Päevatoimetaja:
Sander Silm

Lõpuks teada: avaldati Rail Balticu kõige suurem risk (14)

Copy
Rail Balticu trassi joonistamine Eestis.
Rail Balticu trassi joonistamine Eestis. Foto: Liis Treimann

Riias Rail Balticu raudteeprojekti ülevaatusel selgus, et riskid on kasvanud ning probleem number üks on alles lahendamata.

Kolme Balti riigi suurima koostööprojekti Rail Balticu juhid kogunesid esmaspäeval Riiga, et asja edenemise kohta aru anda, sest tähtaeg on juba 2030. aastal. RB Raili juht Marko Kivila rääkis, et püsitakse graafikus ja projekt on majanduslikult mõttekas. Kasvanud kulude taga on suuresti inflatsioon, sest aastatel 2017–2023 võis Baltikumis näha 40-protsendist hinnatõusu. Kui pikalt on räägitud kahe rööpmepaariga Rail Balticust, siis Riias selgus, et vähemalt esimeses osas tuleb suurem osa raudteest esialgu üherööpaline, kahe rööpmepaariga pikem jupp tuleb Leedu-Poola piiri äärde.

Nõustamisfirma Boston Consulting Group lõi lauale värsked arvud projekti rahalise poole kohta, kõik kalkulatsioonid tehti aga 2023. aasta andmetega, nii et siin on tänaseks juba lõtk sees. Nii arvutasid BCG eksperdid välja, et projekt läheb maksma suurusjärgus 21,5 miljardit eurot (kõige kehvema stsenaariumi järgi, mida slaidil näidati, 32 miljardit eurot, parima stsenaariumi järgi 17 miljardit) ja oma eluea jooksul tooks ta tagasi 28,1 miljardit eurot, nii et puhtalt 6,6 miljardit eurot kasu. BCG andmetel toob 80 protsenti kasust just reisijate vedu.

Tagasi üles