USAs kasvas tarbimine veebruaris viimase seitsme kuu kiireimas tempos, see lubab analüütikutel olla varasemast optimistlikumad ning kergitada esimese kvartali majanduskasvu ootusi.
Ameeriklased hakkasid rohkem kulutama
USA tarbijate kulutused kasvasid kaubandusministeeriumi teatel veebruaris 0,8 protsenti. Seda eelkõige tänu kestvuskaupade ja ka autode ostule, vaatamata kütusehinna tõusule. Ka jaanuari täpsustatud tulemus paranes: varem pakutud 0,2-protsendilise kasvu asemel kinnitati tõusuks 0,4 protsenti. Reutersi küsitletud analüütikud olid USA majandusaktiivsusest enam kui kaks kolmandikku moodustava sisetarbimise kasvuks oodanud veebruaris 0,6 protsenti.
Kestvuskaupade ehk enne uuendamist vähemalt kolm aastat omanikku teenivate kaupade ost kerkis veebruaris viimase nelja aasta kõrgeimale tasemele. Kulutused teenustele, mis annavad USA tarbimisest kaks kolmandikku, kasvasid viimase kahe aasta tipptasemele.
USA tarbijate optimismi suurenemist kinnitab ka Thomson Reutersi ja Michigani ülikooli tarbijausalduse indeksi muutus: märtsis kerkis see 76,2 punktile, mis on kõrgeim tase alates eelmise aasta veebruarist.
Ameeriklaste sissetulekud kasvasid veebruaris tagasihoidliku 0,2 protsendi võrra, aidates kasvanud kulusid mõnevõrra tasandada. Kuid ka säästmine vähenes 3,7 protsendile. See on madalaim tase alates 2009. aasta augustist.
Veebruarikuu tugevad näitajad panid analüütikuid tulevikku optimistlikumalt vaatama. Nad usuvad, et sisetarbimine püsib suhteliselt tugevana kogu esimese poolaasta ning suudab pidurdada tootmise kahanemist.
Nii tõstis Goldman Sachs esimese kvartali majanduskasvu ootuse 2,3 protsendile – varem loodeti, et mullu sama ajaga võrreldes kasvab riigi sisemajanduse kogutoodang kaks protsenti.
Eelmise aasta viimase kolme kuuga kasvas USA majandus kolm protsenti, kuid seda turgutas ettevõtete laovarude kasv. Analüütikute sõnutsi seda tuge tänavu esimese kolme kuu kokkuvõttes enam samas mahus loota ei ole.
Kuigi tarbimine kasvas, vähenes ameeriklastele pärast inflatsiooni ning maksude mahaarvamist kätte jääv rahasumma juba teist kuud järjest. See tekitab analüütikute sõnutsi muret, sest võib edaspidi hakata tarbimist piirama. «Kuigi inimesed tahavad kulutada ning tühjendavad selleks oma pangaarveid, peab tarbimine, juhul kui sissetulekud ei kasva, hakkama pidurduma,» tõdes Naroff Economic Advisorsi peaanalüütik Joel Naroff Reutersile.