Hind, välimus ja sõiduomadused ei ole pereauto valikul kõige olulisemad kriteeriumid. Sõiduki tühisena tunduv eripära, võib osutuda sedavõrd suureks puuduseks, et teeb ostetud auto pere jaoks sobimatuks. Eesti suurim kasutatud autode müüja, Longo grupi müügidirektor Rainer Uukkivi annab nõu, millest tuleks lähtuda pereautot valides.
EKSPERT SOOVITAB ⟩ Millega peaks kasutatud pereauto valimisel kindlasti arvestama? (1)
Praegune automood ei ole kuigi peresõbralik. Populaarsed linnamaasturid võimaldavad kõrget istumisasendit, kuid vaid vähesed neist pakuvad seitset istekohta ning sedagi pakiruumi arvelt ja väga kalli hinna eest. Maasturid on söönud turult välja lastega perede lemmikauto mahtuniversaali ning ka tavaliste universaalkerega sõiduautode valik on jäänud kesiseks.
Seega vaatab enamik suurperesid kasutatud autode turu poole, kus on saadaval lai valik eelmisel kümnendil ilma teinud mahtuniversaale ja ruumikaid universaalkerega tavalisi sõiduautosid.
Pereautot valides tuleks hinnata oma vajadusi paari aasta perspektiivis. Lapsed kasvavad kiiresti ja kolm suuremat turvatooli ei pruugi enam mahtuda tagaistmele. Kui perre on oodata uut liiget, siis ka tema vajadustega tuleks auto ostmisel arvestada. Piisavalt ruumi peaks olema ka koerale, kui kodus on neljajalgne sõber. Reisile minnes on vaja suurem pagas turvaliselt ära mahutada. Mootoril peaks aga olema küllaldaselt rammu, et koormatud auto suudaks ohutult möödasõite sooritada. Sageli ei pöörata nendele aspektidele tarvilikul määral tähelepanu ning siis tuleb hakata taas autot vahetama. Järgnevalt on toodud välja pereauto valimise kõige olulisemad kriteeriumid.
Pakiruumi suurus
Ruumikas pagasiruum on pere jaoks ülioluline. Sinna peab mahtuma lapsevanker ja käru koos suurte poekottidega. Kui lapsed on suuremad, siis on maale sõiduks või reisimiseks vaja ruumi kottidele ja kohvritele. Oleks hea, kui autoga saaks vajadusel koju transportida mõnd väiksemat mööblieset.
Ruumikas ja lihtsasti ligipääsetav pagasiruum on universaalkerega autol. Kui viimast ei soovita, tasub otsida sobivat sõidukit luukpärade hulgast. Väikeste laste vanemad võiksid autot valides ühe esimese asjana proovida, kui mugav on tõsta lapsevankrit pagasiruumi ja kas see üldse sinna mahub.
Turvalisus
See on iga auto puhul oluline, kuid lapsi sõidutades on ohutuse tagamine eriti tähtis. Rikkaliku turvavarustuse olemasolu võiks olla üheks valikukriteeriumiks. Ka aktiivsed turvasüsteemid, mis ei lase autot libisemisse, kalduda teisele sõidurajale ja aitavad ohu korral pidurdada, on sõiduturvalisust suurendavad lisaseadmed. Pereauto tagaustel peab kindlasti olema lüliti, mis lukustab need nii, et lapsed ei saaks auto seest uksi kogemata avada. Tagaistmetel võiks olla turvatooli IsoFix-kinnitused, mis kõigil uuematel sõidukitel on juba standardvarustuses.
Kasutatud sõidukit valides tuleks kindlasti kontrollida selle eelnevat ajalugu, sest turvalisuse seisukohalt on väga tähtis, et auto poleks varem sattunud suuremasse avariise. Sõiduki kere võib selle tagajärjel olla deformeerunud, mõned turvavavarustuse elemendid ei pruugi enam töötada ning seetõttu ei paku see auto uuesti avariise sattudes piisavalt kaitset. Longo kontrollib kasutatud autosid müügiks ostes esimese asjana nende ajalugu ning elimineerib kõik liiklusõnnetuse taustaga sõidukid.
Istmed, ruumikus ja mugavused
Turvahälli ja -tooli tõstmiseks ja ka eakamate pereliikmete sõidutamiseks on oluline, et auto esi- ja tagauksest oleks mugav siseneda. Autode vahel valides tasub arvestada, et suurem teljevahe võimaldab reisijatele rohkem jalaruumi ning taga- ja nelikveoliste autode kõrge kesktunnel võtab seda jälle vähemaks. Auto laiusest sõltub, kui mugav on kolmel inimesel tagaistmel reisida või mitu turvatooli sinna mahub. Samuti tasub hinnata tagaistme kuju.
Paraku isegi kõige ruumikamate universaalide tagaistmele ei ole võimalik kolme suuremat turvatooli kinnitada. Seega, kui peres on kolm väikelast, siis ainus võimalus nende sõidutamiseks on soetada mahtuniversaal, mille tagareas eraldi asetsevad istmed. Sellist võimalust pakuvad näiteks Citroën C4 Picasso, Peugeot 5008, Opel Zafira, Renault Espace, Ford Galaxy, Volkswagen Sharan ja Seat Alhambra.
Mahtuniversaalide seast leiab nii viie-, kuue- kui seitsmekohalisi mudeleid. Mida rohkem istmeid, seda väiksem pakiruum, kuid enamasti on need liigutatavad, välja tõstetavad või põrandasse keeratavad, nagu seda võimaldab näiteks Chrysler Voyager. Viimasel ajal on pereautona populaarsust kogunud ruumikad ja erinevate võimalustega väikebussid, mis sobivad hästi ka reisisõidukiks. Tuntumad neist on Volkswagen Multivan, Mercedes-Benz Vito ja Viano, Renault Trafic, Opel Vivaro ja Peugeot Traveller.
Mootori võimekus
Suuremat pereautot ja eelkõige väikebussi ostes tuleks vaagida, milline mootor sobituks kõige paremini teie sõiduvajadustega. Mootoril peab olema piisavalt rammu, et see suudaks viia täiskoormatud auto normaalse tempoga mäest üles ja võimaldaks teha turvalisi möödasõite. Suurema pöördemomendiga diiselmootorid saavad selle ülesandega paremini hakkama. Pikemate vahemaade läbimiseks on diiselmootor ka palju ökonoomsem valik. Nendel peredel, kelle autosõidud toimuvad enamasti linna piires lühikeste marsruutidena kodunt tööle ja lasteaeda, tasuks eelistada bensiinimootorit.
2018. aastal asutatud ja kolmes Balti riigis tegutseva Longo Grupi müügikeskkonda külastab veebis üle 100 000 unikaalse külastaja nädalas. Lisaks on neil kolmes Balti riigis ka müügiplatsid. Ettevõte omab müügiesindusi Tallinnas, Narvas, Vilniuses, Klaipedas, Riias ja ka Poolas Bialystokis. Eestis müüakse aastas ligi 1000 kasutatud autot, olles sellega siinsel turul suurim kasutatud autode müüja.
Longo Eesti populaarsemad pereautod
1. Opel Zafira Tourer
2. Volkswagen Touran
3. Volkswagen Sharan
4. Citroën Grand C4 Picasso
5. Ford S-Max
6. Ford Galaxy
7. Ford Grand C-Max
8. Renault Grand Scenic
9. Renault Espace
10. Seat Alhambra