohustanud kliendile raha tagasi maksma, kuid CarWay pole seda teinud. Ühel juhul on tarbijale tekkinud kahju 27 eurot, teisel juhul 830,27 eurot. Otsustega, mis sisaldavad ka CarWay esindaja selgitusi, saab lähemalt tutvuda TTJA veebilehel.

Äriregistrist selgub, et CarWay OÜ kasum oli 2023. aastal veidi üle 43 000 euro ning müügitulu üle 740 000 euro. Firma omanik dividende ei võtnud ning aasta lõpus oli firmas üle 660 600 euro jaotamata kasumit.

Markusel ja tema saatusekaaslastel on nüüd võimalus oma õiguste kaitseks kohtusse pöörduda. Markus märkiski: «Kui CarWay omanik Siim Ost mind täielikult ignoreerib ja lahenduseni minuga koos jõuda ei soovi, siis kaalun kohtusse minemist.»

Ost kommentaaripalvele artikli ilmumise ajaks ei vastanud. Tarbijakaitsele teatas Ost menetluse ajal, et auto toodi kauplejale olukorras, kus tööd oli poolenisti teostatud ja juba alguses ütles ta kliendile, et äkki oleks mõttekas auto viia kuskile mujale.

Tagasi üles