16 Psyche – asteroid, mis teeks kõik inimesed korraga miljardäriks

Tavid AS
Copy
Illustratsioon NASA kosmoselevast asteroid Psyche’i orbiidil. Nii missioon kui ka kosmoselaev kannavad asteroidiga sama nime, mis omakorda on nimetatud Kreeka mütoloogia hingejumalanna järgi. Kosmoselaev Psyche peaks sihtkohta jõudma 2029. aastal. Foto: NASA/JPL-Caltech/Arizona State University/Space Systems Loral/Peter Rubin

Kas oskate ette kujutada objekti, mille väärtus on 10 kvintiljonit dollarit? Selle summa eest saaks kogu maailma võlakoorma tagasi maksta 33 000 kordselt. Just nii palju on hinnanguliselt väärt asteroid 16 Psyche, mis koosneb peamiselt väärismetallidest.

Psyche 16 on üks suurimaid meile teadaolevaid asteroide, mille avastas 1985. aasta 17. märtsil Itaalia astronoom Annibale de Gasparis. Ta nimetas selle Kreeka mütoloogia hingejumalanna Psyche järgi. Eesliide 16 tähendab, et tegemist on järjekorrras kuueteistkümnenda avastatud väikeplaneediga. Asteroidi keskmine diameeter on umbes 220 kilomeetrit.

Asteroidid kipuvad tavapäraselt koosnema jääst ja kivist. Hubble’i teleskoobi abil avastati, et Psyche koosneb peamiselt raskemetallidest nagu nikkel, raud, kuld ja võimalik, et ka plaatina. Asteroidi peetakse nii väärtuslikuks, et seda on raske hoomata ning veel raskem hinnata. The Economy Times on sellele pannud külge hinnalipiku, milleks on 10 000 kvadriljonit USA dollarit.

Kui meil õnnestuks see asteroid „kinni püüda“ ning kõikide meie planeedi inimeste vahel võrdselt ära jaotada, saaks igaühest meist miljardär. Selline stsenaarium jääb aga nähtavas tulevikus ulmefilmide pärusmaaks. Ja muidugi kui me saaks need toorained sealt kätte, kaotaks need pakkumise plahvatusliku kasvu tõttu peaaegu kogu oma väärtuse.

Kartuli-kujuline asterodi Psyche, mille läbimõõt on ligikaudne vahemaale, mis jääb Tallinna ja Narva vahele ning väärtus suurem, kui kogu Maa sisemajanduse koguprodukt. Illustratsioon on valminud NASAs. Foto: NASA/JPL-Caltech/ASU

Teadlased saatsid kosmoselaeva asteroidi orbiidile

Hea õnne korral avaneb meil peagi võimalus Psyche kohta rohkem teada saada. 2017. aastal otsustas NASA, et Discovery programmi 14. missiooni eesmärgiks saab just kõne all oleva asteroidi külastamine. Asteroidiga sama nime kandev kosmoselaev startis Psyche poole edukalt 2023. aasta 13. oktoobril.

Kosmoselaeva kandis maailmaruumi Elon Muski juhitava kosmosefirma SpaceX-i Falcon Heavy rakett. Eelduste kohaselt jõuab laev asteroidi orbiidile 2029. aastal. Psyche pinnale see ei maandu, vaid jääb selle orbiidile tiirlema 2029. aasta augustist kuni 2031. aasta lõpuni.

Eeskätt pakub teadlastele huvi asteroidi koostis ja struktuur, mis on sarnane Maa tuumale. Seepärast usuvad teadlased, et Psyche võiks olla metallilise protoplaneedi tuum, mis kaotas oma kivised väliskihid võimsates kokkupõrgetes teiste taevakehadega. Psyche uurimine annab meile olulisi teadmisi planeetide ja päikesesüsteemide tekke kohta.

Samuti aitab see arvatavasti mõista planeetide siseehitust ning annab vihjeid metalliliste ressursside jaotuse ja külluse kohta päikesesüsteemis. See võib omakorda avaldada mõju edasistele kosmoseuuringutele ning seal leiduvate ressursside kasutamisele.

Kulda investeerimine on täna lihtsam kui kunagi varem! Tutvu meie investeerimistoodete valikuga SIIN!

Copy