Riigikogus tuleb kolmapäeval esimesele lugemisele mootorsõidukimaksu eelnõu – uus maks nügib meid tegema keskkonnasõbralikumaid valikuid ja aitab vähendada autostumist, on selle maksu vajadust põhjendanud rahandusminister Mart Võrklaev (Reformierakond).
Võrklaev: automaks lahendab Eestis ära mitu probleemi (9)
«Oleme püstitanud omale eesmärgi vähendada autostumist, eeskätt linnades, ja muuta meie elukeskkond puhtamaks. Ühtlasi saame lõpuks ära lahendada aastaid kestnud probleemi üle Eesti vedelevate romudega. Ilma mootorsõidukimaksuta on neid eesmärke keerulisem täita,» sõnas Võrklaev.
Rahandusministeeriumi hinnangul on Eesti liikumas aina suureneva autostumise suunas. Meil on Euroopa Liidu keskmisest kõrgem sõidukite arv ühe inimese kohta ning autosid ostetakse aina juurde, eelistades suuremaid ja võimsamaid.
Kui Euroopa Liidu keskmine heitmenäit uue sõiduki puhul oli 2022. aastal 108 g CO2/km, siis Eestis oli see Euroopa kõrgeim ehk 142 g CO2/km, teatas ministeerium.
«See trend oleks vaja ümber pöörata, et inimesed teeksid keskkonnasõbralikumaid valikuid,» ütles rahandusminister.
Võrklaeva sõnul moodustab auto aastamaks auto ülalpidamise kuludest 5–15 protsenti, ja kes soovib oma maksukoormust vähendada, saab valida väiksema ja säästlikuma sõiduki. Selleks, et maks oleks inimestele jõukohasem, on toodud sisse ka vanusekordaja.
Aastamaksu mediaaniks on 120 eurot: pooled autoomanikest maksavad sellest väiksema ja teine pool suurema summa. Näiteks on Eesti ühe levinuma sõiduki Škoda Octavia mootorsõidukimaks minimaalne ehk 50 eurot. Natuke raskema ja saastavama Volkswagen Passati aastamaksuks kujuneb umbes 150 eurot.
Prognoosi kohaselt lisandub 2025. aastast automaksu tulemusena riigieelarvesse ligikaudu 236 miljonit eurot.