EY aasta ettevõtja nominent ⟩ Jobbatical tüürib ükssarviku kursil

Copy
Foto: Erakogu/ Erlend Štaub

Piiriülese värbamisplatvormina alustanud Jobbatical tegi viis aastat tagasi täieliku kannapöörde ning orienteerus ümberasumisteenuse arendamisele. Ettevõtet vedavad õde-venda Karoli ja Ronald Hindriks usuvad, et neil on kõik eeldused haarata endale üleilmne liidripositsioon.

Jobbatical otsis uut ärimudelit, sest kliendid vajasid värbamisplatvormi asemel hoopis rohkem abi ühest riigist teise ümberasumisel. 2019. aastal tehti äriplaan ümber ning juba 2022. aasta näitas, et see oli õige otsus – ettevõtte aastatulu kasvas ligi kolm korda ja igakuise korduvtulukasvu puhul jõuti lausa kaheksakordse kasvuni.

«Selle taga oli sihikindlus, julge otsus ja oskuslik elluviimine,» ütleb ettevõtte tegevjuht ja esindusisik Karoli Hindriks (40). «Olen väga uhke, et saime sellega hakkama.»

Tema sõnul ei leia Euroopast teisi nii häid pivoti (kannapööre ärimudelis – toim) näiteid, küll aga võib tuua Ameerikast võrdluseks Slacki, mis alustas arvutimänguna, kuid nägi, et selle ärimudeli kasv polnud piisavalt kiire, ja kui kontol oli alles kaks miljonit dollarit, siis tehti järsk muutus. Nüüdseks on Slack 26 miljardit dollarit väärt kommunikatsiooniplatvorm. Kui palju võiks olla Jobbaticali praegune väärtus, ei soovi tegevjuht avalikustada.

Sisserändajatele esitatavad nõuded ja bürokraatia on riigiti erinev ning sellele ei tundu esmapilgul mõõdetavat lahendust. Ronald Hindriks (37), kelle roll firmas on panna asjad tööle, ütleb, et mõõdetavus oli nende jaoks algusest peale esimesel kohal.

Ronald Hindriks.
Ronald Hindriks. Foto: Erakogu/ Erlend Štaub

«Meil ei ole vaja programmeerijaid, et siseneda uude riiki,» selgitab ta. «Platvormil on baasprotsessid ühtsed. See on nagu lego, millest kohalikud eksperdid panevad oma riigile sobiva platvormi kokku.»

«Meie platvorm on nagu lego, millest kohalikud eksperdid panevad oma riigile sobiva kokku.» Ronald Hindriks

Nende peamised konkurendid on vanamoodsad agentuurid, kes tegelevad seni käsitsi iga ümberasujaga. See on väga kallis ja ajamahukas teenus. Jobbaticalis aga tegeleb immigratsioonijurist mitte kliendi, vaid platvormiga. Kliendi jaoks muudab see teenuse kordades odavamaks. «Suuremas osas riikides oleme kolm korda odavamad kui tavalise immigratsiooniteenuse pakkujad,» täpsustab Karoli.

Jobbatical on praeguseks esindatud enam kui 30 riigis, peamiselt Euroopas, kuid ka Ameerika Ühendriikides ja Kanadas. Nende jaoks on kõige suuremad turud tulubaasi arvestades Saksamaa, Suur­britannia, Hispaania, Prantsusmaa ja Portugal. Klientideks on ka kiiresti kasvavad tehnoloogiaettevõtted ja rahvusvahelised suurkorporatsioonid, nagu näiteks Kühne + Nagel, ABB, Bolt, N26.

Eesti on kiviajas

Saksamaal võtab ainuüksi immigratsioonidokumentide täitmine üheksa tundi manuaalset tööd, Jobbaticali platvormil saab seda teha ühe nupuvajutusega. Lisaks toetavad nad klienti elamiskoha ja perearsti leidmisel ning pangakonto avamisel. «Meie eesmärk on olla one stop shop, kust inimene saaks kõik uude riiki kolimiseks vajaminevad teenused ühest kohast,» kinnitab Karoli.

Ehkki Eestis on harjutud mõtlema, et oleme digiriik, siis sisserändaja jaoks digiriiki ei eksisteeri. «Nii kaua, kui sisserändajal ei ole elamisluba ja isikukoodi, ei tea tema meie digiriigist midagi ning ta peab esitama kõik dokumendid paberil,» räägib Karoli. «Sisserändaja ja migratsiooni vaates oleme Saksamaaga võrreldes kiviajas. See on märgiline, sest Saksamaal käivad asjad väga aeglaselt.»

Riigi jaoks ei ole see olnud prioriteet, kuid Karoli sõnul võiks Eesti selle asja korda teha. Praegu avaneb digiriigi hiilgus sisserändajale alles siis, kui ta saab elamisloa ja isikukoodi.

Ronaldi sõnul on nende jaoks kasutajakogemus prioriteet. Karoli võrdleb seda taksoteenusega.

«Enne Bolti ja Uberit istusid taksosse ning polnud oluline, kas masin oli määrdunud või juht ebaviisakas, sest keegi ei küsinud sinu arvamust. Samamoodi on ka immigratsiooniprotsessiga – inimesed visklevad advokaatide ja riigi vahel, neil on hästi raske, kuid nende arvamus ei huvita kedagi,» kirjeldab ta. «Meie küsime inimese arvamust igal sammul. Teise riiki kolimine peab olema sama lihtne kui lennureisi broneerimine. Seni on see olnud vaev, higi ja valu.»

Selle probleemi raskust on kogenud ka Jobbaticali kollektiiv, kes on rahvusvaheline ja teinud läbi ümberasumise protsessi erinevatesse riikidesse. «Nad on need valud ise läbi elanud ja tahavad seda parandada, sest nad teavad, kui rõve see on,» lausub Ronald.

Ettevõttes töötab inimesi 26 eri rahvusest ja kaugtöö on nende jaoks norm. Nii on Saksa müügijuht hispaanlane, kes räägib puhtalt saksa keelt ja oli intervjuu ajal hoopis Tallinnas. Hispaania müügijuht on soomlane, kes räägib puhtalt hispaania keelt. Kõik nad on maailmas laiali. Inimesed võivad töötada seal, kus tahavad, kontoris käima ei pea.

Turuliidri koht terendab

Lähiaastad kujunevad Jobbaticalile põnevaks, sest nende valdkonnas toimuvad suured muutused ja selgub, kellest saab turuliider. Vaieldamatut esiettevõtet ei ole sündinud ja turgu hoiavad endiselt need firmad, kes teevad asju käsitsi, kuid nad on saanud aru, et turg on muutunud. Tehnoloogial põhinevad lahendused suudavad neid nii hinnalt kui ka kasutajakogemuselt tugevalt lüüa.

«Teadsime juba enne Jobbaticali, et meie koostöö sujub – õe ja venna koostöö ei pruugi alati sobida.» Karoli Hindriks

Karoli sõnul on Jobbatical vedajaks saamiseks valmis. «Praegune raske turuolukord annab meile võimaluse veelgi kiiremini oma positsiooni parandada, sest kliendid otsivad soodsamaid lahendusi, mida nad muidu ei teeks,» selgitab ta. «Nüüd hakkame võtma vanadelt tegijatelt turgu ära ja meil on olemas absoluutselt kõik selleks, et asuda turuliidriks.»

Ettevõttes on peale Karoli ja Ronald Hindriksi kolmas kaasasutaja, Indiast pärit Ankur Agarwal, kes liitus vahetult enne kannapööret. «Tema taskurätile joonistatud kritseldusest sai Jobbaticali praegune toode – pidasin õigeks teha temast kaasosanik,» tunnistab Karoli. «See, kuidas ta selle klotsimasina tööle pani, on absoluutselt parim turul.»

Eelmisel aastal sai Jobbatical ISO 27001 sertifikaadi, mis on väga oluline suurfirmadega koostöö tegemiseks, et oleks tagatud kõigi süsteemide ja protsesside turvalisus. See avas uue ukse suurtele hangetele. Ettevõtte eesmärk on olla suurte korporatsioonide esimene valik ja katta kõik turud, kus kliendid on esindatud.

Lisaks turuliidri positsioonile unistab Karoli aktsiate esmapakkumisest (IPO). «Arvan, et kolme- kuni viieaastase perspektiiviga võiksime sinna jõuda.»

Teineteist täiendav tandem

Õe ja venna koostöö Jobbaticali juhtimisel on teineteist täiendav. Nad on kindlad, et kui poleks ühte neist, siis ei oleks ka Jobbaticali sellisel kujul.

«Paremat sünergiat on raske leida. Mina olen see, kes hea meelega seisab laval, inspireerib tiimi, istub investoritega ja räägib ajakirjanikega, kuid Ronald paneb asjad tööle. Ilma temata poleks me näiteks ISOni jõudnud,» tunnustab Karoli venda.

Ronald möönab, et tema vaatab maailma läbi Exceli ruudukeste ja veendub, et asjad toimiks.

Kui Karoli alustas 16-aastasena õpilasfirmas pehmete helkurite tootmist, siis Ronald töötas Ekspress Grupis tootearenduse juhina ja ehitas seal tarkvara. Enne seda töötasid nad samuti peaaegu ühes ettevõttes: Ronald Vilniuses MTV Baltikumi peakontoris ja Karoli juhtis MTV Eestit. Enne Jobbaticali oli Karoli samuti televisioonis, ehitades üles Foxi ja National Geographic Balticut.

«Teadsime juba enne Jobbaticali, et meie koostöö sujub – õe ja venna koostöö ei pruugi alati sobida,» naerab Karoli.

Võidujooks turgudele

Kui käibenumbrid on ettevõttel kordades ja kordades kasvanud, siis kasuminumbri plussi jõudmine pole praegu turu hõiva­mise kõrval prioriteetne, olgugi et ettevõte on üles ehitatud selliselt, et tulevikus kasumit teenida.

«Kui me investoritelt raha tõstame, siis mitte kontole, vaid tuleviku kasvu investeerimiseks,» selgitab Karoli. Kasumipotentsiaali näitab seegi, et enne eelmist rahastusringi ja praegust kasvuspurti olid tema sõnul nii ettevõtte EBITDA (kasum enne intresse, makse ja kulumit – toim) kui ka kassavood plussis. Siis tuli 12-miljoniline rahasüst, mille nad investeerisid turu hõivamiseks.

«Investeerime sinna, kus on kasvu, ja oleme oma rahade planeerimises väga konservatiivsed,» kinnitab Karoli. «Investorid on väga rahul sellega, mida oleme saavutanud ja mis on meie eesmärgid.»

Ronaldi sõnul on turul praegu võidujooksu aeg ning kui nad keskenduksid vaid kasumile, siis jääksid jooksust kõrvale. Ta kiidab nõukogu, mis aitab neil hoida kätt pulsil ja järgida kurssi. Nende nõukogus on ka maailma esiviisikusse kuuluv ükssarvikutesse investeerija Union Square Ventures, mis lubab arvata, et Jobbaticalis nähakse ükssarviku potentsiaali. «Absoluutselt!» kinnitab Karoli.

Žüriiliikme kommentaar

Kaidi Ruusalepp.
Kaidi Ruusalepp. Foto: Erakogu.

Kaidi Ruusalepp

Funderbeami asutaja ja tegevjuht

«Karoli ja Ronald on haruldane ettevõtjate paar: õde ja vend ehitamas üles ja juhtimas kümme aastat ettevõtet, mis on olnud uudse kontseptsiooniga algusest peale. Mis tahes sektoris pioneer olla tähendab seinte lõhkumist ja erakordset usku iseendasse. Selle taustal on palju segadust, riske ja pingeid, mis ettevõtjate meeskonda kas lõhub või liidab. Karolit ja Ronaldit on nende äri liitnud, ja veelgi enam, nad on Jobbaticalist teinud radikaalse ärimudeli muutusega (pivot) ühe rahvusvaheliselt tunnustatud talentide vaba liikumise platvormi. Karoli töötab väljapoole, Ronald sissepoole – koos on nad ideaalne ettevõtjate paar, alati vaatamas tulevikku ja loomas trende.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles