/nginx/o/2024/02/06/15870660t1hb27b.jpg)
Rahvusvaheline kiirtoidukett McDonald’s teatas, et ettevõtte käive oli üle kuue miljardi dollari, kuid veelgi suuremat kasvu pidurdas Iisraeli-Hamasi sõda. McDonald’si Iisraelis tegutsev frantsiisipartner pakkus Iisreali sõduritele soodustusi, mis põhjustas Lähis-Idas pahameeletormi ja üleskutsed kiirtoidurestorani boikoteerida, kirjutab USA meediakanal CNBC.
McDonald’s teatas, et neljanda kvartali käive kasvas aastaga kaheksa protsenti, 6,41 miljardi dollarini. Analüütikud ootasid aga veidi suuremat, 6,45 miljardi dollari suurust käivet.
Firma puhaskasum aktsia kohta kasvas 18 protsenti, 2,95 dollarini, ületades analüütikute 2,82 dollari suurust kasumiootust.
McDonaldsi tegevjuht Chris Kempczinski ütles esmaspäeval, et boikoti tõttu vähenes ettevõtte müük Lähis-Idas ja enamikus moslemiriikides, näiteks Malaisias ja Indoneesias. Lisaks vähenes müük Prantsusmaal, kus on suur Põhja-Aafrika juurtega moslemikogukond. Kiirtoiduketti asusid boikoteerima inimesed, kes on vastu sõjategevusele Gazas.
Põhjendamatu kahju
McDonald's ei oota, et Lähis-Ida müük taastuks enne sõja lõppu. «Sõja jätkuv mõju frantsiisivõtjate kohalikule ärile on masendav ja põhjendamatu,» ütles Kempczinski.
McDonald'si ärimudel näeb ette, et teised ettevõtted saavad neilt osta frantsiisiloa ja hakata kohalikul turul tegutsema. Frantsiis on ärikokkulepe, mille järgi frantsiisivõtja saab õiguse kasutada frantsiisiandja ärikontseptsiooni ja tema kaubamärki.
Lähis-Ida moodustab umbes kaks protsenti McDonald'si ülemaailmsest müügist.
Peale McDonald'si on erinevad aktivistid kutsunud üles boikoteerima ka teisi söögikohti, näiteks Burger Kingi ja Starbucksi, kes on nende hinnangul sõja ajal ebamoraalselt käitunud. Burger Kingi puhul on põhjuseks toidu annetamine Iisraeli sõduritele. Kuid Starbucks sattus hoopis Iisraeli toetajate pahameele alla, kui nad tegid palestiinlasi toetava avalduse.