Statistikaameti andmetel oli Eestis eelmise aasta detsembris registreeritud 53 311 töötut, sh 1854 inimest rohkem kui kuu aja eest. Nende seas on ka kodulaenu võtnud inimesi, kes suure tõenäosusega kohe uut tööd ei leia ja seisavad silmitsi oluliselt vähenenud sissetuleku ja tasumist vajava laenuga.
Kuldreegel: ole aus ja koostöövalmis
Palju on räägitud sellest, et igasuguste murede korral tuleks panka kiiremas korras teavitada, mitte võlgade kuhjumist oodata. Mitte midagi tehes probleemid ainult süvenevad ja võivad kaasa tuua viivisintresse ning kahjustada krediidiajalugu. Viimane tähendab, et tulevikus võib laenu saamine märksa keerulisemaks osutuda.
«Enamasti püüavad pangad oma kliente hoida ja mõistavad ajutisi raskusi.»
Laenuprobleemide kuldreegliks saab Gjensidige ja SEB koostöökogemuse põhjal pidada kiiret reageerimist, avatust ja ausust: «Enamasti püüavad pangad oma kliente hoida ja mõistavad ajutisi raskusi. Olukord läheb keeruliseks just siis, kui klient enam telefoni ei tõsta ja e-kirjadele ei vasta.» Kohtuni jõuab asi Kirsiste sõnul siiski harva, kuid juba n-ö hapuks läinud laenuga tegelemine on oluliselt ebameeldivam kui õigel ajal mõistliku kokkuleppe saavutamine.
Enamasti tähendab kokkulepe maksepuhkust või igakuise makse vähendamist laenuperioodi pikendades.
Kindlustus maksab sinu eest
Kirsiste sõnul on töötuks jäädes laenumaksete tasumiseks veel üks võimalus, millest paljud ei teagi. «Töökaotuskindlustus tasub inimese eest kodulaenumakseid olukorras, kus ta töötuks jääb,» selgitab Kirsiste ning lisab, et sellise kindlustuse kuumakse jääb keskmiselt 10–20 euro vahele.