Skip to footer
Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel
Saada vihje

Operaili müük Soomes: Eesti väärtuspoliitika muutis Soome ettevõtte rahamasinaks (1)

Eesti riigile kuuluva Operaili Soome äri jäi üürikeseks, kuna riik otsustas väärtuspoliitika tõttu lõpetada riigiettevõtetel igasugune koostöö Venemaaga.

Möödunud aasta alguses müüs Operail oma Soome äri Helisingi börsil noteeritud logistikaettevõttele Nurminen Logistics Group, mille juhid ei tee tagantjärele saladust, et tegid sellega suurepärase tehingu ning muutsid ostu tõeliseks rahalaevaks.

Eesti riigile kuuluv Operail alustas Soomes tegevust 2020. aasta lõpus, kuid paraku jäi Operail Finlandi tegevus Soomes üürikeseks. Juba pool aastat hiljem, 2021. aasta mais, otsustas Eesti riik Operaili omanikuna alustada Soomest väljumist. Põhjuseks toodi, et Eesti riigi jaoks ei ole strateegiliselt vajalik tegeleda äriga muudes riikides. Esilagu plaanis riik maha müüa 51 protsenti Soome ärist, kuid lahvatanud Ukraina sõda muutis olukorda ja seetõttu otsustati Soomest täielikult lahkuda. Aastatel 2022–2023 majandus- ja taristuministri ametikohal töötanud Riina Sikkut kinnitas ka Vikerraadiole antud usutluses, et tegemist oli eelkõige väärtusotsusega ja kõikidele riigiettevõttele andis selge suunis lõpetada igasugune idasuunaline tegevus.

Operaili toonane juht Raul Toomsalu ei teinud aasta tagasi saladust, et ettevõtte müük Soomes polnud kergete killast. «Me ei olnud vahepeal kindlad, kas üldse õnnestub ettevõte müüa või peame ettevõtte tegevuse lõpetama ja varad maha müüma, siis lõpuks õnnestus siiski parem stsenaarium. Müügihind katab kõik kohustused,» ütles ta müügiprotsessi kokku võttes.

Ostjapoolel oli Soome börsil noteeritud ettevõte Nurminen Logistics Oyj, kes ostis ettevõttest 79,8 protsendilise osaluse. Tehingu magususest soomlaste jaoks annab aimu ka asjaolu, et ülejäänud osa ettevõttest ostsid erainvestorid, kes Soome väljaande Iltalehti andmetel olid Nurminen Logisticsi tegevjuht Olli Pohjanvirta ja Kuopist pärit ärimees Matti Eestilä.

Pärast nimemuutust 2023. aasta märtsis tegutseb Operail Finland Oy Soomes North Rail Oy nime all.

12,3 miljonit erakorralist tulu

Möödunud aasta lõpus teatas Nurminen Logistics Helsingi börsile, et ettevõte teenis raudteeäri ostuga eestlastelt 12,3 miljonit eurot erakorralist kasumit. Nurminen Logistics omandas osaluse 9,2 miljoni euro eest. Ostetud ettevõtte netovaraks hinnati aga 14.02.2023 seisuga 21,5 miljonit eurot, mis tähendas, et ostuhinna ja netovara õiglase väärtuse vahe oli 12,3 miljonit eurot.

Samas oli Eesti pool teatanud, et tehingu hinnaks oli hoopis 27,7 miljonit. Kuidas siis seletada seda vastuolu? Operaili juhatuse liige Merle Kurvits kinnitas, et ettevõtte müüdi soomlastele 27,7 miljoni euro eest. «Müüdaval ettevõttel olid aga müümise hetkel laenukohustused, mille uus omanik üle võttis ehk ostja n-ö refinantseeris laenu. Ülejäänud osa kuulus tasumisele ettevõtte ostuhinnana. Kuidas kajastuvad laenukohustuseks läinud osa ja ostuhinna osaostja majandusaasta aruandes, ei saa meie kommenteerida,» selgitas Kurvits.

Kauba sisse käis üheksa Wabtec Powerhauli liinivedurit ja üks Eestis ehitatud C30-MF manöövervedur. Eesti Ekspressi andmetel ostis Operail need laenuraha eest ja ostuhind kattis laenudest 18 miljonit ja 9,2 miljoni euro eest said soomlased nii-öelda netovara (näiteks vedurite omaosalus). Nurmineni arvestuse järgi oligi see netovara väärt hoopis 21,5 miljonit eurot.

North Rail muutus Nurmineni kuldvasikaks

Operaili toonane juht Raul Toomsalu ütles aasta tagasi, et Nurminen saab endale arvestava kaubamahu, kõrge kasumipotentsiaaliga ja korralikult juhitud ettevõtte.

Toomsalul oli õigus, kuna Nurminen on eestlastelt ostetud raudteeäri muutnud kuldvasikaks, mille märksõnaks on Venemalt pärit nikkeli ja väetiste raudteeveod. Kuigi sõda Ukraina ja Venemaa vahel kestab juba kolmandat aastat, käib Soomes Venemaalt pärit nikkeli ja väetiste vedu jätkuvalt edasi. Ja nende veoste taga ongi North Rail, mis on ühtlasi ka Soome suurim eraraudteefirma.

Nikkel tuuakse Venemaa kapitalile kuuluvale Nornickel tehasele Harjavaltas. Väetised jõuavad Venemaalt Kotka sadamasse, kus nende rahtimistööde eest vastutab Venemaa taustaga sadamaoperaator Fertilog oy, kirjutas YLE. Väetiste riigisisese logistika eest hoolitseb edasi juba Nurminen.

Soome järgib küll EL-i ühtset sanktsioonipoliitikat, kuid Venemaa niklile ja väetistele sanktsioonid ei laiene. Põhjuseks asjaolu, et lääneriigid peavad neid vajalikuks maailma toiduainetega varustatuse ja tööstuse, eriti rohemajandusele ülemineku jaoks.

North Raili ost avaldus ka Nurmineni 2023. aasta käibenumbrites, mis kasvasid 4 protsendi võrra 128 miljoni euroni ning kus käibe kasvu tagas peaasjalikult raudteeäri. Nurminen teatas ka börsiteates, et 2024. aasta I poolaasta jooksul avab kontsern Põhjamaades uue olulise raudteetrassi, mis teenindab muuhulgas Soome tööstus- ja ärikliente. Samuti näeb kontsern ette raudteemahtude suurenemist, mille taga on ka olukorra eskaleerumine Punasel merel, kuna raskuste tõttu merekaubaveol kasvab huvi raudteekaubaveo vastu.

Kõik see on hea uudis ka Nurmineni aktsionäridele, kuna viimase 12 jooksul on Nurminen Logisticsi aktsia tõusnud Helisngi börsil 28,37 protsenti.

Operaili juhatuse liige Merle Kurvits lisas veel, et juba enne täiemahulise sõja algust oli Operaili juhatus omaniku soovil ette valmistanud mittestrateegilistest äridest, sealhulgas ka Soome ärist väljumise läbi nende tegevusharude ettevõtete müügi.

«Vahetult enne sõja algust olime müügiks valmis ning võimalike ostjate huvi kõrge. Paraku muutis alanud sõda plaane – rahvusvaheliste investorite huvi vähenes oluliselt, sest tegemist oli Venemaaga piirneval alal toimuva tegevusega, mille tulevik oli kiiresti kehtestatavate sanktsioonide tõttu ebakindel. Samuti andis omanik Operaili juhatusele sõja tõttu müügiks selge ja avaliku lõpptähtaja,» selgitas ta. «On tõenäoline, et kui ei oleks alanud sõda või kui müügil ei oleks olnud kindlaksmääratud ja avalikustatud lõpptähtaega, oleks müügihind läbirääkimiste käigus kujunenud kõrgemaks. Potentsiaalsed ostjad olid kursis, et müüja ei saa sel hetkel olemasolevatest pakkumistest olenemata müügist loobuda ega ka müüki edasi lükata uute voorude korraldamiseks kõrgemate pakkumiste saamiseks. Sellegipoolest, müügihind kujunes vastavalt tegelikele, mitte potentsiaalsetele oludele. Nendes tegelikes oludes oli 27,7 miljonit parim pakkumine.»

Olli Pohjanvirta: see polnud odav tehing

Nurminen Logisticsi tegevjuht Olli Pohjanvirta ütles kommentaaris Postimehele, et 27,7 miljoni euro suurune hind ei olnud odav ega alla turuväärtuse oluliste püsikuludega kahjumit tootvale ettevõttele, mis raudtee-ettevõttes peab vastama raudteeloa nõuetele

«Ostuhinna määramisel võeti arvesse ka äririske. Pakkumise ja investeeringu tegemisel tuli arvestada, et turuolud olid sõja ning kiiresti muutuvatest piirangutest ja sanktsioonidest tulenevate riskide tõttu ebastabiilsed – polnud kindel, mil määral suudetakse äri arendada,» selgitas ta. «Jah, tänase seisuga on ettevõtte väärtus tõusnud, kuid selle põhjuseks on asjaolu, et 2023. aasta jooksul õnnestus meil äritegevuse arendamise plaanide elluviimise kaudu ettevõte kasumlikuks muuta.»

Pohjanvirta lisas, et ta mõistab selle ostuga kaasnevat võimalikku negatiivset meediatähelepanu vaatamata sellele, et nikli ja väetiste transiidi näol on tegemist globaalse toidusektori ja rohepöörde jaoks olulise tegevusega. «Soovin kinnitada, et kogu meie tegevus on Soome ja Euroopa enda tööstuse jaoks hädavajalik ning seetõttu toimub meie tegevus kooskõlas Soome riigiasutustega,» lisas ta.

Kommentaarid (1)
Tagasi üles