Kuidas on sooduspakkumised ajas muutunud?

PM Majandus
Copy
Tele2 logo.
Tele2 logo. Foto: Tairo Lutter / Postimees / Scanpix

1888. aastal väljastas Coca-Cola esimese ettevõttena sooduskupongid, mille sai vahetada klaasi karastusjoogi vastu. Kuponge pakuti ajakirjades, saadeti postiga inimestele koju ning kokku jagati nii ligi 8,5 miljonit klaasi tasuta Coca-Cola karastusjooke.

Tänapäeval on kupongid küll oma populaarsuse kaotanud, kuid tasuta või allahinnatud tooteid pakutakse klientide meelitamiseks siiani. «Sooduspakkumised muutuvad koos tarbijate ootustega, varieerudes kampaaniate kestvuse, sisu ja allahindluse suuruse poolest. Mida rohkem on turul konkureerivaid ettevõtteid, seda nutikam tuleb olla, et tarbijatele silma paista,» ütles Tele2 erakliendi kõneteenuste valdkonnajuht Henry Murumaa.

Hullud ostupühad kestavad siiani

Maailma suurim ja tuntuim ostupüha, Must Reede, sai alguse Ameerika Ühendriikides 1940. aastatel, tähistades tänupühade lõppu ja jõulude ostuhooaja algust. Kusjuures nimi ise pärineb USA linnast Philadelphiast, kus toimus tänupühadele järgneval laupäeval sõjaväe ja mereväe meeskondade jalgpallimatš, mis tõi linna hordide viisi fänne, kes märatsesid, lõhkusid ja tekitasid politseile suurt peavalu. Seetõttu hakkasid kohalikud seda päeva nimetama mustaks reedeks.

Nii nagu musta reede kampaania puhul, mis on muutunud pigem ühe päeva asemel nädalapikkuseks ostuhulluseks, leiab ka Eestist palju perioodilisi ostupühi.

Vanim Eestis toimuv ostukampaania on Stockmanni hullud päevad, mis said alguse 1997. aastal. Eestisse jõudis ostupüha Soome Stockmanni kaubamajadest, kus hullude päevade traditsioon on veel pikem, toimudes esimest korda aastal 1960.

Ainult nüüd kõik tooted allahinnatud

«Sel nädalavahetusel kõik tooted -20 protsenti» on loosung, mida on ilmselt kõik tänava- või meediapildis märganud. Sellist tüüpi kampaaniate eesmärk on panna inimesi tegema impulssoste, kuna tegu on piiratud ajal kehtiva pakkumisega. Ühelt poolt on tegemist suurepärase võimalusega püüda tarbijate tähelepanu, vabaneda hooaja kaubast või müüa maha kergesti riknevad tooted. Teisalt võivad sellised kampaaniad tuua kaasa hulganisti probleeme, üheks neist on tarbijate eksitamine. Nii võis varem märgata, kuidas 50-protsendilise soodustusega kauba hind kerkis vahetult enne allahindlust tavapärasest märkimisväärselt kõrgemaks, et allahindlusprotsent tunduks tarbijale suurem.

Murumaa sõnul on tegemist hea näitega, kuidas erinevate pahatahtlike turupraktikate tõttu on hakatud kampaaniaid ja allahindlusi seadusega reguleerima. «Näiteks muudeti Eestis 2022. aastal tarbijakaitseseadust, mille kohaselt peavad kõik kauplejad märkima allahindluse kõrvale ka kauba eelneva 30 päeva madalaima hinna. Nii kaitstakse tarbijat eksitava loosungi eest.»

Too vana toode meile, saad uue soodushinnaga

Taaskasutamine ja toodete ringlus on uue põlvkonna tarbijaskonna olulisim märksõna. Kui inimesed püüavad oma igapäeva harjumustes teha jätkusuutlikumaid valikuid, siis aina enam oodatakse seda ka ettevõtetelt. Harvard Business Reviews ilmunud raporti kohaselt ostab noorem tarbijaskond 27 protsenti tõenäolisemalt brändide tooteid, kui ettevõte peab jätkusuutlikkust oma tegevuses oluliseks. Samuti loob see suurema usaldusväärsuse brändi enda vastu.

Sellist maailmavaatelist muutust on hästi oma tegevustesse ja kampaaniatesse integreerinud erinevad mobiilioperaatorid, kes võtavad vanade toodete utiliseerimise enda kanda ning pakuvad vastutasuks soodustust uue seadme soetamisel. «Keskkonnasäästlik trend on laienenud ka tööstusesse. Näiteks tegutseb Tartus ka meie hea partner, ringmajanduse ettevõte Foxway, mis annab vanadele ja kulunud seadmetele uue elu, rentides või müües need peale parandamist taas edasi. Tegemist on olulise trendiga, mis aitab ühelt poolt hoida keskkonda ning luua samal ajal kliendi jaoks väärtust,» ütles Murumaa.

Sõpradega konto jagamine

Suured globaalsed ettevõtted, nagu Netflix, Spotify ja Microsoft on leidnud hea viisi, kuidas siduda kliendid enda külge ajal, mil erinevaid platvorme tuleb pea iga päev juurde. Esimeste voogedastusplatvormidega hakkasid tarbijad kulude kokkuhoiuks üksteise kontosid kasutama. Populaarsed platvormid lahendasid olukorra pakkumistega, mis võimaldab jagada ühe inimese kontot mitmete kasutajatega, liites enda teenusega aina rohkem kasutajaid.

Selline sooduspakkumine toob ettevõttele korraga rohkem kliente ning aitab tarbijatel säästa raha, sest ühiselt kasutatud kontod on soodsamad kui iga inimese konto eraldi. Sarnase lahenduse on loonud ka näiteks Tele2, kelle Piiramatu Klubi paketi kasutajad saavad kutsuda oma sõpru liituma muidu 20 eurot maksva piiramatu mobiilipaketiga vaid 10 euro eest kuus ning mida rohkem sõpru kutsuda, seda suurem on rahaline võit kõigile aastas. Näiteks kui neljakesi saab säästa aastas kokku näiteks 360 eurot, siis kümnekesi juba 1080 eurot.

Osta kindla hinna eest ja transport on tasuta

E-kaubanduse võidukäik lisas tarbijale kauba transpordina uue kulu, mida on hakatud allahindlustes ära kasutama. Nii on üsna tavaline kohata pakkumisi, kus teatud ostukorvi suurusest alates toimetatakse kaubad kliendile tasuta koju. «Tasuta transport on hea näide sellest, kuidas esialgu soodusena tehtud pakkumisest on kujunenud tarbijate tavapärane ootus,» kommenteeris Murumaa.

Näiteks Forbesi koostatud uuringu kohaselt on 77 protsenti inimestest loobunud ostust, sest transpordivõimalused ei olnud nende jaoks sobilikud. Kusjuures 84 protsenti inimestest on sooritanud ostu just seetõttu, et tarne oli tasuta ning 30 protsenti suurendavad alati oma ostukorvi, kui see toob kaasa tasuta transpordi.

Veelgi enam, Shopify uuringud näitavad, et 48 protsenti klientidest jätab ostu katki, kui kojutoimetamine on nende hinnangul liiga kulukas ning 27 protsenti tarbijatest käib tavapoodides just seetõttu, et ei soovi transpordi eest tasuda.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles