Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Pank: internetis kaardiandmete säilitamine pole hea idee

Copy
Makseterminal nutiseadmes.
Makseterminal nutiseadmes. Foto: SEB pank

Tihti salvestatakse edaspidiseks mugavamaks ostmiseks e-poodidesse oma kaardiandmed, kuid SEB turbejuhi Kätlin Kuke sõnul ei ole internetis kaardiandmete säilitamine hea idee mitmel põhjusel.

«Esmalt on see turvarisk, millega võivad kaasneda näiteks soovimatud väljaminekud teie kontolt. Seega tuleks kaardiandmete jagamine ja salvestamine väga hoolikalt läbi mõelda,» rõhutas Kukk.

Ta selgitas, et kuigi kaardiandmete sisestamine võib tunduda iga ostu korral tüütu ja aeganõudev, tasub see vaeva ära, sest vastasel juhul võib tagajärjeks olla kaardiandmete sattumine kurjategijate valdusesse või märkamatuks jäävad kulutused kuupõhistelt tellimustelt või tehingutelt.

Viimase vältimiseks soovitab Kukk aeg-ajalt oma kontol toimuvad tehingud üle vaadata, et kahtlased tehingud võimalikult kiiresti tuvastada ning edasine kuritarvitamine lõpetada. Seejuures tasub meeles pidada, et mugavus ja turvalisus enamasti koos ei eksisteeri – tuleb valida neist üks, mida enda jaoks oluliseks peame, sest oleme eelkõige ise enda turvalisuse loojad.

«Andmete salvestamine on tegelikult ka rahatarkuse küsimus, sest kui lemmik veebipoes on kaardiandmed juba salvestatud, võib tekkida kiusatus impulsiivsete ostude tegemiseks. Võimalus kulutada aega kaardiandmete sisestamisele ostu sooritades annab hetke aega ostu vajalikkus läbi mõelda, mistõttu võib nii mõnigi impulsiivne kulutus tegemata jääda,» lisas Kukk.

Turbejuht rõhutas, et kaardiandmete iga kord uuesti sisestamine ostu sooritamisel on üks tõhusamaid viise pettuste ohvriks sattumise ennetamiseks. Kuigi paljud e-poed kontrollivad oma turvameetmete tõhusust, on andmelekke oht alati olemas ning kaardiandmete salvestamine võib muuta tarbija haavatavaks kurjategijate rünnakutele.

Kuke sõnul on andmelekke puhul väga oluline enne kaardiandmete sisestamist kontrollida nii veebilehe õigsust kui ka müüja tausta. Ettevaatlikum tasub olla eriti esimesi oste tehes, sest tekkinud pole pikemat kliendisuhet, mis kinnitab turvalisust.

«Kui on võimalik maksta, kasutades Apple Payd või Google Payd, tuleks eelistada neid variante. Sellisel juhul ei kasutata otseseid kaardiandmeid, vaid tokeneid, mille potentsiaalsel lekkimisel on pettuse ohvriks langemise oht väga väike,» soovitas Kukk.

«Isegi siis, kui veebilehe turvameetmed on paigas, suurendab krediitkaarditeabe veebis salvestamine riski, et kaarditeave varastatakse ja kurjategijad kasutavad seda petturlikeks ostudeks,» selgitas Kukk.

Tarbijate üks sagedane murekoht on ettearvamatud igakuised maksed, mis võivad tekkida näiliselt süütutest ostudest. Turbejuht hoiatab, et kliendil võib jääda märkamatuks, kui ostu käigus aktiveerub igakuine tellimus. Näiteks võib tasuta toote või teenuse prooviperioodi lõppedes ununeda tasulise tellimuse alguskuupäev, mis võib kaasa tuua automaatsed regulaarsed maksed kaardilt.

«Mõnikord ei pruugi klient tähele panna, et ostu sooritades on tegemist igakuise tellimuspõhise teenusega. Tasuta prooviperioodide puhul on lihtne juhtuma, et tasulise tellimuse alguskuupäev ununeb, teavitus jääb kahe silma vahele ning seejärel läheb kaardilt tellimuse hind automaatselt maha. On oluline mainida, et ka väikeses kirjas teksti lugemine lepingutes on oluline. Selle lugemata jätmine sageli ootamatud maksed endaga kaasa toobki,» selgitas Kukk.

Tagasi üles