Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Rail Balticu supp: kõik on mitu korda kallim, aga ministrid laulavad ikka kiidulaulu (30)

Copy
President Alar Karis kutsus Mart Võrklaeva ja Kristen Michali Rail Balticu kohta aru andma. Nagu pildilt näha, oli Michalil parematki teha.  
President Alar Karis kutsus Mart Võrklaeva ja Kristen Michali Rail Balticu kohta aru andma. Nagu pildilt näha, oli Michalil parematki teha.  Foto: Raigo Pajula

Küll me oleme tublid, ei jõudnud Reformierakonna ministrid eile end ja Rail Balticu projekti ära kiita. Kuid arvud näitavad midagi muud: ajakavast ollakse vähemalt viis aastat maas, koguprojekt on läinud neli korda kallimaks, Eestil on puudu vähemalt 1,8 miljardit eurot, raha ei ole ja pole ka teadmist, kuna ja kas üldse Rail Baltic tuleb.

Kolme Balti riigi riigikontrollid tegid eile ühisavalduse, milles tutvustasid ühise raudteeprojekti üsna nutust seisu. Raudteed, mis pidi kasutusvalmis olema juba 2025. aastal, pole hakatud õieti ehitamagi. Enamgi veel, kui algselt pidi projekt maksma kokku 5,8 miljardit eurot, siis nüüdseks on hind kerkinud juba ligi 24 miljardit eurot. Boston Consulting Groupi kõige mustemas nägemuses on hinnasilt jõudnud 32 miljardi juurde.

Palju raha puudu on? Riigikontrolörid leiavad, et sõltuvalt sellest, mis ulatuses raudtee lõpuks tuleb, on puudu 10–19 miljardit eurot ja häda on selles, et pole teada, kust raha saada. Eestil on vaja projekti lõpetamiseks 2,7 miljardit. Kui selles loos midagi positiivset otsida, siis Läti ja Leedu seisavad veel suurema rahaprobleemi ees kui meie. Kui aga negatiivset, siis meenutab riigikontrolör Janar Holm, et Eesti on Rail Balticu tagumine ots ja kui teised oma osa valmis ei saa, siis Eesti osal üksi mõtet pole.

Tagasi üles