Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Omniva: logistikasektoris on oodata konsolideerumist

Copy
Omniva sorteerimiskeskus.
Omniva sorteerimiskeskus. Foto: Jaanus Lensment/Eesti Meedia

Omniva rahvusvahelise äri üksuse juhi Sven Kukemelki sõnul olu möödunud aasta logistikasektoris katsumusterohke ning ka alanud aasta tõotab pakkuda väljakutset, mistõttu on suures pildis oodata turu konsolideerumist.

Eelmist aastat iseloomustasid tema selgitusel mitmed väljakutsed ja muudatused, eriti seoses sõjalistest konfliktidest tulenevate piirangutega, mis mõjutasid oluliselt transpordi- ja tarneahelaid. Eriti suure löögi alla jäi kaubandus Hiinaga, mis moodustab 65 protsenti kogu Eesti e-kaubandusest.

«Lääne lennukid ei saanud enam Hiinast otse Euroopasse lennata, kuna pärast Venemaa agressiooni algust on sealne taevas suletud. See omakorda tähendab meie regioonist startivatele lennukitele senisest 2–3 tundi pikemat lennuaega Aasiasse. Teekonna pikenemise tõttu võtsid kaubalennukid peale vähem kaupa, mis muutis omakorda tarnehinna kõrgemaks ning kasvas ka logistikaettevõtete keskkonnajalajälg,» kirjeldas ta.

Alternatiivsed lahendused lennutranspordile olid rongid, maanteetransport ning laevandus. Laevandust aga räsis ja räsib siiani Jeemeni mässuliste tegevus, mis pikendab tarneaegu kuni kaks nädalat ning muudab kliendilubaduse täitmise võimatuks.

«Rongiliikluses ja maismaatranspordis peab arvestama täiesti ettearvamatu Venemaaga, mis võib suvalisel ajal piirata liiklust või teatud kaubad sootuks seisma panna. Selline ettearvamatus on muutnud tarneajad pikemaks, kulud kõrgemaks, kuid jätnud raske majandusseisu ja tugeva konkurentsi tõttu hinnad madalaks. Kokkuvõtlikult oli 2023. aasta rahvusvahelistele logistikaettevõtetele majanduslikult väga raske. Käesolev aasta tuleb ilmselt üsna sarnane,» nentis Kukemelk.

Omniva üks suurimaid töövõite oli tema hinnangul postirongi tööle panemine Slovakkia–Ukraina suunal Poola veokijuhtide blokaadi ajal, kui igasugune transport seisis ja kaubad ei liikunud üle piiri.

2024. aastal siseneb Baltikumi pakiautomaatide turule Leedu Post. Selle sammu valguses on Kukemelki sõnul väiksema turuosaga ettevõtetel siinsel turul tõenäoliselt veelgi raskem ning ilmselt on sel aastal näha juba esimesi ettevalmistusi konsolideerumiseks või turult lahkumiseks.

«Enamikes Euroopa riikides on kaks-kolm, mõnel juhul neli üleriikliku võrgustikuga viimase miili teenusepakkujat. Leedus on neid hetkel viis, Lätis on peagi kuus ning Eestis viis. Sellises konkurentsis tekivad ilmselt nišiettevõtted, mis keskenduvad ainult teatud segmendile, näiteks kullerteenusele. Võtmesõnaks jääb efektiivsuse kasvatamine ja investeeringud põhivõrku, et tulla kliendile veelgi lähemale. Kindlasti huvitab logistikavaldkonda automatiseerimine ja innovatsioon, mida pakub näiteks robootika ja tehisaru kaasamine,» usub Omniva rahvusvahelise äri üksuse juht.

Tagasi üles