Eesti laevandusettevõte: rohepööre on meile avanud hulganisti ärilisi võimalusi

PM Majandus
Copy
SRC Groupi poolt ehitatav laev.
SRC Groupi poolt ehitatav laev. Foto: SRC Group

Paari kuu eest lõhkas Eesti ettevõte SRC Group maailma suurima merendusuudiste portaali TradeWind veergudel tõelise uudispommi – kas tõesti võimaldab eestlaste loodud lahendus astuda suure sammu edasi laevandussektori puhtale energiale üleminekul?

Taastuvatest allikatest pärit metanool on keskkonnasõbralik kütus, mida on võrdlemisi lihtne hoiustada ja käidelda. Väljakutse on seni seisnud alternatiivkütuse efektiivses ladustamises, sest võrreldes praegu enimkasutatavate laevakütustega võtab see pea kaks korda rohkem ruumi. 2021. aastal EASi «Ettevõtluse Auhind» konkursil aasta eksportööri tiitliga pärjatud SRC Groupi loodud tehniline lahendus võimaldab teatud ümberehitusega laevades mahutada kuni 85 protsenti rohkem metanooli.

SRC Group on Eestis loodud rahvusvaheline laevandusettevõte, kes tegeleb laevade ja mererajatiste ehituse ja remondiga.

«Metanool on üks suurima potentsiaaliga biokütuseid, millele üleminekul on olnud kolm peamist probleemi: laevamootorite suutlikkus metanooli põletada, selle efektiivne ladustamine ja metanooli kättesaadavus. Süsteem, mida tutvustasime turul mõne kuu eest, teeb meist täna ainsa ettevõtte maailmas, kes on metanooli ladustamise küsimuse ära lahendanud,» selgitas SRC Groupi tegevjuht Hannes Lilp.

Kohalikust ärist rahvusvaheliseks tipptegijaks

SRC Groupi juhtidega vesteldes ei jää kahtlustki, et uuendusmeelsus on ettevõtte DNA-sse sisse kirjutatud. 23 aasta eest alustati äri lihtsamate laevaremonditöödega. Tudengina ettevõtlusteekonda alustanud Lilp meenutab, et SRC areng oli kiire ka algusaastatel. «Eks nullist liikuma hakkamine on ikka lihtne. Reaalsuses olime esimesed 15 aastat eelkõige kohalik ettevõte. Lisaks remondile pakkusime küll ka väiksemas mahus ümberehitustöid, kuid sõltusime ikkagi kohaliku turu käekäigust,» märkis ettevõtte tegevjuht.

Ajapikku arendati ettevõttes insenertehnilist poolt ja jõuti teadmispõhiste teenuste pakkumiseni. Juurde tuli rahvusvaheline mõõde. Tänaseks on SRC Groupil kontorid lisaks Eestile ka Norras, Hollandis, Poolas, Itaalias, USAs ja Lõuna-Koreas. Enam kui 90 protsenti ettevõtte klientidest tuleb välismaalt. Märkimisväärne arenguhüpe on toimunud aga just viimastel aastatel, kui olulisele kohale tõusis omatoodete arendamine ja innoveerimine.

«Oleme kogu ettevõtte tegutsemisaja jooksul olnud suured iseõppijad. Alustasime ka innovatsiooniprojektidega n-ö põlve otsas, adumata võib-olla täpselt, mida see päriselt tähendab. Me ei mõelnud sellele, kuidas seda teha süstemaatiliselt või kuidas näiteks innovatsioonikultuuri ettevõttes juhtida,» tõdes SRC Groupi innovatsioonijuht Alex Vainokivi.

Teekond tippinnovaatoriks

Vainokivi sõnul tunti ühel hetkel, et vajaka on innovatsiooniprotsesside juhtimise võimekusest. Nii jõuti möödunud aastal EASi ja KredExi ühendasutuse tippinnovaatorite programmini, kus kodu- ja välismaiste ekspertide ning mentorite toel lihviti ettevõtte innovatsioonistrateegiat. «Programm andis meile uut hoogu ning hulganisti teadmisi, kuidas innovatsiooni süsteemselt juhtida. Kindlasti ei saa öelda, et oleksime nüüd tippinnovaatorid valmis. Õpitu praktiline väärtus ilmneb järgnevate kuude ja aastate jooksul, kui saame omandatu praktikasse rakendada,» ütles SRC Group innovatsioonijuht.

Tippinnovaatorite programmi läbis esimesel hooajal kokku 20 ettevõtet. «Meie eesmärk on aidata erineva tasemega ettevõtetel teha järgmist arenguhüpet ning anda hoogu uute Eesti edulugude sünnile. SRC on hea näide sellest, et üksikute arendusprojektide kõrval on oluline ka laiem innovatsioonikultuur ja selle arendamine. Usun, et SRC Groupi süsteemsus ja pühendumus kannab neid veel kaugele,» sõnas EASi ja KredExi ühendasutuse äriarenduse projektijuht Kirsi Eenmaa.

«Innovatsioon ei tähenda ainult uute toodete või teenuste väljatöötamist. See võib olla ka protsesside parandamine või probleemidele uute lahendamisviiside leidmine. Ettevõtjad, kes on oma tegevuses uuenduslikud, võivad vähendada kulusid, suurendada tõhusust ja parandada klientide rahulolu,» rääkis Eenmaa.

Rohepööre kui kasvumootor

SRC Groupi tegevjuhi Hannes Lilpi jaoks on riskijulgus olnud oluline tegur, mis on teda juhina kannustanud pidevalt arenema. «Arusaam, et suured innovatsiooniprojektid avavad ukse meie järgmisesse arengufaasi on tulnud käsikäes kogemuse ja teadlikkuse kasvuga. Oleme saanud oma valdkonna ekspertideks, tunneme valdkonna trende ja meie klientideks on maailma suurimad tegijad. Kui veel aasta alguses oli meie sihiks kasvada 50 miljoni euro väärtusega ettevõtteks, siis tippinnovaatorite programmist saadud kogemus julgustas olema veelgi ambitsioonikam. Usume, et meil on potentsiaal olla 100 miljoni eurone ettevõte,» hõikas Lilp välja ettevõtte sihi.

SRC Groupi juhid näevad tohutut kasvupotentsiaali kogu Eesti merendussektorile, kuhu kuulub 1700 ettevõtet ja mis moodustab ligi viis protsenti riigi SKP-st. «Merendus on kestlikkuse vaatevinklist väga reguleeritud ala. Rohepööre on avanud hulganisti ärilisi võimalusi, milleks oleme juba mõnda aega teadlikult valmistunud. Valdav osa meie ärimahust tuleb juba täna laevade keskkonnasäästlikumaks muutmisest, integreerime selleks nii teiste tootjate süsteeme kui ka tegeleme ise rohetehnoloogiate arendamisega,» rääkis ettevõtte innovatsioonijuht Alex Vainokivi.

«Kui riigi soov on rohepöörde tuules tekitada uut majanduskasvu, siis siin on see võimalus. Kogutud kvoodirahasid sektorisse tagasi suunates suudame rohkem investeeringuid teha, teadmusmahukatesse arendustesse panustada ja uusi töökohti luua. Mida rohkem laevu suudame enda lipu alla meelitada, seda rohkem kvoodiraha meile laekub. Selleks, et omanikud tahaksid laevu Eesti registrisse kanda tuleb teha selgeid otsuseid meretööstuse arendamiseks ja ekspordi kasvatamiseks,» märkis lõpetuseks Lilp.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles