Ekspert selgitab, miks autoostu ei tasu järgmisesse aastasse lükata (4)

PM Majandus
Copy
Škoda Octavia.
Škoda Octavia. Foto: Sander Ilvest / Postimees / Scanpix

Kui vajad suuremat autot või plaanid soetada kasutatud sõiduki välismaalt, on tulevasi maksumuudatusi silmas pidades seda rahaliselt mõistlik teha veel tänavu. Coop Liisingu juht Martin Ilves selgitab, milliste oluliste nüanssidega tasub praegu auto uuendamisel arvestada.

Kuigi esmapilgul võib tunduda, et praegu ei ole üleüldise elukalliduse valguses parim aeg auto ostmiseks, siis tegelikkuses on autoostja täna soodsamas seisus kui näiteks aastatel 2020–2021, mil turgu iseloomustasid kiibikriis, tarneraskused ja hinnatõusud. Olukord autoturul on läinud palju paremaks ja ostjal on taas suurem valikuvõimalus ning rohkem kauplemisruumi. Siiski on üsna mitu tegurit, millega ostja arvestama peab.

Kõige olulisem neist on maksud. Nii tõusis selle aasta alguses Eestis käibemaksumäär. Selle mõju autode müügile on seni olnud suhteliselt tagasihoidlik. Eestis müüdavate enamlevinud uute autode keskmise hinnataseme juures tähendas kaheprotsendine käibemaksumäära tõus kuni 1000 euro suurust hinnatõusu. Valdavalt jäi see aga isegi alla 1000 euro piiri.

Ostja valikuid pole see aga üleliia mõjutanud, vähemalt mitte turu enimostetud sõidukite hinnaklassis. Suuremat mõju võib aga avaldada mootorsõidukimaksu kehtestamine, mis on planeeritud 2025. aasta algusesse. Sellega hakkame kindlasti nägema muutusi inimeste ostueelistustes ja autoturul laiemalt.

«Kuigi aastamaksu tasumisest ei ole edaspidi pääsu, võib tänavu autot ostes säästa hinnalt tuhandeid eurosid.»

Kuigi automaks pole lõplikult kinnitatud, võib seniste ettepanekute põhjal eeldada, et nii auto esmasel registreerimisel kui ka aastamaksu tasumisel saavad kõige suuremateks mõjutajateks sõiduki CO2 heite tase ja täismass.

Aastamaksu puhul mõjutab tasu kujunemist ka auto vanus. Uue maksuga püütakse suunata autoostjaid langetama keskkonnasäästlikumaid valikuid. Mida saastavam ja raskem on sõiduk, seda kõrgemat tasu tuleb hakata maksma auto soetamisel ning omamisel.

Vanus toob leevendust, aga sellel on oma hind

Vanemate autode puhul toob esmasel registreerimisel ja aastamaksu tasumisel veidi leevendust vanuse komponent. Mida vanem auto, seda madalam tasu. Sellest teadmisest ei maksa ennast aga lasta «ära tinistada».

Vanuse kasvades suureneb paraku ka auto amortisatsioon ning tõenäosus tehnilisteks probleemideks ja riketeks. See tähendab ootamatuid lisakulusid. Mida vanem on auto ja kallim probleem, seda enam tekib küsimus, kas remont end ära tasub, sest see võib minna maksma arvestatava osa sõiduki turuväärtusest. Mõnel ekstreemsemal juhul võib remont olla suisa kallim kui auto enda väärtus.

Samuti on vanemad autod suurema CO2 heitega. Neid argumente kõrvutades võib jõuda järelduseni, et rahaliselt mõistlikum on olemasolev vanem auto uuema vastu välja vahetada. Sõidukit valides tasub eelistada kehtiva garantiiga autot, et võimalikud probleemid ei hakkaks rahakotti tühjendama.

Keskkonnasõbralikud valikud muutuvad üha populaarsemaks

Coop Liisingu statistika näitab, et meie kliendid on juba hakanud viimase aasta jooksul tegema keskkonnasõbralikumaid valikuid. Enim on hakatud liisima sõidukeid, mille CO2 heide jääb alla 100g/km kohta. Kahtlemata on siin oma mõju ka elektriautode ja hübriidsõidukite populaarsuse kasvul Eesti turul tervikuna.

Nii üldise teadlikkuse kui maksupoliitika mõjul näeme keskkonnasõbralike autode müüginumbrite kasvu kindlasti ka edaspidi ja seda nii uute kui kasutatud autode puhul.

Hübriidautode märgatavalt madalam kütusekulu ja tavaliste sisepõlemismootoriga autodega võrdväärne praktilisus on taganud neile kindla koha eestlaste autoeelistustes. Transpordiameti statistika järgi moodustasid hübriidsõidukid 2023. aastal pea kolmandiku Eestis esmaselt registreeritud uutest autodest. Hübriidautode tipus domineerivad Eesti turul suurt populaarsust nautivad Toyota mudelid Corolla, RAV4 ja Yaris Cross ning Škoda Octavia.

Need mudelid on mõistlikud valikud ka automaksu valguses – näiteks tuleks 112 kW võimsusega hübriidmootoriga Toyota Corolla eest tasuda aastamaksu baasosana vaid 50 eurot. Auto omamise ja kasutamisega seotud kuludele selline summa erilist mõju ei avalda.

Kuigi registreerimistasu ja aastamaksu sisseviimisest on keskkonnasõbralikumad autod kõige vähem puudutatud, tasuks ka siin silmad lahti hoida. Kui oled lähiajal plaaninud soetada hübriidautot, ei ole mõistlik seda ostu liiga kaua edasi lükata, sest nendegi hinnatase järgmisel aastal kindlasti ei lange, olgu selle taga maksutõus või lihtsalt suurem nõudlus.

Maasturite ostmiseks hea aeg

Eestis on viimasel kümnendil üha enam populaarsust kogunud maastikusuutlikud sõiduautod ehk linnamaasturid. Need on autod, mille täismass on üle 2,5 tonni ja CO2 heide 200 g/km kohta või üle selle.

Kuigi osa inimesi peab sellise auto omamist luksuseks või elustiiliks, on paljude meie klientide jaoks see paratamatu vajadus. Maal ja raskemini ligipääsetavates hajaasustusega piirkondades tekib vajadus suurema ja hea läbitavusega auto järele puhtalt praktilistel kaalutlustel. Möödapääsmatu on sellise auto omamine ka inimestele, kes kasutavad autot tarbesõidukina.

Just selliste sõidukite omanikke hakkab aga automaks praeguse kava järgi kõige rohkem mõjutama. See võib tähendada isegi kuni mitmekümne protsendi võrra suuremat väljaminekut.

Seetõttu on selliste suuremate ja võimsamate autode ostutehingud tark lukku lüüa juba 2024. aastal. Eriti kui lähiaastateks oli uue maasturi soetamise plaan juba nagunii olemas. Kuigi aastamaksu tasumisest ei ole edaspidi pääsu, võib tänavu seda ostes säästa auto hinnalt tuhandeid eurosid. Kõige markantsemate näidete puhul, kus maasturi CO2 heide ületab 300 g/km kohta ja auto täismass küündib kolme tonnini, võib tänavu seda ostes olla kokkuhoid lausa kümnetes tuhandetes eurodes.

Nii Eesti turul laiemalt kui Coop Liisingu portfellis on suurte linnamaasturite segmendi ühed kõige populaarsemad esindajad diiselmootoriga Volvo XC90 ja Audi Q7. Mõlema auto puhul peab nende esmasel registreerimisel järgmisel aastal arvestama keskmiselt 6000–7000 euro suuruse lisakuluga. Aastamaks jääb mõlema auto puhul vahemikku 600–700 eurot.

Samuti tuleks veel enne selle aasta lõppu tehing ära teha juhul, kui plaanid kasutatud auto osta mõnest teisest riigist, kuna ka nende sõidukite hinnad uuel aastal tõusevad registreerimistasu võrra. Auto valimise, tausta uurimise ja Eestisse transportimise teemal on hea pöörduda suuremate automüüjate poole, kes saavad oma teadmistega aidata.

Tagasi üles