Tallinn tahab keelata elektriautodel ühistranspordiradadel sõitmise (1)

BNS
Copy
Buss ühistranspordirajal. Pilt on illustratiivne.
Buss ühistranspordirajal. Pilt on illustratiivne. Foto: Svetlana Aleksejeva / Scanpix

Tallinna abilinnapea Kristjan Järvan saatis kliimaminister Kristen Michalile pöördumise, milles teeb koos MTÜ Põhja-Eesti Ühistranspordikeskusega ettepaneku võtta elektrisõidukitelt õigus sõita ühissõidukirajal.

2015. aastal sisse viidud muudatus liiklusseaduses andis elektriautodele loa sõita ühistranspordiradadel, eesmärgiga soodustada ning eelistada elektrisõidukite kasutuselevõtmist, mis omakorda tagaks puhtama ning väiksema müratasemega linnakeskkonna.

Tänaseks on toona tehtud seadusemuudatus Järvani hinnangul suures osas oma eesmärgi täitnud ja elektrisõidukite arv on hüppeliselt kasvanud. Abilinnapea tõi välja transpordiameti statistika, mille järgi on Harjumaal aktiivselt liikluses umbes 197 531 mootorsõidukit, millest umbes 4550 ehk 2,3 protsenti moodustavad elektrisõidukid. Elektrisõidukite kasvav hulk lubab tema sõnul ennustada, et lähiaastatel suureneb elektrisõidukite arv viie protsendini mootorsõidukite koguarvust.

Kuna elektrisõidukitel on lubatud liigelda ühistranspordirajal ja enamik seda õigust ka kasutab, on Järvani arvates praeguses olukorras vältimatu, et ühissõidukite raja koormus võrdsustub ja ületab tavaliste sõiduradade liikluskoormust. Seega muutub kehtiv regulatsioon liikluskorralduse eesmärgi – tagada häireteta, sujuv, võimalikult kiire, ohutu ja keskkonda minimaalselt kahjustav liiklus – suhtes vastupidiseks.

Ühistranspordi tõhusust tahetakse tõsta

Ülaltoodust enamgi aga häirib elektrisõidukite ühissõidukirajal sõitmine Järvani sõnul ühistranspordi liiklust. Nimelt on ühistranspordi tõhususe tõstmise meetmena Tallinna linnas välja töötatud ja arendamisel ühistranspordi prioriteedisüsteem. Süsteem loob ühissõidukile eelise reaalajas liiklusjuhtimise kaudu, näiteks punase tule lühendamise või rohelise tule pikendamise abil.

See eelis antakse ühistranspordifoori kaudu. Ühissõidukifooride märgutuled ei laiene aga samal sõidurajal sõitvatele elektrisõidukitele, mistõttu blokeerivad neile rohelist foorituld ootavad elektrisõidukid ühistranspordi liikumist ja nullivad Järvani arvates nii ühistranspordi eelissüsteemi.

Tagasi üles