Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Finnair hakkab reisijaid kaaluma (2)

Copy
Finnairi Airbus A350.
Finnairi Airbus A350. Foto: Chris Urso

Finnair hakkab vabatahtlikkuse alusel reisijaid enne lennukisse minekut kaaluma. Kogutud andmeid kasutatakse lennuki tasakaalustamiseks.

Andmeid kogutakse reisijate ja nende käsipagasi keskmise kaalu kohta Helsingi lennujaamas veebruaris ja aprillist maini. Andmeid kogutakse käsipagasiga reisijate vabatahtlikul kaalumisel Finnairi väljumisväravate lähedal.

«Kaalumine on vabatahtlik ja anonüümne ning me kasutame kogutud andmeid lennuki tasakaalustamiseks vajalike arvutuste tegemiseks,» teatas Finnair.

«Salvestame kliendi ja pagasi kooskaalu ja taustainfot, kuid me ei küsi näiteks nime ega broneeringunumbrit. Kaalu järgi loetud kliendi ja pagasi kombineeritud kaalu näeb ainult mõõtepunktis töötav klienditeenindaja, seega saab uuringus osaleda südamerahuga,» märkis Finnairi lennujaama protsesside eest vastutav Satu Munnukka pressiteates.

Finnair on selliseid kaalumisi teinud ka 2017. ja 2018. aastal. Viimase mõõtmise käigus saadud andmeid on ettevõte kasutanud reisijate ja pagasi keskmise kaalu määramisel. Ettevõtte teatel nõuavad aga Euroopa lennundusreeglid, et mõõtmisi tuleb uuendada iga viie aasta tagant.

Igal lennukil on maksimaalne kaal, mida ületada ei tohi. Lennufirmale on teada lennuki kaal kõigi teiste komponentide puhul, kuid reisijate ja nende käsipagasi kaal on hinnanguline.

Reisijate kaalu mõju lennukile pole kuigi suur

Lennuohutusettevõtte Afuzion tegevjuht Vance Hilderman on varem öelnud CNBC-le, et ohutuse seisukohast inimese kaalul kuigi suurt tähtsust pole.

«Kui väikeses Bombardieris või Embraeri reaktiivlennukis satub kokku hulk ülekaaluga inimesi, võib sellel siiski väike mõju olla,» arvas ta. «Suurematel reisilennukitel, alates Boeing 737st, kus reisib juba üle 120 inimese, nende kaalul enam mõju ei ole.»

Tänapäevased ohutus- ja tarkvarasüsteemid suudavad Hildermani sõnul täpselt välja kalkuleerida lennuki kogukaalu, õhutiheduse, tuule ja muude tegurite mõju lennukite õhkutõusmis- ja maandumiskiirusele ja -nurgale ning hoovõtu pikkusele.

«Tänu sellele on ohutus tagatud isegi olukorras, kus reisijate koosseis on ebatüüpiline, näiteks varahommikustel lendudel, kus on enamasti ärimehed, kes kipuvad keskmisest reisijast rohkem kaaluma,» ütles ta. «Kütuse, lasti ja lennuki enda kaal on reisijate omast mitu korda suurem, mistõttu nende mõju on vähene.»

Inimesed on kogukamad

Florida lennunduskolledži instruktor Shem Malmquist ütles, et juhuslikud kaaluproovid on hea mõte. «Inimesed muutuvad üha raskemaks,» ütles ta. «Kolmsada inimest, kes kaaluvad keskmisest rohkem, võivad mõjutada mitut lennuparameetrit.»

Hilderman nõustub, et inimesed kaaluvad rohkem kui varem, kuid aastakümnete jooksul on toimunud ka muid muutusi. «Näiteks lendab nüüd palju noori ja see kompenseerib keskmise inimese kehakaalu tõusu.»

Seniste kaalu-uuringute tulemused näitavad, et reisijate kaal on paarikümne aastaga kasvanud neli kuni kuus kilogrammi. 2022. aastal avaldatud aruandes leiti, et see on meestel keskmiselt 82 kg ja naistel 68 kg.

Samas aga muutuvad lennukites istmeridade vahed järjest väiksemaks. Hilderman märkis, et lennufirmade istmed ja nende paigutus põhinevad 1950.–1970. aastate reisijate keskmisel kaalul. «Inimesed on praegu kogukamad, kuid istmete vahed väiksemad,» ütles ta. «Mõnel juhul on see vaid 73 sentimeetrit, mis on täiesti naeruväärne.»

Tagasi üles