30 aastat tagasi vaid kolmeliikmelisena alustanud abivahendeid müüv ja rentiv OÜ Invaru on nüüdseks kasvanud ligi 80 inimesele tööd pakkuvaks ettevõtteks. Invaru asutaja Enn Leinuste ja juhtimise aasta alguses üle võtnud Lauri Leinuste räägivad ettevõtte sünnist, arengust ning selle igapäevast tegevust kandvast missioonist.
Invaru pakub Eestis ainulaadset täisteenust: kes abi vajab, seda ka saab
Invaru lugu sai alguse isiklikust vajadusest 1970ndate lõpul, mil Enn Leinuste otsis oma liikumispuudega lapsele inimeste individuaalsust represseerivas Nõukogude Liidus abivahendeid. «Esialgu tegin midagi ise põlve otsas, otsisin abi ka sõpradelt, kuid murranguline hetk saabus, kui käisime paar aastat enne taasiseseisvumist koos teiste puuetega laste vanematega Soomes ja Rootsis kolleegidel külas. Seal saime aru, mida tähendab abivahendite rentimise täisteenus, kus tuge saab alates nõustamisest, toodete valikust, kohandamisest, lõpetades hoolduse, remondi ja varuosadega. Just nagu ühel heal autofirmal,» räägib Enn ning lisab, et peale välisvisiiti hakkasid sündmused kiirelt arenema ning algas takistusterohke kadalipp, mis päädis AS Invaru asutamisega 1993. aastal.
«Olime väga õhinapõhised ning tahtsime inimestele head teha ja neid aidata. Saime palju abi oma kolleegidelt Rootsis, Hollandis ja eriti Norras. Viieaastane koostööprojekt norrakatega andis meile teadmised teenindusvõrgust, töö korraldamisest, töötajate koolitamisest ja töövahenditest. Saime neilt humanitaarabi korras ka kasutatud abivahendeid, mille ise taastasime ja seejärel ringlusse saatsime. Raha uute ostmiseks ju ei olnud, kuid kasutatud abivahendid lükkasid Invaru rattad käima.
Põhjamaade kogemus näitas meile, et teenus peab olema inimestele võimalikult lähedal. Meie eesmärk on pakkuda kliendile tema jaoks olulisi tooteid koos kõigi vajalike tugiteenustega. Juba 1994. aastaks olid igas Eesti maakonnas olemas abikeskused. Praeguseks oleme kasvanud kolmeliikmelisest perest ligi 80 inimesega suguvõsaks. Oleme ühtne meeskond, justkui orkester, meil ei ole soliste, suuri ülemaid ega väikeseid alamaid,» tutvustab Enn.
Tasa sõuad, kaugele jõuad
Ennu poja Lauri Leinuste sõnul on ettevõtte areng ja majandamine toimunud väga rahulikus tempos ja hoolega läbimõeldult. «Me ei võta suuri riske ega aja taga rahamägesid. Sellest tulenevalt on ehk muu valdkonna ettevõtted ka majanduskriisidest rohkem mõjutatud olnud, meie jaoks on need pigem hetked ajaloos, mis on tulnud üle elada,» lausub ta.
Tänavuse aasta alguses leidis aset suur muutus – Lauri võttis juhthoovad Ennult üle. «Nii poeg Lauri kui ka tütar on juba aastaid kuulunud juhatusse. Lauri esimene töö Invarus oli aga hoopis töökojas karkude pesemine. Kui oled kord talu rajanud ja lapsed on seal pikki aastaid tööd teinud ning vajalikud oskused omandanud, siis tekib mingil hetkel moment, kus mõtled, kas müüa talu maha või lasta õige talumehe kombel oma lastel pärimust edasi kanda,» räägib Enn.
Lauri ütleb, et ettevõtte areng läheb tema juhtimisel samamoodi edasi. «Öeldakse, et uue juhina alustades tuleb midagi muuta, aga minul järske muudatusi plaanis ei ole. Oleme Invarut alati juhtinud väärtuspõhiselt, mis pole alati ehk majanduslikult kõige efektiivsem, kuid kasum pole meie jaoks kunagi eraldi eesmärk olnud. Meie põhimõte on, et inimene, kes abi vajab, seda ka saab – et suudaksime talle pakkuda võimalikult palju ja tervikuna ühest kohast. Tulevikus võib tootekategooriaid lisanduda, et suudaksime enda alustatud nö ühe ukse poliitikat ka edaspidi pakkuda.»
Välismesside külastamine tõi tähtsad kontaktid
Enn selgitab, et ettevõtte stabiilne edu on saavutatud tänu sellele, et hakati juba 1995. aastal suuri rahvusvahelisi messe külastama – seda selleks, et näha, mida ja kuidas maailmas abivahendite valdkonnas toimetatakse. «Meie tugevus on olnud lisaks messide regulaarsele külastamisele uute kontaktide sihipärane otsimine ja leidmine ning oma töötajate metoodiline koolitamine. Kõik meie terapeudid on kõrgharidusega ja neil on oskused, et hinnata inimese seisundit ja selle põhjal anda individuaalseid soovitusi,» kõneleb Enn.
«1998. aasta oli meie jaoks üsna murranguline, see aitas suure sammu edasi astuda. Head Norra kolleegid pakkusid meile täiskasvanute mähkmeid pidamatusega inimestele. Hakkasime neid tarnima ja soodushinnaga müüma. Teine oluline hetk oli, kui saime lisaks humanitaarabist saadule sisse osta uusi abivahendeid. Saime üle minna tunduvalt parematele toodetele ja tekkis tunne, et Eesti inimene ei pea enam elama Põhjamaade abist.»
Lauri lisab, et järgmine suurem arenguhüpe toimus ettevõtte loos, kui 2012. aastal otsis neid üles Rootsi kommunikatsioonivahendeid tootev ettevõte ja pakkus võimalust oma tooteid Eestis vahendama hakata. «Need olid silmaga arvuti juhtimise seadmed, mida Eestis keegi teine tollal ei vahendanud, ei tee seda ka nüüd. Veel olid nende tooteportfellis tahvelarvutitel põhinevad, näiteks piktogrammidega kommunikatsiooniseadmed, mis on mõeldud kõnetutele lastele. Need vahendid aitavad inimestel end väljendada ja teostada, mis parandab märgatavalt ka nende ja nende lähedaste elukvaliteeti,» räägib Lauri.
Eesmärk on kliente nõustada
Lauri sõnul käib Invaru küll tehnoloogia arenguga kaasas ja majasiseselt on neil kasutusel kõige kaasaegsem tehnoloogia, kuid nende valdkonna spetsiifika tõttu liiguvad üleilmsed trendid siiski kerge viitega. «Meie valdkonnas toovad järgmised paar aastat endaga kaasa selle, mis mujal maailmas oli aktuaalne juba kolm-neli aastat tagasi,» ütleb ta ning lisab, et viimase aja kõige suurem uudis on, et 2022. aasta lõpust on kasutusel e-pood, kust klient saab endale riikliku toetusega abivahendeid osta. «Selleks oli tarvis täiendavaid IT-lahendusi, et siduda meie süsteem sotsiaalkindlustusameti infosüsteemiga.»
Lauri selgitab, et Invaru peamine eesmärk on klienti nõustada, et nad keerukas ja kaikaid kodaratesse loopivas süsteemis hakkama saaksid ning endale väikseima vaevaga sobivaima abivahendi leiaksid. «Teatud hetkedel tähendab see ka seda, et ütleme kliendile, et meil ei ole seda toodet pakkuda, aga teame, kust seda saada.
Me müüme usaldust ja seda, et oleme olemas. Üks meie peamiseid teenuseid on abivahendite üürimine. Selle teenusega kaasneb täiendav tasuta hooldus ja remont, lisaks vajadusel abivahendi väljavahetamine, varuosad ning mehaaniku visiit.»
Enn lisab: «Kui suudame tagada klientide rahulolu, siis läheb meil hästi. See on meie üks läbivaid mõtteid. Ei ole vahet, kas abivajaja elab Vändras või Lasnamäel, hind on kõikide jaoks sama ning probleemi korral sõidame välja olenemata distantsist.»
Kogukondlikult kaasatud
«Oleme läbi aegade toetanud liikumispuudega inimeste sportimisvõimalusi läbi Eesti Invaspordi Liidu ja Eesti Paralümpiakomitee. Naerame, et oleme ratastoolisportlastele nagu Vormel 1 tehniline boks,» räägib Enn ning jätkab:
«Kogukondi toetame läbi oma esinduste, mis on praegu üheksas maakonnas. Koostöö kohalike omavalitsuste ja sotsiaaltöötajatega on küll erineva aktiivsusega, aga jooksvat infot jagame ja teabepäevi korraldame puuetega inimeste organisatsioonidele ning teistele soovijatele regulaarselt.»