Skip to footer
Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel
Saada vihje

KUI MÜÜGIMEES KOPUTAB UKSELE Mis aitab tarbijat ootamatu tehingu puhul?

Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve amet soovitab suhtuda ettevaatlikult pakkumistesse, kus soovitakse tarbijale saata tasuta asi, tulla koju tasuta midagi puhastama või tasuta kontrollima.

Tihti jõuavad inimeste uste taha müügimehed, kes üllatusmomenti kasutades suudavad maha müüa üsnagi kõrge hinnaga tooted. Paljud ostjad kahetsevad aga hiljem oma ostu, kuid ostust taganemine on sageli tehtud tarbijale liiga keeruliseks. Kuidas soovimatut tehingut vältida, mida teha, et ostust loobuda ning kas seadus kaitseb tarbijat agressiivse müügi eest?

Alati tuleks suhtuda umbusuga sellistesse pakkumistesse, kus soovitakse tarbijale saata tasuta asi, tulla koju tasuta midagi puhastama või tasuta kontrollima näiteks õhuniiskust, aknatihendite paksust või teavitatakse loosivõidust, kui tarbija ei ole sellises loosis endale teadaolevalt osalenud, sedastas Kristina Tammaru tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ametist.

Müügitehingu puhul, mis toimub tarbija kodus, on tarbija õigused mitmeti erinevad, võrreldes sama kauba ostmisega kaupluses. Tehinguid, mis tehakse kauplusest väljaspool, näiteks külastab müügiesindaja tarbija kodu, nimetatakse väljaspool äriruume sõlmitavateks lepinguteks.

Tarbija kodus toimuvate pakkumiste ning müügitehingute korral vajavad tarbijad enam kaitset, sest tavapärasest ärikeskkonnast väljaspool võib tekkida psühholoogiline ostusurve. Näiteks tunneb tarbija kohustust tehing sõlmida, sest müügiesindaja on temale kulutanud oma aega ning tarbija on vestluse käigus väljendanud oma ostuhuvi. Tarbija kodus tehtavate pakkumistega kaasneb sageli üllatusmoment ning tehingu algatajaks on reeglina müüja, lisaks puudub tarbijal võimalus võrrelda pakutavat toodet muu kaubavalikuga. Seetõttu võib tarbija hiljem oma ostuotsust kahetseda.

Tarbija kaebustest jääb silma, et eelkõige tunnevad ostusurvet eakamad inimesed, kes vajavad järelemõtlemisaega ning on võimaliku agressiivse müügitaktika suhtes vastuvõtlikumad.

Ootamatute müügipakkumiste puhul tasub võtta aega, et rahulikult järele mõelda, kas on päriselt soov sellist toodet osta ja kas toote hind on mõistlik – alati tuleks võrrelda teiste sarnaste toodete hindu, isegi kui pakkumine tundub väga hea. Kui müüja survestab kiirustama jutuga, et «ainult kohe praegu kiiresti ostes ja otsustades kehtib kaubale soodushind, pärast enam mitte», on see ohumärk! Aus müüja pakub ostjale soodushinda mõistliku aja jooksul ja annab ostjale võimaluse ostusoov rahulikult läbi mõelda.

Tarbija kodus sõlmitavatest lepingutest saab taganeda

Tarbija kaitseks on seadusega ette nähtud õigus väljaspool äriruume tehtud ostude korral ümber mõelda ning oma raha tagasi saada. Taganemisõigus kaitseb tarbijaid emotsiooniostude eest. Lepingust taganemise õigus kestab 14 päeva ning selle õiguse olemasolust on müüja kohustatud tarbijat enne ostutehingu tegemist kirjalikult teavitama. 14-päevane järelemõtlemisaeg hakkab jooksma päevast, mil tarbija saab asja, nt tolmuimeja, füüsiliselt enda valdusesse.

Oluline on meeles pidada, et lepingust taganemist ei pea tarbija müügiesindajale kuidagi põhjendama ega õigustama. Lepingust taganemiseks piisab 14 päeva jooksul selgelt väljendatud soovist, mis tuleks kindlasti edastada kirjalikult, näiteks e-kirja teel.

Lepingust taganemist ei tohi tarbija jaoks keeruliseks teha, see on ebaaus kauplemisvõte. Üheks levinumaks võtteks on keeldumine toote tagasivõtmisest, sest see on kasutatud, kuigi toote kasutamine toimus müügimehe enda poolt tooteesitluse ajal. Tasub teada, et kui tarbijale anti üle müügiesitluse käigus kasutatud toode, siis puudub kauplejal õigus nõuda uueväärse toote tagastamist.

Samuti on ebaaus tarbija taganemisõigust piirata sellega, et tootel puudub pakend, kui müügimees on ise tarbija kodust lahkudes pakendi kaasa viinud.

Kuidas toote tagastamine toimub?

Pärast kauplejale taganemissoovi edastamist tuleks ostetud ese viivitamata kauplejale tagastada. Kuidas tagastamine toimub, oleneb nii ostetud asja suurusest kui ka kauplejaga tehtud kokkulepetest. Näiteks kui müügiesindaja on lubanud asjale ise järele tulla, ei ole tarbijal kohustust tagasisaatmist korraldada. Kui aga sellist kokkulepet ei ole, tuleb tarbijal arvestada, et kauplejal on õigus nõuda, et tagastamisega seotud kulud kannab tarbija, kui kaupleja on sellest kauba ostmisel tarbijat teavitanud.

Siiski on suuremõõtmeliste kaupade puhul, mis toimetati tarbija koju lepingu sõlmimise hetkel ning mida ei saa suuruse tõttu tavapostiga tagasi saata, kauplejal kohustus asi omal kulul ära viia. Kui kaupleja kaubale ise järele ei tule, peab ta tarbijale viivitamata andma teada, kuidas muul viisil kauba tagastada saaks ilma tarbijale põhjendamatuid ebamugavusi ja kulusid tekitamata.

Tasub meeles pidada, et kui tarbija on ostetud asja enne selle tagastamist kasutanud rohkem kui vajalik tootega tutvumiseks ning selle omadustes veendumiseks, näiteks koristanud tolmuimejaga korduvalt oma elamist, vastutab tarbija asja väärtuse vähenemise eest. Sel juhul on kauplejal õigus tarbijale esitada nõue, mis hüvitaks tolmuimeja väärtuse vähenemise. Kindlasti aga ei välista asja ülemäärane kasutamine tarbija taganemisõigust.

Tihti meelitavad kauplejad ostjat kohe pärast kauba kättesaamist seda kasutama/proovima. Soovitame siiski võtta aega ja lasta kaubal rahulikult seista, ning tarbijal veenduda, kas ta ikka seda kaupa sellise hinnaga soovib. See hoiaks lepingust taganemisel ära kauba väärtuse vähenemisega seotud sekeldused. Kindlasti tasub nõu pidada ka pereliikmete ja tuttavatega.

Toote ostmine järelmaksuga ei mõjuta õigust ostust taganeda

Tarbija kodus tooteid müüvad kauplejad pakuvad ka võimalust osta järelmaksuga ning vormistavad kohapeal krediidilepingu. Sellise järelmaksulepingu sõlmimisel peavad lepingutingimused, sh intress, lepingutasud, lepingu tähtaeg, igakuiste osamaksete suurus, kauba lõppsumma koos intresside ja teiste maksetega olema tarbijale selgelt esitatud.

Tuleb kindlasti võtta aega, et summadega põhjalikult tutvuda ja järele mõelda, milliseks kujuneb kauba hind koos intressidega ja kui suur summa on igas kuus vaja kauba eest tasuda ja kas see mahub eelarvesse. Kindlasti peab kaupleja andma tarbijale üle järelmaksulepingu dokumendi, millel on kõik tingimused kirjas.

Mitte mingil juhul ei tohi inimene anda müügiesindajale oma ID-kaardi või Mobiil-ID või Smart-ID PIN-koodi. Kindlasti ei tohi ka ise müüja palvel PIN-koodi sisestada, kui ta ei näe, milliseks toiminguks koodi sisestamine vajalik on.

Oluline on teada, et toote ostmine järelmaksuga ei mõjuta tarbija õigust 14 päeva jooksul ümber mõelda. Kui tarbija taganeb müügilepingust, on tal õigus taganeda ka selle sama müügilepinguga seotud järelmaksulepingust.

Kommentaarid
Tagasi üles