/nginx/o/2022/01/25/14327586t1h626a.jpg)
Tarbijakaitseamet hoiatab, et Eestis registreeritud ettevõte Tapeter OÜ ei anna klientidele nende raha tagasi.
Tarbijakaitse- ja tehnilise järelevalve amet (TTJA) on viimaste aastate jooksul saanud ligi 30 kaebust Eestis registreeritud kaupleja Tapeter OÜ kohta. Lisaks Eesti tarbijatele on kaebusi või selgitustaotlusi Soome, Läti, Leedu, Poola, Malta, Hollandi, Slovakkia, Prantsusmaa ja Hispaania tarbijatelt. Kaupleja ei ole täitnud tarbijavaidluste komisjoni otsuseid ning on nüüd kantud n-ö musta nimekirja.
Tapeter müüb oma veebipoes eksklusiivseid ning võrdlemisi kalleid tapeete. Ettevõtte peale saadetud kaebused on sarnase mustriga: tarbija teeb tellimuse ning tasub toote eest, misjärel lubab kaupleja toote tarnida 10–20 päeva jooksul, kuid tarne hilineb. «Kui ettevõte on ka täiendavast tähtajast üle läinud ning tarbija taganeb lepingust ja tahab tasutud summat tagasi saada, siis kaupleja, vaatamata tarbijale antud lubadusele, seda ei tee,» kirjeldas TTJA EL tarbija nõustamiskeskuse valdkonnajuht Heldin Malmet.
Mõnel juhul tarnib kaupleja tellimuse tarbijale osaliselt ja mõnel juhul on Tapeter väitnud, et on tarbijale tagasimakse teinud, kuid pole esitanud makset tõendavat dokumenti.
Tapeter OÜ on 2016. aastal registreeritud ettevõte, mille juht on alates 2022. aastast Läti kodanik Kaspars Rozēns. Ta on ka ainus teadaolev tegelik kasusaaja. Firmal on esitamata kõik majandusaasta aruanded alates 2021. aastast.
Kuidas käituda, kui kaupleja ei tarni tellitud tooteid?
Euroopa Liidu piires tehtud e-ostude puhul saavad tarbijad arvestada kindlate õigustega, sest kõigis liitu kuuluvates riikides, lisaks Norras, Suurbritannias ja Islandil, kehtib alates 2014. aastast tarbijakaitse ühtne miinimumtase.
E-poest tellimisel tasub olla hoolikas ja pöörata tähelepanu järgnevale:
- Enne ostu veendu eelkõige selles, et kaupleja on avaldanud oma kontaktandmed. Ei ole piisav, kui e-pood avaldab endaga ühenduse võtmiseks nö veebivormi, kuhu tarbija saab sisestada päringu. Selline vorm võib hõlbustada tarbijaga suhtlemist, kuid ei tohi asendada kaupleja andmete avaldamist.
- Enne kauba tellimist tutvu kindlasti tähelepanelikult tellimistingimustega. Kui saadaolev info ei ole piisavalt ülevaatlik, esita oma küsimused otse klienditeenindajale. Võid paluda, et müüja annaks olulise suulise info (maksetingimused, kauba tagastamise võimalused, müügigarantii jms), mis internetipoe lehekülgedel puudub või tundub arusaamatu, Sulle kirjalikus vormis. See aitab lahendada hilisemaid võimalikke pretensioone.
- Kõige rohkem pööra tähelepanu sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ning millised lisakulud (posti- või teenustasud) võivad lisanduda.
- Kaugmüügi puhul on üldiseks nõudeks, et tellimus tuleb kätte toimetada kokkulepitud ajal või mitte hiljem kui 30 päeva jooksul pärast tellimuse esitamist müüjale.
Müüjal võib tekkida olukord, kus tellitud kaup lõpeb otsa ja seda ei ole enam saadaval. Sellisest olukorrast peab müüja tarbijale teatama võimalikult kiiresti ja tagastama ettemakstud raha 14 päeva jooksul. Kui müüja nii ei käitu, on tarbijal õigus esitada kaebus.
Kui müüja on tarbijat teavitanud sellest, et kauba kättetoimetamine lükkub mingil põhjusel edasi, võib tarbija anda müüjale täiendava tähtaja kauba tarnimiseks, kuid ei ole selleks kohustatud. Kui müüja ei suuda selle perioodi jooksul tellimust täita, on tarbijal õigus lepingust taganeda ja nõuda raha tagasimaksmist.
E-ostude puhul tasub toodete eest tasuda krediitkaardiga, sest juhul, kui tooteid ei tarnita, on võimalik tasutud summa tagasi saada pangas tagasinõudemenetluse alustamisega (chargeback).