Lenno Uusküla: poodides on langustrendis kaks olulist ja märgilist kaubagruppi (4)

PM Majandus
Copy
Luminori peaökonomist Lenno Uusküla.
Luminori peaökonomist Lenno Uusküla. Foto: Mihkel Maripuu

Jaekaubandusettevõtete müügimahud on jätkuvalt väikesed ja pered otsivad viise raha kokku hoida, tõdes Luminori peaökonomist Lenno Uusküla statistikaameti avaldatud andmeid kommenteerides. 

Uusküla sõnul oli eelmise aasta jooksul jaekaubanduses näha stabiliseerumist. Varasem suur kukkumine oli läbi saanud ja jaekaubanduse käibed ei vähenenud enam. Aasta viimastel kuudel suurenes autode müük, arvatavasti käibemaksu tõusu ootuses. Selle taustal toimus väike langus muude kaupade ostmises, sest vaba raha suunati autodesse, tõdes Uusküla. 

Selle aasta esimeses kvartalis langesid aga jaekaubanduse mahud märgatavalt. Esimese kvartali müük oli 1,9 protsenti väiksem kui neljanda kvartali müük, kui vaadata mahtusid ilma autodeta, ja lausa 5,4 protsenti väiksem, kui vaadata koos autodega. Suuresti oli tegemist käibemaksu tõusu mõjuga, sest mahuindeksid vähenesid umbes sama palju, kui suur oli käibemaksu tõus. Need, kes suudavad säästa, panid raha veidi rohkem kõrvale ja seetõttu on hakanud kasvama hoiuste mahud.

Tagasi üles