Wolt Baltikumi juht: e-kaubandus on siin, et jääda

PM Majandus
Copy
Wolt Baltikumi juht Mantas Lomsargis.
Wolt Baltikumi juht Mantas Lomsargis. Foto: Wolt

Muutused ülemaailmses toidukaupade jaekaubanduses toimuvad järjest kiirema tempoga. Prognooside kohaselt on 2024. aasta lõpuks toidukaupade tarneturu ülemaailmne tulu ligi 783 miljardit USA dollarit (veidi üle 686 miljardi euro), kirjutab Wolt Baltikumi juht Mantas Lomsargis.

See kasv on tingitud muutuvast turudünaamikast ja kliendikäitumisest, majanduslikust survest ning kasvavast survest pakkuda jätkusuutlikke lahendusi. Ehkki turu kasv peaks jätkuma 4,54 protsenti aastas, on üleminek e-kaubandusteenustele kogu maailmas, aga eriti Euroopas alles algusjärgus.

Tarbijad otsivad ennekõike mugavust

Inimeste vajadused on seinast seina ning ostud tuleb sooritada mitmest erinevast kohast. Seega otsitaksegi lahendusi, mis muudavad elu ja poodlemise lihtsamaks. Toidukaupade koju tellimine võimaldab tarbijatel hoida kokku väärtuslikku aega, mis muidu kuluks igal nädal toidupoodides käimisele. Uuring näitab, et 2022. aastal said Wolti kliendid suunata ligi 80 miljonit tundi oma ajast muudele tegevustele, mis muidu oleks kulunud poodlemisele.

Oluline on välja tuua, et toidukaupade tellimise juures on peamine faktor mugavus ning kaupade ülikiire tarne ei mängi kliendikogemuses nii suurt rolli kui oleks võinud mõned aastad tagasi arvata. Kui kohaletoimetamise aeg jääb alla 45 minuti, on see enamasti kliendi jaoks rahuldav.

Lisaks mugavusele ja mõistlikule tarneajale otsivad inimesed ka laia tootevalikut. Viimaste aastate jooksul on paljud kauplused oma valikut mõnesajalt tooteartiklilt tuhandete toodeteni laiendanud ja eeldatavasti see trend ka jätkub.

Kohalikud ettevõtted ei kasuta ära olemasolevat potentsiaali

Internetis on ruumi kõigile – alates väikestest kohalikest tegijatest kuni suurte rahvusvaheliselt tuntud kauplusteni. Samas ei pane paljud ettevõtjad seda teadmist enda kasuks tööle. Seega on endiselt väga palju poode või väikeettevõtteid, kes müüvad oma tooteid ainult kauplustes kohapeal, kuigi üha rohkem tarbijaid teevad oma igapäevaseid oste veebis. Sellega kaotavad nad aga kliente, kuna veebis ostlemist eelistav inimene sooritab ostu lõpuks ikkagi e-poest või äpist ning sageli just mõne välismaise suurettevõtte, nagu näiteks Amazoni kaudu. Kohaliku majanduse kaitsmise ja väikeettevõtete säilimise nimel on seega oluline, et kaupmehed jõuavad e-kaubanduseni.

Olukord, kus tooteid tellitakse kohalike ettevõtete asemel üksikute ühikutena mõnest välismaal tegutsevalt kaupmehelt, on ka jätkusuutlikkuse mõttes küsitav. Toodete saatmisega välismaalt kaasneb suurem ajakulu, pikemast transporditeekonnast tekkinud suurem jalajälg loodusele ja ka rohkem pakendijäätmeid. Keskkonnajalajälg suureneb veelgi, kui tellitud toode ei ole kliendile sobiv ning tuleb hiljem tagastada.

Kohalike ettevõtete julgustamine veebipõhise kaubanduse loomiseks võib seega lisaks kohaliku ettevõtluse toetamisele aidata vähendada veebipõhiste ostude keskkonnamõju. Wolti missioon ongi aidata kohalikel kaupmeestel oma äri internetti tuua ning anda neile võimalus konkureerida rahvusvaheliselt tuntud veebipoodide ja e-kaubanduse platvormidega. Wolti uuringud näitavad, et 28 protsenti klientidest on leidnud platvormi kaudu uusi kaupmehi, kelle käest omale tooteid tellida ning 72 protsenti on seda teinud korduvalt. Seda trendi on näha ka toidukaupade tellimises – kes korra on proovinud, jääb teenust ka edaspidi kasutama.

Et kohalikel väikeettevõtetel oleks lihtsam veebis müügiga alustada, näeme Woltis vajadust ka uute funktsioonide arendamise järele. Ennekõike on vaja kaupmehi toetada nii tootevarude haldamise kui ka komplekteerimisega. Wolti omakauplus Wolt Market võimaldab partnerite jaoks arendatavaid funktsioone testida ja täiustada enne turule paiskamist.

Tagasi üles