Autode andmefirma carVertical viis Eestis läbi uuringu, millest selgus, et eestlased eelistavad tuhme värve ega ole eredatest sõidukitest eriti huvitatud.
Uuringus selgus, mis värvi autosid Eestis kõige sagedamini ostetakse
Eestis oli 31,7% kõigist carVerticali uuritud autodest hallid, 21,1% mustad ja 19% valged. See peegeldab ka tendentse teistes riikides, kus ühevärvilised sõidukivärvid on kõige populaarsemad. Hall, must ja valge on praktilisemad, kergemini hooldatavad ega vaja liigset tähelepanu, mis on iga autoomaniku jaoks oluline.
2000. aastal oli hallide autode osakaal Eestis 27,6 protsenti, mis tähendab, et selle populaarsus aastakümnetega veidi kahanenud.
Paljud juhid väldivad erksaid värve, kuna need võivad aastate jooksul tuhmuda, põhjustades auto väärtuse kahanemist. Seetõttu on oluline hoida autot varjus, et vältida värvi tuhmumist.
«Monokromaatilised värvid on siin pikka aega. Valge, hõbedane, hall ja must on populaarsed kogu maailmas. Sinised sõidukid osutuvad 2023. aastal populaarseks valikuks, samas kui ülejäänud värvid jäävad konservatiivsete valikute varju,» ütleb autoekspert ja carVerticali kommunikatsioonijuht Matas Buzelis.
Tootjad pakuvad nüüd autoostjatele vähem värvivalikuid
Tumedamaid värve kasutatakse sageli luksussõidukites. Kuid vähesed juhid eelistavad neid, kuna need tõmbavad ligi kuumust, tolmu ja mustust. Kuigi see ei pruugi olla Kesk- või Lääne-Euroopa ostjate jaoks suur probleem, pole nad ikkagi lõunaturgudel eriti populaarsed.
Erksad värvid ei oma kodumaisel kasutatud autode turul märkimisväärset osakaalu: kollaaseid autosid on vaid 0,9 protsenti kõigist carVertical kontrollitud sõidukitest, punseid 6,9 ja sinine 9,6 protsenti. Kollane ei olnud kunagi populaarne valik: 2000. aastal olid vaid 2,7 protsenti autodest kollased ning nende osakaal langes 2010. aastal 0,5 protsendini ja 2020. aastal 1,3 protsedini.
«Tootjad pakuvad nüüd autoostjatele vähem värvivalikuid. Paarkümmend aastat tagasi nägime palju värvilisi sõidukeid, kuid nüüd on paletid palju muutunud, kuna enamus ei taha massist eristuda ja valib konservatiivseid sõidukeid. Mõned juhid isegi arvavad, et näiteks punase või kollase auto müümine võtab palju kauem aega kui sama sõiduki müümine, mis on värvitud mustaks või hõbedaseks,» selgitab Buzelis.
Kasutatud autot otsides on värvist olulisem auto seisukord. Kuna tugevalt kahjustatud ja remonditud sõidukitel võivad olla erinevad värvikihid, soovitab Buzelis proovisõidule minnes kaasa võtta spetsiaalse tööriista värvi paksuse mõõtmiseks.